Frontalkrock på E4 - hur är det möjligt?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Utan att veta något om olyckan i fråga eller hur specifika vägen och påfarter är beskaffade så finns det förvirrade och stressade bilister som kommer ut på fel sida av motorvägen. Ett avsnitt utanför stan där jag bor brukar man ibland läsa om sådana incidenter. Oftast utan att något har hänt.

Annars är det kanske någon som vill ta livet av sig och ta några med sig. Spänningssökare etc om det som sagt inte är missbedömning av föraren som hamnar fel av misstag.

I Tyskland finns begreppet Geister Fahrers .
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag har mött en BMW Älvsborgsbron i Göteborg en natt....körde helt lungt som om inget - inte så jättelätt att lyckas med det:hihi
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Har hänt mig en gång för länge sen. Motorvägen norr om Stockholm. Mötte en taxi som kommit upp på fel sida. När det var 50 meter kvar svängde han och frontade den jag just höll på att köra om.
Lite läskigt faktiskt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag mötte en äldre herre på avfarten från E16 utanför Gävle för en massa år sedan, han fortsatte glatt ut på motorvägen :huvet

Senast idag mötte jag en lätt lastbil som körde på fel sida om dubbla heldragna i Spånga C...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tja när vägverket byggde wire räcke på 44,n o höjde hatigheten till 100km så körde en herre i en volvo 244 rakt igenom o över wire räcket och frontade precis bredvid invignings partajet.. representanterna från tokholm uttalade sig om att detta var omöjligt.

Men lika förbannat skedde det mitt framför ögonen på dessa eminenta personer.

Just det nu skulle hastigheten sänkas på 100 mil väg till.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Fredagen 25 oktober frontalkrock på hallandsåsen i norrgående, 3 allvarligt skadade.
Helt ovanligt är det alltså inte.
Mötte själv en polisjagad R1:a på E6:an en tidig höstmorgon för några år sedan.
När jag upptäckte att han var på min sida då fick jag en klump i halsen.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Här i Kramfors går de vilt till för några veckor sedan körde några ungdomar chickenrace med publik de slutade väldigt illa de va fler än förarna i bilarna dessutom och en person är allvarligt skadad jag vill inte gå in på skaderana men extremt illa! Förarna klarade sig bra som otur va.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
För något år sedan körde en bil över vajerräcket (pga snövall) och ”hoppade” rakt in i en mötande buss. På väg 97, strax utanför Sunderby Sjukhus.

Snöröjning blir ineffektiv eftersom vajerräcket inte får touchas av snöbladet; man lämnar alltså en halvmeter på bägge sidorna.

Vansinne.


Buy quality, cry once
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Visserligen i Botkyrka om man frågar sig ofta var många fått sitt körkort ifrån men i år har jag vid två tillfällen mött bilar som kört medurs i rondellen ^^
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Visserligen i Botkyrka om man frågar sig ofta var många fått sitt körkort ifrån men i år har jag vid två tillfällen mött bilar som kört medurs i rondellen ^^

I Göteborg välte en lastbil..förra veckan..det var trångt på gångbanan den hamnat på bredvid motorleden.

Högkonjunktur=iq reserven arbetar och kör fordon
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Citat från SVT:
Det var strax innan klockan 2 natten mot söndag som två bilar frontalkrockade i södergående körriktning vid trafikplats Kumla
slut citat

Här är kanske en anledning,
1) I mörkret har en av bilisterna av misstag kört in på en motorvägsavfart.
Och valt att fortsätta i fel körriktning.

Har själv på natten av misstag svängt av åt höger och kört in på en Motorvägsavfart men när jag passerade skylten Förbjuden körriktning
insåg jag misstaget, hade stopp 10 meter senare. Och vände. På Motorvägsavfarten.
Och 20 meter efter Motorvägsavfarten hade jag åt höger den väg jag skulle in på.

2) Bilisten har missat en motorvägsavfart och vänder på motorvägen för att köra tillbaka och köra av.

I februari 1979 beslutar 2 vänner köra från Hofterup, Löddeköpinge i Skåne till Lund. När de kommer ut på 1144 är den så dåligt plogad så de kör norrut till 110 och sedan till Trafikplats Lundåkra där de kör ut på motorvägen söderut. För motorvägen ska ju vara ordentligt plogad !
När de kört ca 200meter på motorvägen kommer de till en snödriva över vägen. Den är helt orörd.
De inser då att det inte kommer någon trafik norrifrån för det är stopp på motorvägen pga av snön.
Så de vänder på motorvägen kör 200m tillbaka till påfarten, kör av motorvägen och kör tillbaka hem 110an och 1144an. Klokt beslut.
Nästa dag kan de på TV se om bilister som suttit fast i snön upp mot 24 timmar på motorvägen.

Och när väg 936 mellan Lund och Stångby öppnades omkring 1 vecka senare användes grävskopa i en svacka där snödjupet var 6 meter.
 
Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Antar man inte att det är den mellan McDonald´s och Biltema?

Nä, det finns en mindre i Tumba vid brandstationen. Däremot stannade en kvinna plötsligt framför oss en gång mitt i den den där stora rondellen för att vara vänlig(?) och släppa förbi en gående kille så man var tvungen att bromsa hårt och han bakom som precis anslöt till rondellen hann inte med och körde in i oss. Hände inget som tur var på Mercan men hans front blev intryckt. Jaja, man ska hålla avstånd men ofta ligger man nära i rondeller men varför går man i den rondellen (genade väl) och varför stannar man för att släppa förbi honom när han ändå höll sig längs kanten?
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top