Aprilia RS660

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Vad har KTM för hoj som ligger i samma segment...?
Ktm Duke 890R
-samma pris
-paralelltwin
-relativt upprätt körställning
-samma vikt
-massa elektronik och quick shifter/blipper.
-justerbar fjädring och vettiga bromsar.


Det som skiljer är 20hk.



I videon jämförs den med mt-07 trots att mt-09 kostar mindre än apan.
 
Last edited:

Bjoerlin76

Medlem
Gick med
3 Jul 2018
Ort
Lund
Hoj
Triumph 955i Speed Triple -05
Har varit riktigt förväntansfull över denna sen jag såg den för första gången men nja, blev besviken av den recension jag såg. Trodde att det skulle vara en lätt och aggressiv sporthoj, som en lillebrorsa till RSV4. Men inte verkar det vara på det viset...tyvärr.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ktm Duke 890R
-samma pris
-paralelltwin
-relativt upprätt körställning
-samma vikt
-massa elektronik och quick shifter/blipper.
-justerbar fjädring och vettiga bromsar.


Det som skiljer är 20hk.



I videon jämförs den med mt-07 trots att mt-09 kostar mindre än apan.



Nej. Den jämförs med Ninja, CBR, Ducati SS.
Jämförelsen börjar vid 9:30 ish....

Mt-07 var nog med en kort sekvens ifråga om volym/effekt :fakta

890R passar mer att jämföra med en gammal Streetfighter 848. Nästan samma volym, körställning, skiljer 12hk, osv..
:hihi
 
Last edited:

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Är inte meningen att denna ska hamna i kategorin Ninja 650, cbr 650 etc? Inte lika extrem körställning, billig att försäkra, glädje för mindre pengar? Fast 660 har lite mer teknik och komponenter, så den lär inte vara så billig.
Aprilia är ju aprilia, de vill såklart inte bygga en Svensson-hoj när de har racing i generna ;)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Är inte meningen att denna ska hamna i kategorin Ninja 650, cbr 650 etc? Inte lika extrem körställning, billig att försäkra, glädje för mindre pengar? Fast 660 har lite mer teknik och komponenter, så den lär inte vara så billig.
Aprilia är ju aprilia, de vill såklart inte bygga en Svensson-hoj när de har racing i generna ;)

Ja den hamnar mellan CBR och Ducati SS. Som sig bör
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Nej. Den jämförs med Ninja, CBR, Ducati SS.
Jämförelsen börjar vid 9:30 ish....

Mt-07 var nog med en kort sekvens ifråga om volym/effekt :fakta

890R passar mer att jämföra med en gammal Streetfighter 848. Nästan samma volym, körställning, skiljer 12hk, osv..
:hihi
Så kan man tänka, och det är precis vad aprilia vill att man ska tänka. För då blir den bäst i klassen.

Personligen så jämför jag hellre med hojjar som kostar lika mycket. I mina ögon är den mer lik mt-09 och 890r än en 40k billigare 650 från Japan.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Så kan man tänka, och det är precis vad aprilia vill att man ska tänka. För då blir den bäst i klassen.

Personligen så jämför jag hellre med hojjar som kostar lika mycket. I mina ögon är den mer lik mt-09 och 890r än en 40k billigare 650 från Japan.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Kört 890R och Ducati SS? Genuin fråga. Det är inte ens nära oaktat prislappen.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Kört 890R och Ducati SS? Genuin fråga. Det är inte ens nära oaktat prislappen.
Jag har testat 890r på bana. Ducce ss är en annan prisklass. Men en monster 821 ligger ganska nära...

Men det återstår väll att se vad priset landar på. Jag tycker att den saknar effekt för att kosta 120k som aprilia har som riktpris.


Det ska bli intressant att se en ärlig recension av någon som vågar säga vad de tycker istället för att läsa manus från tillverkaren.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Undra om de har fått direktiv av aprilia att inte jämföra med det orangea laget. Luktar reklamfilm om den recensionen...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Motobob är ett bra exempel på en framgångsrik youtuber som tillverkarna älskar. Har blir inbjuden på pressträffar och provkörningar och producerar snabbt och snyggt "content" helt baserat på tillverkarens uppgifter, för sina > 100000 följare.
Den enda egna värdering han ger om produkten är typ en kommentar om färgerna. :lol
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag har testat 890r på bana. Ducce ss är en annan prisklass. Men en monster 821 ligger ganska nära...

Men det återstår väll att se vad priset landar på. Jag tycker att den saknar effekt för att kosta 120k som aprilia har som riktpris.


Det ska bli intressant att se en ärlig recension av någon som vågar säga vad de tycker istället för att läsa manus från tillverkaren.

Nu var det mer körställning etc jag tänkte på. Annars kan man ju kasta in exvis Adventure R eller V-storm om du nu bara jämför prislappen :eek:k
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Nu var det mer körställning etc jag tänkte på. Annars kan man ju kasta in exvis Adventure R eller V-storm om du nu bara jämför prislappen :eek:k
Körställningen är upprätt men sportig på båda. Precis som hojjarna i 650-klassen. Kåpa eller ej...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Ja
Ktm Duke 890R
-samma pris
-paralelltwin
-relativt upprätt körställning
-samma vikt
-massa elektronik och quick shifter/blipper.
-justerbar fjädring och vettiga bromsar.


Det som skiljer är 20hk.



I videon jämförs den med mt-07 trots att mt-09 kostar mindre än apan.

Tycker inte det är en bra jämförelse.
Den ena är en nakenhoj med rejäl potential för busåka.
Den andra är en hoj med kåpor som är mer lämpad för folk som vill smaka på lite sporthoj utan att köpa en R6 eller liknande.
Tror att denna hojen kommer sälja bra, jag är är själv ung och bor i stan så en renodlad sexhundra är inte ett alternativ för mig, men om försäkringen blir någorlunda schysst på denna så är jag tveklöst spekulant.
Och det är ju trots allt en Aprilia, vilket i sig är värt en del.

Att enbart jämföra hojar baserat på deras pris blir bara tramsigt, ska vi dra in glidare i samma prisklass i matchen också eller?
 
Last edited:

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Tycker inte det är en bra jämförelse.
Den ena är en nakenhoj med rejäl potential för busåka.
Den andra är en hoj med kåpor som är mer lämpad för folk som vill smaka på lite sporthoj utan att köpa en R6 eller liknande.
Tror att denna hojen kommer sälja bra, jag är är själv ung och bor i stan så en renodlad sexhundra är inte ett alternativ för mig, men om försäkringen blir någorlunda schysst på denna så är jag tveklöst spekulant.
Och det är ju trots allt en Aprilia, vilket i sig är värt en del.

Att enbart jämföra hojar baserat på deras pris blir bara tramsigt, ska vi dra in glidare i samma prisklass i matchen också eller?

Fast de är väldigt lika, så varför skulle de inte gå att jämföra? Att jämföra en 890r med glidare är väll tramsigt om något?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top