Tidig besiktning

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Hej!

Min motorcykel ska besiktas senast 2021-04-30. Om jag skulle besikta den idag betyder det då att jag får en ny besiktningstid två år från dagens datum dvs. 2021-10-29, eller är det fortfarande det nuvarande besiktningsdatumet som gäller (dvs. 2021-04-30)?
 

Xorf

Medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
Västervik
Hoj
Honda VFR750
[h=1]Kontrollbesiktning av motorcykel[/h][FONT=&quot]Besiktningsreglerna för motorcykel förändrades inte när de nya besiktningsreglerna började gälla.
[/FONT]

[FONT=&quot]Fordonet ska kontrollbesiktas

  • första gången senast 48 månader efter den månad då fordonet första gången togs i trafik.
  • därefter senast 24 månader efter den månad då föregående fullständiga kontrollbesiktning utfördes.
Motorcyklar som är 40 år eller äldre kan befrias från besiktning under förutsättning att motorcykeln har en godkänd och gällande kontrollbesiktning inom de senaste 2 föregående kalenderåren för att undantaget ska börja gälla. Läs mer om kontrollbesiktning av motorcyklar som är 40 år eller äldre


https://transportstyrelsen.se/sv/va...nya-besiktningsregler-20-maj-2018/motorcykel/

[/FONT]
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är inte 24 månader från dagens 2019-10-29, det är 24 månader från dagens månad oktober 2019 till oktober 2021 och sista besiktningsdag är sista dagen i oktober 2021, dvs 2021-10-31.
Och väntar du med ny besiktning till 2019-11-04 (ifall det inte går att besiktiga All Helgonadagen 2019-11-01)
så blir nästa besiktning senast 2021-11-30.
Det här kan man utnyttja.
Man har sista besiktningsdag tex 2019-09-30. Men man besiktigar inte utan får körförbud !
2019-10-01 kör man in och besiktigar (tillåtet åka direkt till besiktning med körförbud).
Man blir godkänd och nästa besiktning är senast 2021-10-31. Man kan alltså "flytta besiktningen framåt" 1 månad varje besiktning. Utan att förlora någon "körtid".
Kruxet med det här är att om vädret inte tillåter (det har kommit snö, minusgrader) så riskerar man inte hitta något företag som vill besiktiga en MC i slutet av oktober 2021.
Och då blir man stående med en MC som man inte kan använda pga körförbud fina torra vinterdagar med plusgrader som det finns ibland i Göteborg.
Utan får vänta med besiktning till snön är borta och det är plusgrader någon gång på våren. Av det skälet har jag med sista besiktningsdatum typ 2018-11-30 valt att göra besiktningen redan i Augusti.
För att inte riskera stå med en obesiktigad MC med körförbud i flera månader.

Och har man sista besiktning 2021-10-31 och redan ställt in hojen för säsongen, ja då kan man ta körförbud över vintern och börja säsongen med besiktning tex 2022-04-01 och då blir nästa besiktning senast 2024-04-30
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har utnyttjat detta detta på gammelbilarna innan dom blev besiktningsbefriade och min Thruxton, med gammelbilarna utnyttjade jag att man fick köra till den sista i månaden som man besiktat tidigare gång. Med tex min Buick som skulke besiktas i maj bokade jag i god tid besiktningstid i början av juni sen tog man ev några dagar med körförbud i början av månaden till man hade flyttat besiktningen till sista juni, sen samma visa med några dagar körförbud för att flytta till juli och augusti. På detta sätt kunde man flytta besiktningen till augusti månad utan att knappt märktes. Var betydligt bättre att besikta med trumbrumsar på hösten än att ta ut bilarna och sen åka direkt på besiktningen.

Min Thruxton skulle besiktats sista april i år men sista april i Norrbotten kan vara en meter snö och fullt skoterföre men det kan ju också vara hojföre i början mitten av april. Då valde jag att besikta i augusti i fjol så då var hojen redan besiktad till denna vår och nästa besiktning blir augusti 2020, besiktade även KLR:en i augusti i år så den ska besiktas augusti 2021. För mig är augusti en bra månad man kan köra hela våren sommaren utan att bekymra sig om att besikta och i september börjar älgjakten så då är det skönt att ha det avklarat då det intd blir så mycket hoj åka för mig då.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Så kan man flytta en månad per år med bilar också nu, fast det är 14 månaders intervall.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Är det nån annan än jag som retat sig på att Bilprovningen skickar brev där dom vill att man ska besiktiga långt tidigare? Förmodligen för att få mer intäkter.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Är det nån annan än jag som retat sig på att Bilprovningen skickar brev där dom vill att man ska besiktiga långt tidigare? Förmodligen för att få mer intäkter.

Och man får från minst tre besiktningsbolag och för varje fordon man äger i familjen så det blir väldigt många brev på ett år....
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Och man får från minst tre besiktningsbolag och för varje fordon man äger i familjen så det blir väldigt många brev på ett år....

Ett hett tips är att skriva ett brev till Transportstyrelsen och be dem sluta sälja dina uppgifter. Det är skam att en myndighet som är till för oss och finns till enbart på våra skattekronor säljer våra personuppgifter till vilket företag som helst. Lika självklart som att vara reklamspärrad hos Spar och Bolagsregistret (om man har firma) om man vill slippa adresserad reklam i drivor.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Vagtrafikregistret/Kop-adressuppgifter-eller-fordonsdata/Viktig-information/Reklamsparr/
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Det är inte 24 månader från dagens 2019-10-29, det är 24 månader från dagens månad oktober 2019 till oktober 2021 och sista besiktningsdag är sista dagen i oktober 2021, dvs 2021-10-31.
Och väntar du med ny besiktning till 2019-11-04 (ifall det inte går att besiktiga All Helgonadagen 2019-11-01)
så blir nästa besiktning senast 2021-11-30.
Det här kan man utnyttja.
Man har sista besiktningsdag tex 2019-09-30. Men man besiktigar inte utan får körförbud !
2019-10-01 kör man in och besiktigar (tillåtet åka direkt till besiktning med körförbud).
Man blir godkänd och nästa besiktning är senast 2021-10-31. Man kan alltså "flytta besiktningen framåt" 1 månad varje besiktning. Utan att förlora någon "körtid".
Kruxet med det här är att om vädret inte tillåter (det har kommit snö, minusgrader) så riskerar man inte hitta något företag som vill besiktiga en MC i slutet av oktober 2021.
Och då blir man stående med en MC som man inte kan använda pga körförbud fina torra vinterdagar med plusgrader som det finns ibland i Göteborg.
Utan får vänta med besiktning till snön är borta och det är plusgrader någon gång på våren. Av det skälet har jag med sista besiktningsdatum typ 2018-11-30 valt att göra besiktningen redan i Augusti.
För att inte riskera stå med en obesiktigad MC med körförbud i flera månader.

Och har man sista besiktning 2021-10-31 och redan ställt in hojen för säsongen, ja då kan man ta körförbud över vintern och börja säsongen med besiktning tex 2022-04-01 och då blir nästa besiktning senast 2024-04-30

Jag blev nyfiken här - kan besiktningsföretagen vägra att besiktiga min hoj pga vädret??? Det låter ju helt vansinnigt. De sysslar med myndighetsutövning och bör rimligtvis alltid vara tillgängliga under öppettider, inte lite hipp som happ pga väder? Det är ju bara att snöröja utanför hallen för provbromsning om det nu är snö ute. Hur provar de veteranbilar som får ha sommardäck på vintern? Det låter helt sjukt...
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag blev nyfiken här - kan besiktningsföretagen vägra att besiktiga min hoj pga vädret??? Det låter ju helt vansinnigt. De sysslar med myndighetsutövning och bör rimligtvis alltid vara tillgängliga under öppettider, inte lite hipp som happ pga väder? Det är ju bara att snöröja utanför hallen för provbromsning om det nu är snö ute. Hur provar de veteranbilar som får ha sommardäck på vintern? Det låter helt sjukt...

Det kan dom säkert göra, dom behöver säkert bara leverera de tjänster de tycker ger nog med vinst åt dom så är mc-besikning är en dålig affär kan dom säker mycket väl strunta i det vare sig det är sommar eller vinter. Dom kan ju också ta hur mycket betalt dom vill vilket dom gjort här då det kostar 700 kr att besikta en vanlig personbil vilket ju också är ett bra sätt att få bort "oönskade kunder" som bara är till besvär så man kan satsa fullt ut i storstäderna då man kan tjäna mer pengar. Tex besiktar dom inte hojar på vår station även om dom enligt personalen skulle kunna det och personalen även får göra hojbesiktningar på andra stationer. Nu vet jag inte ens om dom kommer hit nåt mer eller om dom har lyckades att få död på den mobila stationen det går inte att boka tider utan det blir Kalix 9 mil eller Övertorneå 7 mil bort ma får åka till.

Tycker att detta är helt vansinnigt, jag kan får inte själv välja om jag vill besikta mina bilar eller hojar utan det måste jag göra för det är lagstadgat att göra om jag vill använda min bil eller hoj och då borde man betala lika mycket oavsett var man bor.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag blev nyfiken här - kan besiktningsföretagen vägra att besiktiga min hoj pga vädret??? Det låter ju helt vansinnigt. De sysslar med myndighetsutövning och bör rimligtvis alltid vara tillgängliga under öppettider, inte lite hipp som happ pga väder? Det är ju bara att snöröja utanför hallen för provbromsning om det nu är snö ute. Hur provar de veteranbilar som får ha sommardäck på vintern? Det låter helt sjukt...

Problemet är (bland annat) att bromsarna testas genom provbromsning under provturen.
Är det då halt klarar hojen (trots bra bromsar) med vanliga MC-däck för sommar inte kravet på beräknad retardationsförmåga >6.0 m/s2.
Varför besiktningen slutar med ombesiktning. Gissar jag.
Sedan vill man ju som besiktigare inte vurpa med kundens fordon. Så man tackar nej.

Snöröja ? Räcker inte för att få upp friktionen.
Det räcker med minusgrader och lite fukt i luften så blir det halt.
https://www.expressen.se/gt/varning-for-halka-flera-olyckor-i-morgontrafiken-/

Men du kör kanske MC året runt själv ? I alla väder ! Då förstår jag din förvåning.
I så fall vilken hoj ? Fabrikat / Modell ?
I så fall vilka däck kör du på under vinter med snö och is ? Fabrikat / Modell ?
Dubbat ?
Odubbat ?

Vad det gäller bilar så testas bromsarna "på rullar" inomhus.
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Problemet är (bland annat) att bromsarna testas genom provbromsning under provturen.
Är det då halt klarar hojen (trots bra bromsar) med vanliga MC-däck för sommar inte kravet på beräknad retardationsförmåga >6.0 m/s2.
Varför besiktningen slutar med ombesiktning. Gissar jag.
Sedan vill man ju som besiktigare inte vurpa med kundens fordon. Så man tackar nej.

Snöröja ? Räcker inte för att få upp friktionen.
Det räcker med minusgrader och lite fukt i luften så blir det halt.
https://www.expressen.se/gt/varning-for-halka-flera-olyckor-i-morgontrafiken-/

Men du kör kanske MC året runt själv ? I alla väder ! Då förstår jag din förvåning.
I så fall vilken hoj ? Fabrikat / Modell ?
I så fall vilka däck kör du på under vinter med snö och is ? Fabrikat / Modell ?
Dubbat ?
Odubbat ?

Vad det gäller bilar så testas bromsarna "på rullar" inomhus.

Jo jag är lite provokativ - nån nappar ju alltid. :D

Det lät på dig som att om du inte besiktigar i tid på hösten så riskerar du att stå utan besiktigad hoj fram till våren. I Göteborg. Det jag undrar är om de tvärvägrar bara för att det är "vinter" eller om du får besiktigat en vinterdag med tre plusgrader och sol. Tycker det låter orimligt att besiktningen skulle säga nej helt enkelt, såvida inte underlaget är undermåligt = snö/is/minusgrader.

Eftersom du inte kan vända dig någon annanstans för att få tjänsten utförd annat än hos ett ackrediterat besiktningsföretag, så tycker jag att det ska mycket till att vägra utföra tjänsten enbart baserat på säsong.

Så här skriver Besikta:

"Du vet väl att det går bra att besikta MC:n även på vintern? Kravet är dock att väglaget tillåter oss att utföra bromsprov och provkörning. Välkommen att besikta din motorcykel."

https://besikta.se/tjanster/kontrollbesiktning/besikta-motorcykel-mc/

Till sist - alla bilar går inte att prova i rullarna, vissa fyrhjulsdrivna tex.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Som sagt jag tror dom har rätt att vägra hur dom vill, dom får ju göra det där jag bor med att inte besikta hojar. Har varit med om att skulle besikta jänkaren i Luleå men det fick jag inte heller för dom hade maxlängd på 5 m så besiktningsbolagen kan nog göra lite som dom vill och plocka ur russinen med pengarna ur kakan och skita i resten.

Förmodligen är det samma som med telefonin att ingen operatör är skyldig att leverera nån tjänst om dom inte vill, kan inte tänka mig att det finns några krav på att man måste ha alla tjänsterna för att få bedriva besiktningsverksamheten. Vid avregleringen ställdes förmodligen inga krav på vad för tjänster som ska tillhandahållas för att få bedriva besiktningen vilket gör att bolagen kan ta och ha de tjänsterna som genererar mest vinst och skita i resten om dom vill det. Så är det ju med telefonin så jag är förvånad om det skulle vara annat då det kommer till besiktningen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Så här skriver Besikta:
"Du vet väl att det går bra att besikta MC:n även på vintern? Kravet är dock att väglaget tillåter oss att utföra bromsprov och provkörning. Välkommen att besikta din motorcykel."

Och jag som är lite dålig på att förutspå väglaget en dag en eller två veckor framåt när det finns ledig besiktningstid under vintern när jag vill boka besiktning, ja då blir det inget av med vinterbesiktning.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Och jag som är lite dålig på att förutspå väglaget en dag en eller två veckor framåt när det finns ledig besiktningstid under vintern när jag vill boka besiktning, ja då blir det inget av med vinterbesiktning.

Nä absolut, det hade väl fått bli en dropin om det kniper!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nä absolut, det hade väl fått bli en dropin om det kniper!

Problemet är att bara ett fåtal eller inga alls på en kontrollbesiktningsstation har AB-kort.
Så det är en total chansning.
Och nu kommer en intressant punkt, det är tillåtet köra MC till besiktning med körförbud.
Men är det tillåtet att köra MC till dropin med körförbud ?
Och är det tillåtet köra MC med körförbud från dropin där man inte besiktigat för det fanns ingen behörig personal ?

Polisen: Det är körförbud på den här MCn !?
MCföraren: Men jag är på väg att besiktiga den, droppin på Besikta.
Kanske en av de 10 vanligaste bortförklaringarna.
https://www.expressen.se/motor/trafik/polisen-har-ar-de-10-samsta-bortforklaringarna-i-trafiken/

Jag såg för några år sedan liknande. Det var en kontrollbesiktningsstation som besiktigat och godkänt bussar i Göteborgstrakten trots att man saknade personal med busskort. Så kontrollbesiktningsstationen skippade provkörningen men godkände bussen om den i övrigt var OK. Det blev inga guldstjärnor till det kontrollföretaget när det upptäcktes....
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Problemet är att bara ett fåtal eller inga alls på en kontrollbesiktningsstation har AB-kort.
Så det är en total chansning.
Och nu kommer en intressant punkt, det är tillåtet köra MC till besiktning med körförbud.
Men är det tillåtet att köra MC till dropin med körförbud ?
Och är det tillåtet köra MC med körförbud från dropin där man inte besiktigat för det fanns ingen behörig personal ?

Jag såg för några år sedan liknande. Det var en kontrollbesiktningsstation som besiktigat och godkänt bussar i Göteborgstrakten trots att man saknade personal med busskort. Så kontrollbesiktningsstationen skippade provkörningen men godkände bussen om den i övrigt var OK. Det blev inga guldstjärnor till det kontrollföretaget när det upptäcktes....

Det fetade känns ju rimligt att kravställa på när man ska anställa besiktningstekniker? Aja jag fattar - det är helkass hela grejen. Säkert ännu värre om man inte bor i en större tätort där det finns flera att välja på.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top