Jordfelsbrytare till vägguttag utan nollspänningsskydd

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Behöver en ny jordfelsbrytare att sätta på skarvsladden som går till hundhuset då den jag haft är trasig och inte löser ut då jag testade den.

Köpte en ny på järnaffären men problemet är att den här nollspänningsskydd vilket inte är bra om det blir strömavbrott eller bara rycker i strömmen. Är ju mindre kul om det blinkar i strömmen och är -30 och man inte är hemma då det händer. Nån som har tips på en specifik jordfelsbrytare som saknar nollspänningsskyddet?

Tanken var att dra en ordentlig jordkabel till hundhuset och sätta en jordfelsbrytare inne i hundhuset men det mesta som var tänkt att göra denna sommar blev det ju inget av för min del pga knäet. Skulle ju kunna montera in fast jordfelsbrytare i en kapsling i hundhuset så är det ju gjort men jag blir ändå inte hjälpt fullt ut då jag har för lång skarvsladd från uttaget och till hundhuset.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
1. Hade inte koll på att det är nollspänningsskydd på JFB som man sätter i uttaget? Är det verkligen standard? (Såg nu att t.ex. Julas portabla har så, tydligen standard på portabla)

2. Varför skulle din långa skarvsladd till hundhuset göra att du inte kan montera en JFB i hundhuset?

Köp ett uttag med inbyggd jfb istället. Portabla är ju inte tänkt för att sitta permanent.

T.ex. https://www.kjell.com/se/produkter/...elsbrytare/eluttag-med-jordfelsbrytare-p67117 eller liknande.
 
Last edited:

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
2. Varför skulle din långa skarvsladd till hundhuset göra att du inte kan montera en JFB i hundhuset

Det är faktiskt så att om kabeln är för lång går det inte att slå till jf... det har med spänningsfallet i kabeln att göra har jag för mig, men det måste vara en rejält lång skarvsladd tänker jag...
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Nu är jag ingen expert på JFB, men nog kan jag slå till en jordfelsbrytare utan att jag har spänning på den? Men blir osäker då du säger sådär...

Och som du säger, nog ska du ha bra lång kabel om du ska ha sånt spänningsfall att det är den delen som påverkar jordfelsbrytaren. Då borde även andra saker bli lidande?
Men klart är det en 1000W värmare och 100m skarvsladd vi snackar så blir det ju rätt bra spänningsfall. Men att det skulle påverka i jordfelsbrytare? Ja kanske är så.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Helt klart kan jag montera jordfelsbrytare i hundhuset och det ska ju ändå göras vid den permanenta installationen med jordkabel till hundhuset nästa sommar. Men hittar jag en jordfelsbrytare utan nollspänningsskydd så behöver jag ju inte göra det just nu.

En lång kabel ger spänningsfall vilket gör att säkringen kanske inte löser ut när den ska, tror att 25 m är max sen ska jordfelsbrytare användas. I mitt fall blir ju då kabeln inte korrekt avsäkrad om jag sätter in en fast monterad jordfelsbrytare i hundhuset.

Det hela är ju just nu ett provisorisk lösning då mitt krossade knä förstörde en massa planer denna sommar på vad som skulle göras bla kabeln till hundhuset. Stugan jag tar strömmen ifrån nu är också ett objekt som ska fixas till så börja byta uttag där vill jag inte om jag slipper.

Är det så att det ska vara nollspänningsskydd på lösa jordfelsbrytare idag?
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Nu är jag ingen expert på JFB, men nog kan jag slå till en jordfelsbrytare utan att jag har spänning på den? Men blir osäker då du säger sådär...

Och som du säger, nog ska du ha bra lång kabel om du ska ha sånt spänningsfall att det är den delen som påverkar jordfelsbrytaren. Då borde även andra saker bli lidande?
Men klart är det en 1000W värmare och 100m skarvsladd vi snackar så blir det ju rätt bra spänningsfall. Men att det skulle påverka i jordfelsbrytare? Ja kanske är så.

Håller med monno, inte slår JFB ifrån vid strömavbrott så man är tvungen att slå på JFB igen efter ett strömavbrott.
Vore katastrof om man t.e.x har JFB kopplad på hela EL-centralen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Håller med monno, inte slår JFB ifrån vid strömavbrott så man är tvungen att slå på JFB igen efter ett strömavbrott.
Vore katastrof om man t.e.x har JFB kopplad på hela EL-centralen.

Det är skillnad på fast monterade jordfelsbrytare och dom som sitter på en sladd eller som är i form av en mellanpropp man sätter i uttaget.

Dom som sitter fast monterade bryter inte vid nollspänning dvs om man får strömavbrott så kommer den att ligga kvar aktiverad när strömmen kommer tillbaka om den inte löser ut pga någon annan anledning.

För dom som är i form av mellanpropp eller sitter på sladd med stickpropp så är den absoluta majoriteten med nollskyddsbrytare vilket innebär att bryts strömmen till den så kommer den att behöva aktiveras manuellt innan den släpper igenom ström. Dvs dom bryter både för jordfel och när spänningen blir 0. Dvs får du strömavbrott så är uttaget strömlöst tills du manuellt aktiverar det.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Det är skillnad på fast monterade jordfelsbrytare och dom som sitter på en sladd eller som är i form av en mellanpropp man sätter i uttaget.

Dom som sitter fast monterade bryter inte vid nollspänning dvs om man får strömavbrott så kommer den att ligga kvar aktiverad när strömmen kommer tillbaka om den inte löser ut pga någon annan anledning.

För dom som är i form av mellanpropp eller sitter på sladd med stickpropp så är den absoluta majoriteten med nollskyddsbrytare vilket innebär att bryts strömmen till den så kommer den att behöva aktiveras manuellt innan den släpper igenom ström. Dvs dom bryter både för jordfel och när spänningen blir 0. Dvs får du strömavbrott så är uttaget strömlöst tills du manuellt aktiverar det.

Kan meddela att det är jättesmidigt när tillverkaren till bubbelbadkar sätter en sån jävel på anslutningskabeln, särskilt när kunden får för sig att bygga in karhelvetet i marmor... o sen blev det strömavbrott...
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kan meddela att det är jättesmidigt när tillverkaren till bubbelbadkar sätter en sån jävel på anslutningskabeln, särskilt när kunden får för sig att bygga in karhelvetet i marmor... o sen blev det strömavbrott...

Dolt montage + kundfel = fet faktura :tummenupp
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Det är skillnad på fast monterade jordfelsbrytare och dom som sitter på en sladd eller som är i form av en mellanpropp man sätter i uttaget.

Jo men TS tanke vad jag förstår är ju att montera en JFB i hundhuset, då förutsätter jag att den är för fast montage.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om vj yar det hela igen. Jag tänker montera (men tanken var att slippa göra det just nu) en fast jordfelsbrytare i en liten kapsling i hundhuset och dom fast monterade för monterinv i centralen bryter ju inte för nollspänning. Dock så vore det smidigt just nu att slippa göra det just nu vilket jag slipper om jag bara hittar en jordfelsbrytare att stoppa i vägguttaget som saknar nollspänningsskyddet.

Nån som vet om man kan hitta en utan nollspänningsskydd som den gamla jag hade som var en ren jordfelsbrytare.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Kan meddela att det är jättesmidigt när tillverkaren till bubbelbadkar sätter en sån jävel på anslutningskabeln, särskilt när kunden får för sig att bygga in karhelvetet i marmor... o sen blev det strömavbrott...

Det låter ju som ett sjukt dåligt koncept. Det betyder att man inte under några omständigheter får bygga in karet eftersom det ju kommer att bli problem varenda gång det blir strömavbrott, varenda gång en säkring löser ut av någon anledning, Om huvudjordfelsbrytaren i huset löser ut eller du av någon annan anledning behöver bryta strömmen i huset eller på den gruppen.

Rimligen borde den jordfelsbrytaren som sitter på anslutningen till karet kunna monteras bort om det finns en annan jordfelsbrytare som sitter tidigare i försörjningskedjan. Att dom satt en sådan på anslutningssladden till karet måste ju vara för att gardera sig för installationer där det inte redan finns en jordfelsbrytare som hanterar gruppen eller hela huset. Dubbla jordfelsbrytare borde ju inte behövas tycker jag.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jo men TS tanke vad jag förstår är ju att montera en JFB i hundhuset, då förutsätter jag att den är för fast montage.

På sikt var det nog planen ja. Men eftersom det låg i en framtida plan att göra om elen där så förstod jag det som att det han i nuläget ville göra var att tillfälligt koppla in en ny lös jordfelsbrytare med stickpropp för att ersätta den som lagt av. Vilket kräver att han hittar en jordfelsbrytare med stickpropp som inte har nollspänningsutlösning.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Det låter ju som ett sjukt dåligt koncept. Det betyder att man inte under några omständigheter får bygga in karet eftersom det ju kommer att bli problem varenda gång det blir strömavbrott, varenda gång en säkring löser ut av någon anledning, Om huvudjordfelsbrytaren i huset löser ut eller du av någon annan anledning behöver bryta strömmen i huset eller på den gruppen.

Rimligen borde den jordfelsbrytaren som sitter på anslutningen till karet kunna monteras bort om det finns en annan jordfelsbrytare som sitter tidigare i försörjningskedjan. Att dom satt en sådan på anslutningssladden till karet måste ju vara för att gardera sig för installationer där det inte redan finns en jordfelsbrytare som hanterar gruppen eller hela huset. Dubbla jordfelsbrytare borde ju inte behövas tycker jag.

Klart tillverkaren satt dit j/f på anslutningskabeln för att gå fria vid ev olycka.
Är den av tillverkaren ditsatta j/f borttagen hamnar hela ansvaret på installatören som då ska bevisa att den inte gjort något fel.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
På sikt var det nog planen ja. Men eftersom det låg i en framtida plan att göra om elen där så förstod jag det som att det han i nuläget ville göra var att tillfälligt koppla in en ny lös jordfelsbrytare med stickpropp för att ersätta den som lagt av. Vilket kräver att han hittar en jordfelsbrytare med stickpropp som inte har nollspänningsutlösning.

TS skrev i sitt första inlägg:

"Skulle ju kunna montera in fast jordfelsbrytare i en kapsling i hundhuset så är det ju gjort men jag blir ändå inte hjälpt fullt ut då jag har för lång skarvsladd från uttaget och till hundhuset."

Det vi pratade om var långa kablar och spänningsfall och varför han inte skulle kunna ha en FAST JFB i hundhuset för att han har en lång kabel dit.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top