Byta ut framgaffel på Hypermotard 1100s till Öhlins

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kan ju va så att fjädern är för hård då. Men har fundering på hur oljan påverkar, om luftspalten är fel, kan det ge samma felkälla. och sen att viskositeten är fel ger ytterligare stötighet?

Ska kika imorgon hur de ser ut med förspänningen.

Guld är guld ;)
Luftspalten behöver inte vara fel, men luften är ju kompressibel, till skillnad från oljan som är inkompressibel, och luftspalten bildar tillsammans med fjädern en progressivitet. Mindre olja = mer luft = lättare att komprimera och gaffeln upplevs som mjukare, och tvärs om. Att ta ur lite olja är ju gratis, så börja där, om du inte vill gå på nya fjädrar direkt. Tänk bara på att du med nya fjädrar med stor säkerhet får rekommendationer om vilken olja och luftspalt du ska ha.

Som ett litet tillägg, ofta står det volym OCH luftspalt. Volymen är ofta bara ett worst case, så att man vet hur mycket man ska köpa, det är alltid luftspalten som är viktig, eftersom det inte är säkert att man får ut all olja.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kan ju va så att fjädern är för hård då. Men har fundering på hur oljan påverkar, om luftspalten är fel, kan det ge samma felkälla. och sen att viskositeten är fel ger ytterligare stötighet?

Ska kika imorgon hur de ser ut med förspänningen.

Guld är guld ;)

Tja, olja gör ju sitt om den inte har rätt viskositet för din gaffel, ska ju funka med ventilpaketen och släppa igenom rätt mängd på rätt tid.
Din comp./returinställning påverkar den med, ställ den standard innan du gör något annat om du ändrat sen innan.
Oljemängd/luftspalt påverkar ju men mindre ju lugnare du kör, sålänge du inte fyllt benet hela vägen upp..:hihi

Men börja med att kolla inställningarna så går det kanske att rekommendera något sannolikt att göra bara du vet hur den är och hur du vill den ska bete sig istället. :)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kollade förspänningen precis, var max motsols som jag misstänkte.

Vilket häng fick du då?

Vad väger du förresten?
Bör vara väldigt lätt om du inte ska få till ett vettigt häng på en standardgaffel som är rätt monterad med orginalfjäder.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Vilket häng fick du då?

Vad väger du förresten?
Bör vara väldigt lätt om du inte ska få till ett vettigt häng på en standardgaffel som är rätt monterad med orginalfjäder.
Verkar som att olika hojar har olika målvikt original.
Och så beror det ju på om man vill ha gat eller ban setting karaktär...

Med 60kg fick jag gå ner en aning i fjäderkonstant både fram och bak för att få rätt förhållande på R1an (gat setting).

Sen kan det vara lite lurigt att mäta rätt om framgaffeln skulle råka ha top out fjädrar.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Verkar som att olika hojar har olika målvikt original.
Och så beror det ju på om man vill ha gat eller ban setting karaktär...

Med 60kg fick jag gå ner en aning i fjäderkonstant både fram och bak för att få rätt förhållande på R1an (gat setting).

Sen kan det vara lite lurigt att mäta rätt om framgaffeln skulle råka ha top out fjädrar.

Jupp, men mest med frihänget, häng med förare bör hamna hyfsat rätt ändå om man kan hålla förspänningen i krokarna där manualen säger. :)

Och, 60 är lätt! :fakta

Hann inte mäta hänget. :(

Väger ca 95 kg med utrustning.

Kanske ska kolla genom gaffeln, med 95kg bör du absolut inte behöva minska förspänningen för att hamna i ett vettigt häng om det är orginalfjäder..
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jupp, men mest med frihänget, häng med förare bör hamna hyfsat rätt ändå om man kan hålla förspänningen i krokarna där manualen säger. :)

Och, 60 är lätt!
Ja, 60 är ganska lätt, därför jag fick skaffa mjukare fjädrar.
Ville bara poängtera att fjädrar tyvärr inte är "one size fit all", sen kan man bry sej olika mycket om det bara :)

På en ban setting kanske frihänget inte spelar så stor roll rent praktiskt men för gata vill jag nog ta med det innan jag springer iväg och beställer fjädrar... :tummenupp
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ja, 60 är ganska lätt, därför jag fick skaffa mjukare fjädrar.
Ville bara poängtera att fjädrar tyvärr inte är "one size fit all", sen kan man bry sej olika mycket om det bara :)

På en ban setting kanske frihänget inte spelar så stor roll rent praktiskt men för gata vill jag nog ta med det innan jag springer iväg och beställer fjädrar... :tummenupp

Absolut inte, fjäder är enligt mig den enskilt viktigaste komponenten i hjulupphängningen, rätt konstant och balansen mellan fram-bak, om man nu kan tala om viktigaste då..
På gata och banåka kan man acceptera rätt mycket innan man byter fjäder men ska det gå fort och jämt så vill det till att man får till fjädersettingen och att valet av fjäder blir hyfsat rätt. :)
 

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
Funderar på vad jag har för gaffel, Marzocchi 50mm eller Kayaba 48mm, både verkar finnas på S-modellen på 2009. Hittar ingen märkning.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Hann inte mäta hänget. :(

Väger ca 95 kg med utrustning.

95 kg är mer än vad en anorektisk italienare väger ...
Mitt råd är att skaffa fjädrar med rätt hårdhet.

För hårda fjädrar blir stötigt och okänsligt
För mjuka fjädrar blir stötigt och okänsligt, eftersom dämpningen hamnar utanför sitt ideala dämpningsområde. ( gaffeln bottnar och dämpningen funkar inte.

Kolla även oljenivån i gaffeln.
För mycket olja gör även gaffeln gård, för lite gör den svajig och kanske mjuk.
Lagom blir perfekt....:banana
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top