Ingen oljetryckslampa på större enstånkor, finns det nåt att montera

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har inte tänkt på detta fören jag bytte olja men KLR650 saknar oljetryckslampa, googlade ite och det verkar som är bla XR650 och DR650 också saknar oljetryckslampan. Förklara den som jag hittat är att oljetrycket är lågt på dessa motorer, runt 0.2-0.3 bar och att det blir svårt att få till en tryckgivaren.

Tycker ändå att nån form av tryck eller flödesvakt skulle varit bra att ha på en fyrtaktsmotor, man kan ju inte heller som på en gamla Engelsk hoj titta i oljetempen och se att man har flöde.

Finns det nåt att montera för att hålla koll på oljetrycket eller är det bara kolla nivån innan körning och utgå ifrån att allt är som det ska?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Dom här hojarna är väl kul- / rull- / nållagrade och finns det olja i moton så går det bra ?
Oljetrycket behövs väl mest för att toppen ska få upp olja för att smörja kamaxlar och kamnockar / kamsläpor ?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Ett rullagrat vevparti behöver inte särskilt mycket olja i drift. På dom gamla speedwaymotorer jag körde räckte ett par droppar i sekunden på lågvarv. Min gamla Norton från kriget har faktiskt en liten fjäderbelastad pinne som åker ut av oljetrycket. Så omöjligt att fixa en oljelampa borde det inte vara. Däremot är toppsmörjningen viktigare, dels kammens lager och smörjningen av kamloberna. Om jag fattat rätt sitter det en utvändig retur från toppen ner till vevhuset. Lättar du på banjon med motorn i gång och den pissar olja så cirkulerar nog oljan som den ska.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Har du nyss köpt cykeln så kolla nivån med jämna mellanrum typ 25,50 och 100 mil då ser du ju trenden på förbrukning .
Dricker den olja brukar det synas på avgaser/kylarvätska om t.ex ventiltätningar gått , kör kolla nån gång då och då och var nöjd så ingen idé att överarbeta :tummenupp
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Min har inte heller någon oljetryckslampa. Det är en nivålampa. Tänds under tiden man kör på startmotorn för att kolla funktion. Sedan tänds den bara om nivån blir för låg.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Yamaha 500 550 600 660 har vad jag vet varesig oljetryck eller nivå varning men dessa motorer går ju 10,000+mil med gytja i motorn utan att klaga.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Jag hittade en site för DR650n som sålde ett kit för det du efterfrågar men de angav att den inte var tillförlitlig under visst varvtal så jag lade ner den ideen och kollar oljenivån. Det är lite småroligt att det går att göra på tomgång men så fort man varvar försvinner oljan ur siktfönstret
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Verkar vara nån som gjort nåt på KLR:en med en dubbel banjobult och tagit ut ett uttag för oljetryckgivaren men det verkar vara problem med väldigt lågt tryck på tomgång så att lampan tänds även om smörjningen funkar som det ska.

Har ingen annan nåt tips på nåt bra och fungerande är det väl bara att tuta och köra och kolla oljan innan körning.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Oljetryck är kanske mindre viktigt. På luftkylda stånkor kan dock en oljetempgivare vara bra. Om oljan ofta blir över 110 grader så mår den i längden inte bra, enligt några kunniga lirare på ADVrider som gjort tester tillsammans med ett oljebolag, så kan vara bra att ha koll på. KLRen är väl i och för sig vattenkyld så ett mindre problem för dig, bosse. Ska också sägas att jag själv bara sett oljetemp på över 100 grader vid långsam stadstrafik på min DR650-stånka.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
På xr650r hojen jag mont turbo på tog jag ut olja till turbon rakt igenom centrum på locket över oljefilter. Enligt Mcexpress gav den otroliga 2 bars tryck där på tomg. Turbon kräver minst 2 bars tryck för att hålla bra och de gjorde den så de va förmodligen över 2 bar där. De är vanligt att ta ut oljetryck genom filterlocket så prova sätt en mätare där.
Om man förstorar bilderna så syns en stålspunnen slang som är fäst i oljelocket framtill på motor och den går bakåt mot turbon som sitter där ljuddämparen brukar sitta.
Min xr 650 r turbo.jpg
 

Bifogat

  • Min xr 650 turbo.jpg
    Min xr 650 turbo.jpg
    16 KB · Visningar: 312
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag hade en XT600 och enligt boken kunde man testa oljetrycket med en transparent slang från ett uttag i oljefilterkåpan. Oljepelaren skulle bli 2(?) meter på tomgång, eller mindre kanske? Minns ej. Så man kan ju bygga en väldigt manuell permanent oljetrycksmätare hehe
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top