Förbereda vinteravställning

fnfrck666

Medlem
Gick med
19 Aug 2019
Ort
Stockholm
Hoj
'94 Suzuki Savage
Halloj! Vintern närmar sig och som nybliven hojåkare/ägare funderar jag kring vad jag måste göra med hojen innan jag ställer in den i vinterförvaring. Tips? Vad är bra att göra och vad MÅSTE göras? Oljebyte, smörjning, osv, alla tips är välkomna!

Om någon råkar ha tips om bra/billig vinterförvaring i Stockholm mottages även sådana med glädje, då min planerade sådana ej funkade :(

Edit: Jag kör en Yamaha Sr400 från tidigt 80-tal, om det kan vara relevant för vad som bör göras med den inför vintern :)
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
eller ha fulltank häll i Stabil kör runt 10 minuter så det kommer i förgasarna ,ta ur batteriet eller ladda det under vintern,med smart laddare tvätta hojen smörj kedjan mer gör inte jag
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Ja byt olja och filter. Jag laddar batteriet 2-3 gånger per vinter. Använder inte min smarta laddare utan någon av mina gamla dumma laddare.

En enkel grej är att olja in gaffelbenen lite lätt ovanför radialtätningarna (packboxarna). Det kan hända att tätningarna fastnar under vintern med läckage som följd så fort du reser upp hojen eller tar ner den från centralstödet. Ganska trist när de funkade perfekt på hösten och man får börja mecka när säsongen börjar.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tvätta noga polera hela hojen o tömma allt bränsle sedan in i stora rummet över vintern med chilli buskar runt om och växt belysning på rubbet..

Sambon sa bara det är ditt/mitt hus så du gör som du vill:banana:D
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Inget svar på din fråga. Alls. Men själv brukar jag se de här månaderna som vi har framför oss som bonusperioden. Stockholm, varken Stockholms stad eller Stockholms län, är vare sig Sibirien eller ens Lappland. Det är, undantaget ibland bistra januari/februari, i stort sett körbart resten av tiden, även med tvåhjuling...

Men för att att återknyta till din fråga: kolla med Stockholms mc-varuhus. De brukar erbjuda plats i sitt garage för en överkomlig peng...
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Inget svar på din fråga. Alls. Men själv brukar jag se de här månaderna som vi har framför oss som bonusperioden. Stockholm, varken Stockholms stad eller Stockholms län, är vare sig Sibirien eller ens Lappland. Det är, undantaget ibland bistra januari/februari, i stort sett körbart resten av tiden, även med tvåhjuling...

Men för att att återknyta till din fråga: kolla med Stockholms mc-varuhus. De brukar erbjuda plats i sitt garage för en överkomlig peng...

Absolut! Nu bor jag i Skåne så ännu bättre. Kolla lite Youtube från England, där dränker man sin hoj i Acf50 och kör i saltslasket tom. Ungefär samma väder där som här. Värmehandtag och bra kläder så fryser man rimligt, fler pauser på mack för att värma sig lite.

Precis alla kommenterar; är det inte för kallt att köra nu? :D Ungefär lika kallt som att åka alpint i Åre i januari brukar jag svara, och det är det ju tusentals som gör varje år. :hihi

Jag kör så länge det inte är snö, halka eller saltslask. En tur i 7 plus en solig vinterdag är rätt jävla najs! Jag drar ner på pendlandet och turerna blir lite kortare, men annars är det bara att köra på ju.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Absolut! Nu bor jag i Skåne så ännu bättre...


Verkligen! Skulle gärna lånat några skånska extra plusgrader idag. Nollgradigt i morse och +3 nu på eftermiddagen. Liiite svalkigt, kanske? Men ljusår bättre än att vänta i busskön eller på en snortrist tunnelbanestation utomhus...
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Verkligen! Skulle gärna lånat några skånska extra plusgrader idag. Nollgradigt i morse och +3 nu på eftermiddagen. Liiite svalkigt, kanske? Men ljusår bättre än att vänta i busskön eller på en snortrist tunnelbanestation utomhus...

Körde nyss hem i mörkret och regnet med nya däck. 8,5 grader stod det på tempmätaren. Det var absolut drägligt. :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Försöker byta olja på hojarna och sommarbilar på hösten men det blir ofta lite så där med det ;)

Det som jag är noga med är att köra bilarna och hojarna varma innan dom garageras, har erfarenheten att i 15-årsåldern få en motor att rosta ihop förmodligen för att den inte blev så varm utan det blev kondens i den.
 

fnfrck666

Medlem
Gick med
19 Aug 2019
Ort
Stockholm
Hoj
'94 Suzuki Savage
Inget svar på din fråga. Alls. Men själv brukar jag se de här månaderna som vi har framför oss som bonusperioden. Stockholm, varken Stockholms stad eller Stockholms län, är vare sig Sibirien eller ens Lappland. Det är, undantaget ibland bistra januari/februari, i stort sett körbart resten av tiden, även med tvåhjuling...

Det låter ju i och för sig som helt rätt filosofi :tummenupp
 

fnfrck666

Medlem
Gick med
19 Aug 2019
Ort
Stockholm
Hoj
'94 Suzuki Savage
Absolut! Nu bor jag i Skåne så ännu bättre. Kolla lite Youtube från England, där dränker man sin hoj i Acf50 och kör i saltslasket tom. Ungefär samma väder där som här. Värmehandtag och bra kläder så fryser man rimligt, fler pauser på mack för att värma sig lite.

Precis alla kommenterar; är det inte för kallt att köra nu? :D Ungefär lika kallt som att åka alpint i Åre i januari brukar jag svara, och det är det ju tusentals som gör varje år. :hihi

Jag kör så länge det inte är snö, halka eller saltslask. En tur i 7 plus en solig vinterdag är rätt jävla najs! Jag drar ner på pendlandet och turerna blir lite kortare, men annars är det bara att köra på ju.

Minns när jag pluggade i Lund, kunde cykla i princip året om och fan vad skönt det var att komma ner till ett ljummet Lund efter att ha firat jul i ett kallt och ruggigt Stockholm!
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Minns när jag pluggade i Lund, kunde cykla i princip året om och fan vad skönt det var att komma ner till ett ljummet Lund efter att ha firat jul i ett kallt och ruggigt Stockholm!

Typexempel idag. 8 grader, strålande sol och höstlov. Så det blev 15 mil finåka på bästa vägarna runt Lund/Eslöv/Torup. Handtagsvärme, foder i stället, underställ och fleecetröja och det var precis lagom toasty. En dag jag inte velat missa pga avställning. :D
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Kanske inte heller svar på frågan, men;
Kör så mycket det går med hänsyn till halka och kyla även vinterhalvåret med lillzukan och om jag ställer in hojen tar jag ur nyckeln. Om jag kommer ihåg det.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
He-he! Ja, se den där farbror Lofterud! Slog, just like that, därmed flugan på smällen med allt väsentligt, vilket också råkar vara allt man egentligen behöver veta om vinteravställning: man tar ur nyckeln. Om man kommer ihåg...

Urrn-urrn-urrn: Sheena is a punkrocker!
 

Raderad medlem 51742

Guest
Något du kan överväga om du inte tömmer tanken och har alkylatbensin hyfsat lätt tillgängligt är att köra sista tankningen med det. Finns under varumärket Aspen. Det är ett renare bränsle som är fullt utbytbart med vanlig bensin och som brukar användas för t ex gräsklippare och entreprenadmaskiner eftersom det blir betydligt renare avgaser för de som arbetar. Fördelen med detta bränsle är att det inte innehåller etanol och har betydligt längre hållbarhet än vanlig bensin. Kan vara bra när hojen skall stå i flera månader över vintern och den blir mer lättstartad till våren. Tankar man det på pump (finns hos en del återförsäljare av trädgårdsmaskiner och liknande) kostar det några kronor extra per liter. brukar även finnas på dunk på många bensinmackar, men då är det lite dyrare.
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Jag gör inget speciellt, eftersom vinteruppehållet inte är så långt. Jag kör sista rundan ungefär nu, och sen börjar jag köra igen runt mars-april när vädret tillåter. Orkar inte hålla på att "konservera" hojen bara för att den ska stå still typ fyra månader. Byter olja och filter nån gång under vintern, och laddar batteriet innan första turen på våren. Fortlöpande underhåll sköter jag oavsett årstid.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hur länge håller den vanliga bensinen egentligen? Jag har aldrig tankat Alkylatbensin i skotrarna, hojarna eller gräsklipparen och jag har inte direkt märkt nåt av att dom stått ca 6 mån oanvända. Fyrhjulingen har dock alltid gått som en kratta med antingen för låg eller hög tomgång men den står mest hela tiden utom nå enstaka sväng och några körningar under älgjakten, dock började den kanon bra i sommar då den körts varje dag då jag krossade knäet.

Min Engelska kvalitetsbil av märket Morris Marina startade gick utan nåt märkbara problem på bensin som är 5 eller kanske 6 år gammal trodde inte att den skulle starta alls då jag var tvungen att flytta på den. KLR:en hade ju stått säkert nån liknande tid och den gick ju knappt alls och lågfartskretsen var helt igensatt, nu kanske en Kehin CV förgasare är lite mer sofistikerad och känslig än en gamla SU.

Har nästan full tank i Trajan och den är tankad nån gång i maj innan jag krashade hade tänkt att slanga ut tanken men det sitter ju en massa skrot ivägen i tankhålet men det kan väl kanske gå med en tunn slang även om det då där några timmar att tömma den. Frågan är hur känslig den är för att stå med soppan till våren man får väl räkna med att soppan blir runt 11 månader innan man kan ut köra hojen igen om jag inte kan slanga ur den.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Hur länge håller den vanliga bensinen egentligen?
OKQ8 skriver t ex på sin hemsida att längsta rekommenderade lagringstid är 12 månader och på andra ställen har det talats om att bensinen börjar försämras efter några månader. Alkylatbensin kan förvaras i flera år utan att försämras.

Om man märker någon skillnad eller inte beror nog på en mängd faktorer som t ex om förvaringskärlet/tanken är helt tätt osv. En annan fråga handlar om hur etanolen i bensinen eventuellt påverkar t ex plast och gummikomponenter. Där antar jag att det inte har någon betydelse specifikt för långtidsförvaring. Även om man kör hojen hela tiden med etanolinblandad bensin kan man ju tycka att det borde bli samma påverkan, såvida inte t ex bensinen avdunstar lättare än etanolen (om tanken/bränslesystemet inte är helt tätt) och att etanolkoncentrationen då blir högre ju längre hojen har stått förvarad.

I mitt fall har jag haft en tankstation i närheten där man kan tanka alkylatbensin utan någon överdrivet stor merkostnad (ca 100 kr extra för en full tank) och då är det en lätt åtgärd som får hojen att må lite bättre över vintern. Hur mycket kan diskuteras, men åtminstone inte sämre :)
Hade förutsättningarna varit annorlunda vet jag inte om jag hade brytt mig om det.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top