Frontalkrock på E4 - hur är det möjligt?

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Nä, det finns en mindre i Tumba vid brandstationen. Däremot stannade en kvinna plötsligt framför oss en gång mitt i den den där stora rondellen för att vara vänlig(?) och släppa förbi en gående kille så man var tvungen att bromsa hårt och han bakom som precis anslöt till rondellen hann inte med och körde in i oss. Hände inget som tur var på Mercan men hans front blev intryckt. Jaja, man ska hålla avstånd men ofta ligger man nära i rondeller men varför går man i den rondellen (genade väl) och varför stannar man för att släppa förbi honom när han ändå höll sig längs kanten?

Har ett svagt minne av att jag sett någon gående gena där för ett tag sedan, men som den är utformad så får man ta i lite för att köra åt fel håll.

En annan sak som är kul med den är när de byggde om den för en separat avfart mot Tuna. Helt sinnessjuk målning för att separera och de satte upp stolpar (!:3freak) för att man skulle följa målningen. Var nerkörda dagen efter, sedan kom de upp en gång till och även de nerkörda (förmodar av långtradarna som passerar där) direkt och har inte kommit upp efter.

Kommer man från Tumba och ska till Byggmax kan det bli spännande också då de som kommer från E4 har heldraget och egen fil in/ut i rondellen (eller cirkulationsplatsen om man ska vara petig) och det heldragna tar slut precis när man ska svänga in till Byggmax. Kommer man bredvid varann där blir det lite korsande trafik, för att komplicera det ännu mer är det en cykelöverfart också (inte cykelpassage) så det är mycket att hålla reda på. Där kan man inte slököra direkt...

Cirkulationsplats hågelbyleden.png
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
För något år sedan körde en bil över vajerräcket (pga snövall) och ”hoppade” rakt in i en mötande buss. På väg 97, strax utanför Sunderby Sjukhus.

Snöröjning blir ineffektiv eftersom vajerräcket inte får touchas av snöbladet; man lämnar alltså en halvmeter på bägge sidorna.

Vansinne.


Buy quality, cry once

Jag har prövad det men söder om Piteå för snart två år sen vid en fruktansvärd vattenhalka, vi hade turen att inte få möte. Det sjuka i det hela var att jag kunde köra min L200 därifrån med en saknad kofångare fram och bucklig högersida. Vajerräcket kändes typ som att åka igenom större plogvall var i get motstånd alls i det.

Frågan är om en hastighetssänkning till 80 hade hjälp då jag bara höll runt 60 km/h:va Kollade hastigheten och sa till frugan att jag kör inte fortare än så här för det är så jäkla halt. Vad som hände är oklart för bilen bara kastades runt och jag var helt chanslös att göra nåt, det som dom flesta tror bara att det var ett spår i vägen som fick bilen att kasta till och sen var det kört.

Är glad att det gick som det gick hade vi fått möte hade det kunna sluta väldigt illa.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top