Förbereda vinteravställning

Falk1n

Medlem
Gick med
23 Apr 2019
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS
Är inte etanolinblandningen faktiskt en fördel vid vinterförvaring? Tanken ska vara att spriten löser upp eventuellt kondensvatten som bildas vid temperaturförändringar så att detta "blandas" med bensinen istället för att separera från soppan. Lättare att köra med liiite vatteninblandning än riskera att få in "rent" vatten i cylindrarna.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Är inte etanolinblandningen faktiskt en fördel vid vinterförvaring? Tanken ska vara att spriten löser upp eventuellt kondensvatten som bildas vid temperaturförändringar så att detta "blandas" med bensinen istället för att separera från soppan. Lättare att köra med liiite vatteninblandning än riskera att få in "rent" vatten i cylindrarna.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Jo det är precis det som från början va idén med etanolinblandningen. Nu vill man ju ju hävda "förnyelsebart" och "hållbarhet" som anledning.

För övrigt en jävla tur att det fungerar att etanol och vatten blandar sig. Hur skulle vi annars kunna blanda grogg?!
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Etanolen gör att aluminium legeringar ärgar (rostar) så vid långtids förvaring kladdar etanolen igen förgasare och annat av alulegeringar.. går att läsa om detta fenomen varje vår på sporthoj.

Skall hojen garanterat starta o funka perfekt utan ärg o rost i tanken tömmer man bränslet och kor igenom aspen akylat bränsle gärna 2T modellen då finns det lite oljeblandat i tanken som förhindrar rostangrepp previs i vätske nivån.

Mvh
 

kinotho

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2018
Ort
Stockholm
Hoj
CB750
Byt ALLA vätskor, töm tanken och fyll med alkylatbensin om du kör med aluminium eller plasttank. Hojar med förgasare bör dräneras alternativt köras på tomgång med full choke tills det tar stopp. Svårare än så är det inte så slipper man värre problem när det första fina vårdagen kommer.

Blir det kallt i garaget kan det vara en fördel att plocka ut det och ställa i nåt skåp hemma och underhållsladda med dumladdare då och då.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Batteriet förvaras nyladdat och kallt. En del ställer det i frysen annars utomhus. Står det kallt minskar självurladdningen. Ett urladdat batteri kan frysa sönder. Ett urladdat batteri alltså.

Min båtmotor dränerade jag förgasarna på. Inga problem under 30 år. Bensinen stod ute i plasttankar. Inga problem någonsin. Båtsäsongen var bara sex månader för båten med Hondan. Hade en mindre tvåtaktare också. Inget gjordes med den soppan, varken i tanken eller förgasaren. Lite längre säsong med den båten.

Mina hojar har jag tömt flottörhusen på någon enstaka gång. Aldrig något problem på våren.
Min TDM har insprutning. Där har jag aldrig gjort något med soppan. Inte tankat fullt eller tömt något. Ingen alkylatsoppa. Tar hem batteriet och laddar det 2-3 gånger med dumladdaren. Inga problem någon vår.

Ni som ställer av i början av september och ställer på i slutet av maj kanske behöver göra mer.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Etanolen gör att aluminium legeringar ärgar (rostar) så vid långtids förvaring kladdar etanolen igen förgasare och annat av alulegeringar.. går att läsa om detta fenomen varje vår på sporthoj.

Skall hojen garanterat starta o funka perfekt utan ärg o rost i tanken tömmer man bränslet och kor igenom aspen akylat bränsle gärna 2T modellen då finns det lite oljeblandat i tanken som förhindrar rostangrepp previs i vätske nivån.

Mvh

Jag undrar hur stort problem detta är egentligen, särskilt om man har en hoj tillverkad de senaste par decennierna? Har aldrig gjort något särskilt med mina hojar och de har startat fint varje vår, oavsett förgasare eller insprutning, plasttank eller ståltank.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jo det är precis det som från början va idén med etanolinblandningen. Nu vill man ju ju hävda "förnyelsebart" och "hållbarhet" som anledning.

För övrigt en jävla tur att det fungerar att etanol och vatten blandar sig. Hur skulle vi annars kunna blanda grogg?!

Win-win med andra ord.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har gjort allt mellan att tvätta hojen, riva av alla kåpor, göra full service och fylla på med alkylatbensin och låta hojen stå på depåstöd över vintern för att undvika platta ytor på däcken, till att bara ställa in den skitig och jävlig och glömma bort den över vintern.
De har alltid startat på våren ändå.

Den enda hojen som faktistk gått illa på gammal besin var en gammal CBR, alla andra har känts lite tveksamma men en tank kör man ju upp fort, och efter första tankningen så har de rullat på utmärkt.

Byta olja kan ju vara skönt så man slipper göra det på vårkanten.
Smörja kedjan så aset inte får för sig att rosta under vintern kan också vara bra, man vill ju inte bli stående med en kedja som ser ut att kunna gå av när som helst när säsongen börjar på vårkanten och man är som absolutast körkåtast.
En noggran tvätt kan ju vara trevligt med, eftersom att man blir gladare när man rullar ut en ren hoj på våren än en skitig.

Och börjar det närma sig service kan du ju passa på att få den gjort, för det är skittråkigt att behöva göra en service när man är som körkåtast på vårkanten.

I övrigt, kolla över så allt ser bra ut, inget behöver bytas snart och var lugn. Hojen står där på våren med. Det vanligaste problemet är att batteriet dör på vintern så håll det laddat. Eller köp ett nytt när våren närmar sig.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top