Reservdel zx9r 1999

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Hej, jag vet att det finns någon reservdelstråd osv men den verkar ganska död.

Jag fick hojen omkullsparkad för några veckor sedan så vänster fotpinnefäste gick av. Oturligt nog verkar detta vara jävligt svårt att få tag på och jag har mailat skrotar, kollat eBay etc
Jag kastar därför ut en fråga här. Finns det någon vänlig själ som har ett sådant här fäste liggande? Det är alltså det som ansluter fotpinnen till ramen och "hälstödet" sitter monterat på samma fäste.
Jag bjuder 500kr för ett+ frakt.

På förhand, stort tack.

Mvh
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
För 800-900 spänn får du kompletta rearsets nya, bägge sidor på eBay. Kanske ett roligare alternativ?
 

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Eftersom du inte vill lägga ut mer än drygt 500kr.
Har jag två förslag.
Det billiga är Biltema 19-3802 Patentband 129:00 kr till att göra de två sidorna i den triangel som fotpinstödet är. Avståndet mellan hålen i Patentbandet är 25mm.
Du kapar bandet i lagom längd för övre respektive nedre sidan.
För tillräcklig styrka förslagsvis 6 bitar upptill och 7 bitar nertill. Läggs omlott där fotpinnen ska igenom. För att styva upp kan du trycka in epoxi i springorna mellan
bitarna.
Tex. http://www.biltema.se/bygg/kemikalier/epoxilim/epoxi-superstark-2000028570


Jag använde själv Patentbandet när jag skulle prova bakåtflyttade fotpinnar på GSX1300R Tillsammans med Original fotpinnsfästen.
Exempel: 75mm patentband mellan fästet i ramen och original Fotpinnsfäste, ja då åker Fotpinnen 75mm bakåt.
(Började med 125mm patentband, gick inte växelspakens arm tog i avgasröret på vänstersida, så jag minskade till 100mm för att upptäcka att bromspedalen tog i svingen på höger sida så det blev till slut bara 75mm tillbakaflytt med lite uppåt)

Dyrare variant, den jag till slut tillverkade av 6mm aluminumplåt från maskindelen.se
https://www.maskindelen.se/product/aluminium-plat-6-mm kostade ca 300kr inklusive frakt.
Jag gjorde fästena av dubbel 6mm aluminiumplåt. Dvs 12mm tjockt på båda sidorna. Totalt blev det 4 tillsågade, filade och borrade aluminiumplåtar med 6 hål i varje
3 hål för att fästa plåtarna i ramen och 3 hål för att montera Original Fotpinsfästen 75mm bakåt med lite uppåt. Efter ett par lager grundfärg lackades plåtarna i svart.


På fotot två patentbandbitar som jag använde för de 1a testerna och den 1:a prototypplåten jag gjorde för utprovning. Det blev en 2a prototypplåt så totalt sågade jag ut och borrade 6 plåtar från Maskindelens 100x1000x6mm plåt.
Samt det färdiga resultatet
 

Bifogat

  • PrototypFotpinnsfäste.jpg
    PrototypFotpinnsfäste.jpg
    122.3 KB · Visningar: 18
  • GearChangeSide75mmRear.jpg
    GearChangeSide75mmRear.jpg
    118.6 KB · Visningar: 15
  • BrakeSide75mmRear.jpg
    BrakeSide75mmRear.jpg
    89.9 KB · Visningar: 16
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top