MotoGP #18 Shell Malaysia Motorcycle Grand Prix

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Vad var det nu flera av inläggen ovan orerade om...karma...?

Ibland går karma åt båda håll och har man just slagit alla tiders poängrekord så får man väl anse att man tystat alla tangentbordskrigare på ett ganska utmärkt sätt.

Alla Marquez haters är säkert besvikna på att han inte kraschade idag:hihi

Nä inte alls bara glad att han tog grinolles rekord.
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Marquez visar återigen klass, Vinales dock för snabb idag. Kul för familjen Marquez med två champs.
Får vi se 2 x Marquez i MotoGp 2021?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Efter att ha sett Dovi flyga förbi Rossi på rakorna blev jag en smula förvånad när Dovi i eftersnacket säger att de (Ducati) behöver "more speed"...?

Kan ju säga att racet inte utvecklade sej som jag trott..
Kul för Vinales.
Kul att se Rossi där uppe och klara leverera bra varvtider.
Trist för Zarco.
Quartararo såg inte glad ut efter race, riktig djupdykning..

Undrar hur hårt Rossi kommer skrika att Yamaha verkligen MÅSTE göra något åt toppeffekten? :crash
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Grattis Alex! :Bugar

Snyggt av Viñales som visar att han är förste utmanare 2020.
Grymt första varv av Marc som bara fick Miller att sitta upp lite...
Stackars Zarco som gör ett lopp över förväntan.
Trist att inte Petronas-pojkarna var med och slogs högre upp.
Undrar vad man åt till frukost hos Suzuki idag? ;)

Så j@vla dålig är inte yamman alltså.
Problemet för Rossi är att även om Yamaha tar ett kliv till så är Viñales fn en bättre förare.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Grymt kul för Alex som tog titeln, välförtjänt tycker jag!

Racet var helt okej, Marquez är för bra helt enkelt.
Hade hoppats på mer action men han tog sig snabbt upp i toppen väldigt smärtfritt.
Finns en anledning till att han är en åttafaldig världsmästare.

Yamaha måste göra något åt sin topspeed, skilde ca 15km/h och Rossi tog igen avståndet och låg hack i hal varje varv, för att sen bli frånåkt på raksträckorna. Börjar nästan likna 2007 när Stoner visslade om Rossi på rakorna hela tiden.

Sist men inte minst, grymt bra kört av Zarco som tyvärr blev utbowlad.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Efter att ha sett Dovi flyga förbi Rossi på rakorna blev jag en smula förvånad när Dovi i eftersnacket säger att de (Ducati) behöver "more speed"...?

Kan ju säga att racet inte utvecklade sej som jag trott..
Kul för Vinales.
Kul att se Rossi där uppe och klara leverera bra varvtider.
Trist för Zarco.
Quartararo såg inte glad ut efter race, riktig djupdykning..

Undrar hur hårt Rossi kommer skrika att Yamaha verkligen MÅSTE göra något åt toppeffekten? :crash

Fast, top gun verkar inte ha några större bekymmer att ratta in sin likvärdiga M1:a till en säker seger med behörigt avstånd ner till MM så jag misstänker att det inte är toppeffekten som spökar för 46, skulle tippa på att det hänger mer ihop med åldern och den där riktiga do or die vilket blir ganska naturligt med åren. Ringen sitter som en smäck på hans finger, bebissnack hos familjen rossi har nog börjat ta fart, annat i livet är lite mer viktigt osv osv men helt klart godkänt med en 4:e plats idag med tanke på hur det har sett ut under säsongen. Finns inget vinnarmaterial så att säg kvar hos vale men pr värdet finns nog kvar en stund till men vi får se, han ska ta ett beslut efter sista racet huruvida han kör ett år till eller ej och jag misstänker att yamaha håller en styrning åt honom ifall han vill köra en säsong till så kvarten får troligtvis ”harva” på petronas ytterliggare en säsong.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Fast, top gun verkar inte ha några större bekymmer att ratta in sin likvärdiga M1:a till en säker seger med behörigt avstånd ner till MM så jag misstänker att det inte är toppeffekten som spökar för 46, skulle tippa på att det hänger mer ihop med åldern och den där riktiga do or die vilket blir ganska naturligt med åren. Ringen sitter som en smäck på hans finger, bebissnack hos familjen rossi har nog börjat ta fart, annat i livet är lite mer viktigt osv osv men helt klart godkänt med en 4:e plats idag med tanke på hur det har sett ut under säsongen. Finns inget vinnarmaterial så att säg kvar hos vale men pr värdet finns nog kvar en stund till men vi får se, han ska ta ett beslut efter sista racet huruvida han kör ett år till eller ej och jag misstänker att yamaha håller en styrning åt honom ifall han vill köra en säsong till så kvarten får troligtvis ”harva” på petronas ytterliggare en säsong.

Rossi har kontrakt nästa år, så även Fabio.

Rossi kommer ta beslut efter de första 4-6 racen nästa år om han fortsätter eller ej.
Men att han kör 2020 råder det inget snack om.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Rossi har kontrakt nästa år, så även Fabio.

Rossi kommer ta beslut efter de första 4-6 racen nästa år om han fortsätter eller ej.
Men att han kör 2020 råder det inget snack om.

Ok, lyssnade på en intervju där jag tyckte mig höra att han kommer att ta ett beslut efter valencia även om han är under kontrakt!
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Fast, top gun verkar inte ha några större bekymmer att ratta in sin likvärdiga M1:a till en säker seger med behörigt avstånd ner till MM så jag misstänker att det inte är toppeffekten som spökar för 46, skulle tippa på att det hänger mer ihop med åldern och den där riktiga do or die vilket blir ganska naturligt med åren. Ringen sitter som en smäck på hans finger, bebissnack hos familjen rossi har nog börjat ta fart, annat i livet är lite mer viktigt osv osv men helt klart godkänt med en 4:e plats idag med tanke på hur det har sett ut under säsongen. Finns inget vinnarmaterial så att säg kvar hos vale men pr värdet finns nog kvar en stund till men vi får se, han ska ta ett beslut efter sista racet huruvida han kör ett år till eller ej och jag misstänker att yamaha håller en styrning åt honom ifall han vill köra en säsong till så kvarten får troligtvis ”harva” på petronas ytterliggare en säsong.
Nä det är ju så paradoxalt inom yamaha familjen.

Nu får man väl ändå säga att av ducke, honda och yamaha så är yamaha mest gynnade av sepang.
Men även fast Rossi gjorde ett riktigt bra lopp så måste det varit skitfrustrerande att trasla sej förbi dovi och ändå bli passerad på minsta raka.

När Yamaha erbjöd uppgradering med dubbelutblås och öite annat var det bara Rossi som tog det, nu kör han med enkelutblåset (tror jag).
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Fast, top gun verkar inte ha några större bekymmer att ratta in sin likvärdiga M1:a till en säker seger med behörigt avstånd ner till MM så jag misstänker att det inte är toppeffekten som spökar för 46.

Helt beroende var du befinner dig på banan, är du först är inte toppfart något problem om man klarar köra varvtiden bara man får en lucka, när man inte får en lucka så blir det ett problem vilket visat sig de tidigare racen när yamaha vart jagade av MM.

Rossi körde snabbaste varv så han klarar ju varvtiden, han klarar dock den tiden färre varv än de övriga yamaha så antingen viljan att köra så nära gränsen alla varv(ålder/motivation)eller att hojen inte går att sätta upp så han kan göra tiderna säkert.

Kan de ha utvecklat hojen från det sätt Rossi vill köra?
Hade yamahan varit en hoj bara Rossi kunnat köra riktigt snabbt med om han fått leda utvecklingen likt Hondan är MMs?

En sak är jag relativt säker på, hade MM tagit en plats till på förstavarvet hade han troligen vunnit och det på effekt så det är problem att sakna toppfart om man inte får köra själv på banan vilket visat sig gång efter annan tidigare.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Vad var det nu flera av inläggen ovan orerade om...karma...?

Ibland går karma åt båda håll och har man just slagit alla tiders poängrekord så får man väl anse att man tystat alla tangentbordskrigare på ett ganska utmärkt sätt.

Karmasnacket handlade väl om att det ganska tråkiga beteendet han ägnade sig åt igår bet tillbaka omedelbart och han fick starta från rad fyra?
Idag var det rejs, åtminstone jag trodde nog att han skulle göra ett bra resultat ändå bara han höll sig på hjulen och det får man ändå säga att han gjorde. Så ja. Igår var det karma.

Fast gulligast var nog LCR:s arga intervju om att Ianonne skulle skärpa sig istället för att hänga på Cal och så ligger Cal själv och lurar i bandagstempo tio minuter senare.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Surt för Zarco! :gnissla
vad hände med Quartararo? :va
Slängde sig Cruchlow för att inte få stryk av Zarco? :näsblod
Vilken jävla hårding han är MM! Men, det är tur att han är ensamt så hård i början, någon till och det kan bli spännande.. :glömdet
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Efter att ha sett Dovi flyga förbi Rossi på rakorna blev jag en smula förvånad när Dovi i eftersnacket säger att de (Ducati) behöver "more speed"...?

Har hört han prata om ”more cornerspeed”
i andra intervjuer, det kanske är det han menar nu med, rakt fram är ju Duccen bland de snabbaste redan.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Karmasnacket handlade väl om att det ganska tråkiga beteendet han ägnade sig åt igår bet tillbaka omedelbart och han fick starta från rad fyra?
Idag var det rejs, åtminstone jag trodde nog att han skulle göra ett bra resultat ändå bara han höll sig på hjulen och det får man ändå säga att han gjorde. Så ja. Igår var det karma.

Fast gulligast var nog LCR:s arga intervju om att Ianonne skulle skärpa sig istället för att hänga på Cal och så ligger Cal själv och lurar i bandagstempo tio minuter senare.

Exakt!

Överlag tycker jag Marquez har kört riktigt snyggt, schysst och bra senaste åren, med undantag för Argentina förra året.

Visst han kan trycka till folk lite ibland för att komma fram i fältet men inte så illa att någon kör av.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Har hört han prata om ”more cornerspeed”
i andra intervjuer, det kanske är det han menar nu med, rakt fram är ju Duccen bland de snabbaste redan.
Så kan det såklart vara, hörde, eller begrep inte hela sammanhanget men kurvor har ju varit lite knepigare med ducati kontra yamaha :tummenupp

Sen hörde jag att Rossi hade tillgång till Quartararos loggar men kunde inte begripa/läsa ut hur fabio lyckas hålla så hög kurvhastighet som han gör... Då är det ju lite jobbigt :)
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Om man lyckades kombinera Yamahas kurvhastighet och Ducatis toppfarter hade man ju en dräpare, iof finns den ju redan (Honda)...Men den är är det bara en som kan köra...
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Nä det är ju så paradoxalt inom yamaha familjen.

Nu får man väl ändå säga att av ducke, honda och yamaha så är yamaha mest gynnade av sepang.
Men även fast Rossi gjorde ett riktigt bra lopp så måste det varit skitfrustrerande att trasla sej förbi dovi och ändå bli passerad på minsta raka.

När Yamaha erbjöd uppgradering med dubbelutblås och öite annat var det bara Rossi som tog det, nu kör han med enkelutblåset (tror jag).

Nja, det var väl ändå ganska sena inbromsningar som ställde till det för rossi och då är det svårt att hålla hojen på rätt kurs men visst, lite mer toppfart är väl inte fel men då är väl frågan hur kvarten och vinalez kan köra mkt snabbare tider trots likvärdiga material med rossi!? Vågar dom helt enkelt lite mer eller har dom mer effekt än rossi?
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Nja, det var väl ändå ganska sena inbromsningar som ställde till det för rossi och då är det svårt att hålla hojen på rätt kurs men visst, lite mer toppfart är väl inte fel men då är väl frågan hur kvarten och vinalez kan köra mkt snabbare tider trots likvärdiga material med rossi!? Vågar dom helt enkelt lite mer eller har dom mer effekt än rossi?
Problemet för Rossi är väl att han var kung på anpassning men ungdomarna som hela sin uppväxt kunnat studera detta plötsligt gör det ännu bättre.

Fast är det någon som borde ha tumme med Yamaha så är det ju Rossi och det han uttryckligen efterfrågat är mer effekt.

Svaret jag hörde i en intervju med Masimo Meregalli är att de skulle kunna göra det men skulle påverka körbarheten så det var inte aktuellt...

Alltså, inte ens Rossi kan påverka detta så det är klart det kommer fastna i hans hjärna..

Att toppfarten inte är ett lika stort problem för övriga yamaha förare beror i så fall på att de kör snabbare på andra ställen vilket Quartararo är praktexempel på då han haft 500rpm lägre maxvarv fram till nyligen :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top