Snabblaga glasfiberdelar

blackblade

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Gbg
Hoj
-00 Fireblade
Jag vet inte om det här är gamla nyheter, för det här blev bara "man tager vad man haver" för min del, och något som blev oväntat bra som slutresultat.
Och ett riktigt snabbt sådant, som att laga glasfiber på det gamla vanliga sättet, men utan väntetid på härdningen, och med bra mycket mindre av stanken som hör till.
Såå...

Det finns ett sätt som tydl används av helikoptermekar för att fylla i bitar som lossat från rotorbladen, och som ger ett material som är otroligt hårt.

Man använder snabblim(cyanoacrylat)ihop med bakpulver/bikarbonat.

Testa med en droppe lim nånstans, och strö rikligt med bakpulver över den, det blir till en glasliknande bit på bara några sekunder.

Och det har funkat bra som alternativ till polyesterplast med härdare, med i stort sett samma teknik då.

Gör rent med aceton och slipa ytan för att få lite bättre fäste för limmet, lägg på snabblim, sedan väv som ska vara våt rakt igenom, strö sedan mycket bakpulver över hela ytan, vänta tio sek ca, borsta bort bakpulvret....gör om proceduren igen och igen tills du är nöjd med styrkan i lagningen.

Jag använde Biltemas "Superlim 36-4831" för att det har en bra koncistens till det här, och det är möjligt att aktivatorsprayen som är med ger ungefär samma effekt, men det blir nog problem att lägga nästa lager på det som är sprayat.
Och det blir inte lika hårt, eller funkar lika lätt som med bakpulvret.

Jag använde en tunn och fint vävd matta, som blev blöt rakt igenom direkt man pressade in den lite i limmet, och la ett tunt skikt med lim över mattan innan jag strödde över bakpulver.

Som med allt annat så bör man väl testa lite på nåt annat innan man slänger sig på nåt som ska lagas, men är man van vid att jobba med glasfiber så är det inget konstigt alls.

Och det borde funka på många andra ställen också, eftersom det fäster som superlim, typ...lol..
Inget jag hunnit kolla än, men efter alla år med att jobba med plastlagningar så känns det väldigt troligt att det här kan funka som lagning av sprickor på många fler material än bara glasfiber.
Så länge det inte är för mjukt bara, och inte rör sig för mycket, så...
Som sagt, inget jag kan säga säkert idag, men lite sunt förnuft räcker ju långt.

MVH
J Petersson
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De va de bästa tipset på länge jag är själv en limsnubbe utan dess like men detta har jag missat :tummenupp:Bugar
Jag ska fråga en kompis som är helikoptermekaniker om han har hört talas om detta.
Går de bra att bygga upp tjocklek med flera lager av endast lim och bakpulver?
Vilken typ av yta blir det?
 
Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag har ett lim jag är skitnöjd med, men hittar det inte nu och är inte hemma så jag kan kolla vad det heter, men det liknar det på länken. Förmodligen samma teknik du beskriver ovan, men i färdigt kit där ditt förmodligen är billigare. Jag nyttjar båda varianterna att först pulver och sedan hälla på limmet (härdar omedelbart) och tvärtom, blöter med lim och häller på pulvret, samma där att det härdar omedelbart.

https://www.ebay.com/itm/Strong-Pow...y-Fix-Repair-AU/302778708052?epid=28020621468
 

blackblade

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Gbg
Hoj
-00 Fireblade
Till Boost III

Hej.
Och kul att du gillade det här.
Ledsen att jag inte svarat tidigare, men jag är bara här lite sporadiskt, och mest om jag kommer på nåt sånt här jag kan dela med mig av.
Är ju pensionär sedan en stund nu, och har kört året runt sedan 16-årsåldern, o har jobbat o levt med hojar 24/7, och lever fortf med det, men aningen lugnare sista åren här, så ha lite barmhärtighet om jag inte hänger över sidorna här.

Och du har säkert sett det själv vid det här laget, men det blir väl rätt dammig yta eg, eftersom det slängs på en massa pulver på det blanka, som stelnar till nåt rätt små-skrovligt eller matt då.
När man väl borstat bort pulvret o ser själva ytan då, men det är trol inte värre än att det täcker upp rätt bra med bara sprayfärg kanske..... en lite vild gissning bara...men själva ytan är nog inte mer grov än så, det är nog mer att det inte blir så bra när man varit o kladdat dit duk osv ett par gånger, så slipning är nog ett måste om det ska se hyfsat ut.
Och det svarade väl på dina andra frågor om det går att lägga flera lager osv, jag har lag fyra som mest, lim-duk-lim-duk osv, och med lite lim sist då, för att slippa duken överst, och för att jämna till det sista lite.
Bara lim och pulvret har jag väl gjort lika många lager av, och det är som betong bara, o knappast nåt som delar sig....

Och försök inte med vattenslip eller nåt finare än vinkelslip o flap-disc tills det är riktigt nära det man önskar sig av ytan, det blir sjukt hårt liksom, och svårslipat.
Och som nån sa, det finns massor av det här på youtube, men jag har inte sett någon lägga det ihop med glasfiberduk, det var mest därför jag gjorde ett inlägg här.
Och har du haft nån nytta av det så är jag nöjd, o det var värt besväret också...

Har du inte redan testat det, och sökt på blackblade, så kanske du hittar mer där som du gillar, jag har ju jobbat med hojar hela livet i stort sett, och har tömt mig helt på alla tips om plast t ex, o lagning av det, och försöker dela med mig av det jag kommer på och orkar skriva om....

Och hur skadat det än kan vara, så e d förb-t kul med klibbiga saker, eller hur?
Ha ha ha..
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top