Tidig besiktning

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag chansade en gång på att inte beställa tid. Då hade de ingen på plats som kunde besiktiga motorcykel.

Jag var förbi bilprovningen i Lännersta i Stockholm och frågade om besiktning av motorcykel under vintern. Tror det var februari. Han jag pratade med sa att de inte besiktigar hojar förrän planen var sopad efter vintern. Ingen ville göra bromsprov om det låg snö eller sand kvar. Det var inte stationen som ansvarade för sopningen på våren men jag var välkommen att ringa senare och fråga om det var sopat och klart.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det fetade känns ju rimligt att kravställa på när man ska anställa besiktningstekniker? Aja jag fattar - det är helkass hela grejen. Säkert ännu värre om man inte bor i en större tätort där det finns flera att välja på.

Citat : Problemet är att bara ett fåtal eller inga alls på en kontrollbesiktningsstation har AB-kort.

Jag har lite svårt förstå kravet på AB-kort för all besiktningspersonal.
Det finns ca 5000000 personbilar
Det finns ca 500000 MC
i Sverige. Därav är ca hälften avställda, återstår 250000MC.

Som jag ser det kommer minst 90% till 95 % av inkomsterna från kontrollbesiktning från besiktning av personbilar.
Eftersom personbilar ska kontrollbesiktigas enligt ovan inlägg #6 minst var 14:e månad och för MC är det minst var 24 månad och det finns ca 10 ggr så många personbilar.
Skulle jag driva ett kontrollbesiktningsföretag blir det intressant att motivera att överhuvudtaget besiktiga annat än personbilar. Tyvärr.
Och det är många besiktningsstationer som inte besiktigar MC / Bussar / Tunga lastbilar.
Bara tar in personbilar, 4-hjulingar och traktorer och till det räcker B-kort. Väl ?

https://www.scb.se/hitta-statistik/...h-kommunikationer/vagtrafik/fordonsstatistik/
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Citat : Problemet är att bara ett fåtal eller inga alls på en kontrollbesiktningsstation har AB-kort.

Jag har lite svårt förstå kravet på AB-kort
Det finns ca 5000000 personbilar
Det finns ca 500000 MC
i Sverige. Därav är ca hälften avställda, återstår 250000MC.

Som jag ser det ligger 90% till 95 % av inkomsterna från kontrollbeiktning av personbilar.
Eftersom personbilar ska kontrollbesiktigas enligt ovan inlägg minst var 14:e månad och för MC är det minst var 24 månad.
Skulle jag driva ett kontrollbesiktningsföretag blir det intressant att motivera att överhuvudtaget besiktiga annat än personbilar. Tyvärr.
Och det är många besiktningsstationer som inte besiktigar MC / Bussar / Tunga lastbilar.
Och till det räcker B-kort.

https://www.scb.se/hitta-statistik/...h-kommunikationer/vagtrafik/fordonsstatistik/

Precis det är detta jag menar, här skulle man ju satt krav på de som ska driva besiktningsverksamheten vid avregleringen så att man inte bara kan välja det som ger pengar. I förlängningen kan det ju fort bli att man får färdas långa sträckor för att besikta en hoj, höga priser och problem att då få tider om få besiktar hojar. Nu är det ju upp till marknaden att avgöra om man vill besikta eller ej trots att det är lag på besiktningen.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Precis det är detta jag menar, här skulle man ju satt krav på de som ska driva besiktningsverksamheten vid avregleringen så att man inte bara kan välja det som ger pengar. I förlängningen kan det ju fort bli att man får färdas långa sträckor för att besikta en hoj, höga priser och problem att då få tider om få besiktar hojar. Nu är det ju upp till marknaden att avgöra om man vill besikta eller ej trots att det är lag på besiktningen.

Precis. Återigen sysslar besikningsföretagen med myndighetsutövning då det är lagreglerat med besiktning. Det bör finnas krav på tillgänglighet för alla. Sen att det inte är så, ja det är bara skamligt. Det är min åsikt, gillas den inte har jag andra. :D
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Men avreglering brukar mestadels betyda att vinster ska överföras till det privata näringslivet.

Det skulle bli billigare och bättre när privata, och gärna utländska, ägare konkurrerar om vinsten! :7peta

Har vi problem i det allmänna är det alltid privatisering som är lösningen enligt politiker höger! :7peta

Nu ska systembolaget privatiseras tycker de. Så utanför storstäderna får man snart nöja sig med vad den stora massan vill dricka... :(
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top