Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29
  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    BMW R1200GS
    Inlägg
    11
    Är inte etanolinblandningen faktiskt en fördel vid vinterförvaring? Tanken ska vara att spriten löser upp eventuellt kondensvatten som bildas vid temperaturförändringar så att detta "blandas" med bensinen istället för att separera från soppan. Lättare att köra med liiite vatteninblandning än riskera att få in "rent" vatten i cylindrarna.

    Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

  2. #22
    Jag är egentligen ganska snäll. Roberths avatar
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Uppsala
    Hoj
    Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
    Inlägg
    647
    Citat Ursprungligen postat av Falk1n Visa inlägg
    Är inte etanolinblandningen faktiskt en fördel vid vinterförvaring? Tanken ska vara att spriten löser upp eventuellt kondensvatten som bildas vid temperaturförändringar så att detta "blandas" med bensinen istället för att separera från soppan. Lättare att köra med liiite vatteninblandning än riskera att få in "rent" vatten i cylindrarna.

    Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
    Jo det är precis det som från början va idén med etanolinblandningen. Nu vill man ju ju hävda "förnyelsebart" och "hållbarhet" som anledning.

    För övrigt en jävla tur att det fungerar att etanol och vatten blandar sig. Hur skulle vi annars kunna blanda grogg?!
    Etiskt konstruktiva handlingar uppkommer naturligt i samband med medkänsla...

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    1 524
    Etanolen gör att aluminium legeringar ärgar (rostar) så vid långtids förvaring kladdar etanolen igen förgasare och annat av alulegeringar.. går att läsa om detta fenomen varje vår på sporthoj.

    Skall hojen garanterat starta o funka perfekt utan ärg o rost i tanken tömmer man bränslet och kor igenom aspen akylat bränsle gärna 2T modellen då finns det lite oljeblandat i tanken som förhindrar rostangrepp previs i vätske nivån.

    Mvh

  4. #24
    M E D L E M Jonte Hs avatar
    Reg.datum
    mar 2019
    Ort
    Hbg
    Hoj
    VFR800X 2017
    Inlägg
    137
    Den STORA etanoltråden

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2018
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    CB750
    Inlägg
    20
    Byt ALLA vätskor, töm tanken och fyll med alkylatbensin om du kör med aluminium eller plasttank. Hojar med förgasare bör dräneras alternativt köras på tomgång med full choke tills det tar stopp. Svårare än så är det inte så slipper man värre problem när det första fina vårdagen kommer.

    Blir det kallt i garaget kan det vara en fördel att plocka ut det och ställa i nåt skåp hemma och underhållsladda med dumladdare då och då.

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Z750 -80 Z750 LTD Twin -82 DR600 -86 TDM900 -02
    Inlägg
    1 144
    Batteriet förvaras nyladdat och kallt. En del ställer det i frysen annars utomhus. Står det kallt minskar självurladdningen. Ett urladdat batteri kan frysa sönder. Ett urladdat batteri alltså.

    Min båtmotor dränerade jag förgasarna på. Inga problem under 30 år. Bensinen stod ute i plasttankar. Inga problem någonsin. Båtsäsongen var bara sex månader för båten med Hondan. Hade en mindre tvåtaktare också. Inget gjordes med den soppan, varken i tanken eller förgasaren. Lite längre säsong med den båten.

    Mina hojar har jag tömt flottörhusen på någon enstaka gång. Aldrig något problem på våren.
    Min TDM har insprutning. Där har jag aldrig gjort något med soppan. Inte tankat fullt eller tömt något. Ingen alkylatsoppa. Tar hem batteriet och laddar det 2-3 gånger med dumladdaren. Inga problem någon vår.

    Ni som ställer av i början av september och ställer på i slutet av maj kanske behöver göra mer.

  7. #27
    Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    I verkligheten, idag
    Hoj
    Ducati SuperSport 939S -17, CCM R30 -03
    Inlägg
    2 846
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Etanolen gör att aluminium legeringar ärgar (rostar) så vid långtids förvaring kladdar etanolen igen förgasare och annat av alulegeringar.. går att läsa om detta fenomen varje vår på sporthoj.

    Skall hojen garanterat starta o funka perfekt utan ärg o rost i tanken tömmer man bränslet och kor igenom aspen akylat bränsle gärna 2T modellen då finns det lite oljeblandat i tanken som förhindrar rostangrepp previs i vätske nivån.

    Mvh
    Jag undrar hur stort problem detta är egentligen, särskilt om man har en hoj tillverkad de senaste par decennierna? Har aldrig gjort något särskilt med mina hojar och de har startat fint varje vår, oavsett förgasare eller insprutning, plasttank eller ståltank.
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

  8. #28
    Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    I verkligheten, idag
    Hoj
    Ducati SuperSport 939S -17, CCM R30 -03
    Inlägg
    2 846
    Citat Ursprungligen postat av Roberth Visa inlägg
    Jo det är precis det som från början va idén med etanolinblandningen. Nu vill man ju ju hävda "förnyelsebart" och "hållbarhet" som anledning.

    För övrigt en jävla tur att det fungerar att etanol och vatten blandar sig. Hur skulle vi annars kunna blanda grogg?!
    Win-win med andra ord.
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

  9. #29
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    16 698
    Blogginlägg
    37
    Jag har gjort allt mellan att tvätta hojen, riva av alla kåpor, göra full service och fylla på med alkylatbensin och låta hojen stå på depåstöd över vintern för att undvika platta ytor på däcken, till att bara ställa in den skitig och jävlig och glömma bort den över vintern.
    De har alltid startat på våren ändå.

    Den enda hojen som faktistk gått illa på gammal besin var en gammal CBR, alla andra har känts lite tveksamma men en tank kör man ju upp fort, och efter första tankningen så har de rullat på utmärkt.

    Byta olja kan ju vara skönt så man slipper göra det på vårkanten.
    Smörja kedjan så aset inte får för sig att rosta under vintern kan också vara bra, man vill ju inte bli stående med en kedja som ser ut att kunna gå av när som helst när säsongen börjar på vårkanten och man är som absolutast körkåtast.
    En noggran tvätt kan ju vara trevligt med, eftersom att man blir gladare när man rullar ut en ren hoj på våren än en skitig.

    Och börjar det närma sig service kan du ju passa på att få den gjort, för det är skittråkigt att behöva göra en service när man är som körkåtast på vårkanten.

    I övrigt, kolla över så allt ser bra ut, inget behöver bytas snart och var lugn. Hojen står där på våren med. Det vanligaste problemet är att batteriet dör på vintern så håll det laddat. Eller köp ett nytt när våren närmar sig.

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Det ser ju ut som en vanlig elhoj!

Old Badger
Vill du annonsera ovan? Klicka här