Solceller

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Står i begrepp att plocka in offerter gällande en solcellsintasllation för huset där jag bor.
Har ett stort, fint tak som vetter i stort sätt rakt år söder så huset har goda förutsättningar för att kunna producera optimalt.
Vad skall man tänka på?

Är det bäst att fylla taket med celler för att kunna producera mer el än behovet?
Vad skall man tänka på gällande växelriktare?
Några fallgropar när man blir elproducent?
Några installationer/installatörer man skall hålla sig från?
Har sett beräkningar på en återbetalningstid om 10 år. Ni som har facit i hand, kan det stämma?

Låt diskussionen, eh, strömma... :tungan
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har inte själv installerat några solceller men jag funderade ett tag på att skaffa. Dock flyttade jag ifrån huset istället så det uteblev helt.

En sak är att du får mindre betalt för elen du säljer än för elen du köper.
Dvs så länge du sätter upp solceller som medför att du reducerar den el du förbrukar så sparar du ju lika mycket pengar som elen du själv pruducerar hade kostat att köpa.
DImensionerar du med lite större paneler så kommer intjäningen på dom att under en del av dygnet att vara att dom tar reducerar det du skulle behöva köpa och under resten av dygnet så är intjänandet det du får för elen du säljer.

Eller om man vill se det så. Du har antagligen flera olika nivåer av förbrukning under dagen. Dels basnivån som huset förbrukar för att det står, hålls varmt osv. Dels har du toppförbrukningen när du förbrukar som mest. typ när du kommit hem. Slår igång ugnen och spisen och lagar mat och någon duschar och förbrukar varmvatten mm.
Sen varierar det ju naturligtvis mellan dom nivåerna under dygnet.

Upp till din basnivå så har du en viss intjänande eftersom du reducerar köpt el som är dyr. När du dimensionerar större än så så kommer ökningen att till viss del att få lägre intjänande eftersom det då skall kvittas mot att du kan sälja energi vilket du får lite mindre betalt för.

Som jag kom fram till är att om du dimensionerar efter minimieffekten du använder under dygnet så går det fort att tjäna in panelerna men i gengäld blir inte kostnadsreduktionen på lång sikt så bra. Dimensionerar du efter toppeffekt så blir troligen breakeven efter så pass många år att det inte är en vettig affär.

Dvs om man ska försöka få en rimlig besparing utan att få onödigt lång tid tills man nått breakeven så bör man försöka dimensionera någonstans mellan baseffekt och toppeffekt. Exakt vart du bör lägga dig är väldigt svårt att säga utan att göra en mer detaljerad analys av elförbrukningen och ställa mot installationskostnad för olika storlekar på anläggning.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad har du för värmesystem i huset? Jag har vattenburen så jag har köpt en acktank förberedd för solslinga. Det ska tydligen vara mer bang for the buck. Eller snabbare innan den har betalat sig.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Perfekt trådstart! :tummenupp
Ligger precis i samma tankar så denna tråd är prenumererad.
Jag vet att en på kontoret här som installerade fick initial ROI på 10-12 år (verkar vara standard).
Men efter sommaren här pekar ROI (om kommande somrar blir lika bra) på neråt 7-8 år.

Tror dom installerade 64 paneler på både hus och garage.
Ska se om hon kan svara på några av dina frågor.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Hur många kvadrat har du mellan tummen och pekfingret? Vad är din uppskattade årsförbrukning på huset?
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har också funderat på detta och läste lite om solceller, vad jag fattar måste man köpa mer än vad man får sälja ut på nätet. Om vi nu ska tänka på miljön och fixa energi vore det väl smartast att alla som vill och kan bidra med elenergi skulle få göra det i obegränsad mängd.

Frågan är hur det funkar här i Norrbotten, är ju bra med sol på sommaren men då är ju energibehovet inte så stort. Vinter är det ju å andrasidan väldigt mörkt och det är ju då man skulle velat ha extra energi.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Har själv oxå funderat på de å samtidigt snacka me en polare som just installerat å man får inte installera så man har en överproduktion.. Snacka om icke miljövänligt då...
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Idag får man skattereduktion på slutskatten om 60 öre per såld kWh.
Men bara upp till max så mycket man köpt eller max 30.000kWh, vilket som än är minst. Så producerar du 20.000 kWh per år och köper 10.000kWh får du bara skattereduktion för 10.000kWh.

Sen finns (eller fanns?) det några fällor som gör att man kunde räknas som "elbolag" och därför skulle helt plötsligt betala massor med skatt om man producerade mer än man konsumerade, men jag tror de reglerna har ändrats, för det var riktigt korkat.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Själv satte jag upp solceller för inte så längesen och har gått över till timbaserad taxa både för köpt och såld el. Hittills har mitt inköpspris varit 5öre billigare än såld el i snitt.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ha, som av en händelse så hade Bengt redan skrivit om just det där med nettoproducent nyligen: http://bengtsvillablogg.info/2019/10/10/energimyndighetens-nya-min-husguide-vilseleder-om-solceller/
”En riktlinje kan vara att utforma din anläggning så att produktionen motsvarar husets hushållselanvändning under ett år.”
Det saknas en motivering till denna riktlinje och därför svårt att bedöma hur relevant denna riktlinje är. Om man tänker på risken att få betala en årlig avgift för inmatningsabonnemanget om man blir nettoproducent under ett kalenderår är det inte alla elbolag som tar ut någon sådan avgift och i dessa fall blir riktlinjen irrelevant. I en promemoria om ny Elmarknadslag som kom i september 2017 har man dessutom föreslagit att ta bort kravet att vara nettokonsument för att man ska slippa betala en årlig avgift för inmatningsabonnemanget om man har högst 63 A säkring.
Det är alltså inte som jag skrev en risk för straffskatt utan att ditt elbolag (nätägaren gissar jag att han menar där?) tar ut en rejäl avgift när man "överproducerar".
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Vill plussetta irish angående Bengts villablogg.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Idag får man skattereduktion på slutskatten om 60 öre per såld kWh.
Men bara upp till max så mycket man köpt eller max 30.000kWh, vilket som än är minst. Så producerar du 20.000 kWh per år och köper 10.000kWh får du bara skattereduktion för 10.000kWh.

Sen finns (eller fanns?) det några fällor som gör att man kunde räknas som "elbolag" och därför skulle helt plötsligt betala massor med skatt om man producerade mer än man konsumerade, men jag tror de reglerna har ändrats, för det var riktigt korkat.

Har för mig det tidigare handlade om utifall man var nettokonsument eller nettoproducent sett över året.

Edit. https://www.sunroof.se/information-om-solceller/information-och-regelverk/
Ingen koll på vilka sunroof är.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Har för mig det tidigare handlade om utifall man var nettokonsument eller nettoproducent sett över året.

Edit. https://www.sunroof.se/information-om-solceller/information-och-regelverk/
Ingen koll på vilka sunroof är.
Det kan nog stämma, utdrag från länken:
Som nettoproducent kan du tvingas betala mätavgift, en fast kostnad för mätning, beräkning och rapportering.
Detta kan alltså smälla en i baken om det faller ens nätägare in att ta ut dessa kostnader.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag har också funderat på detta och läste lite om solceller, vad jag fattar måste man köpa mer än vad man får sälja ut på nätet. Om vi nu ska tänka på miljön och fixa energi vore det väl smartast att alla som vill och kan bidra med elenergi skulle få göra det i obegränsad mängd.

Frågan är hur det funkar här i Norrbotten, är ju bra med sol på sommaren men då är ju energibehovet inte så stort. Vinter är det ju å andrasidan väldigt mörkt och det är ju då man skulle velat ha extra energi.
Sommaren är det visserligen lägre behov, men samtidigt sinar vattenmagasinen. Det är alltså bra att producera på sommaren trots att det verkar kontraproduktivt. Och på dygnsbasis behöver vi mer energi på dagen än på natten.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Handlar tyska Heckert-paneler. Installerar 10,4kW, landar på under 100kkr. Svenska montör/leverantörfirmor har ett svettigt påslag.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Installationen är på plats. Väntar bara på nätägaren att komma för nya elmätare.
Om en vecka börjar jag producera.

50 paneler om 300 watt styck.
Det lär väl å andra sidan dröja några månader innan det prodcerar fullt...
50ce3b43829bdad30e0180cce768a14d.jpg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Här kan man se jämförbara värden på hur mycket solinstrålning man kan beräknas få under året, beroende på var man bor i landet: https://www.smhi.se/data/meteorologi/stralning/normal-globalstralning-under-ett-ar-1.2927
T.ex så betyder det att över ett år, så producerar en solcellsaläggning på X kWp statistiskt sett lika mycket el om man sätter upp den typ i Gislaved som i Umeå.
...och att det skiljer ca 10% upp/ned oavsett var man bor. Lagringen är nyckeln.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Här kan man se jämförbara värden på hur mycket solinstrålning man kan beräknas få under året, beroende på var man bor i landet: https://www.smhi.se/data/meteorologi/stralning/normal-globalstralning-under-ett-ar-1.2927
T.ex så betyder det att över ett år, så producerar en solcellsaläggning på X kWp statistiskt sett lika mycket el om man sätter upp den typ i Gislaved som i Umeå.
Är inte solinstrålningen mätt exakt vinkelrätt mot solen?

Det betyder att har man inte trackande solpaneler så är dom siffrorna totalt värdelösa.

Vinkeln på en solpanel på sommaren i Umeå kan stämma ganska bra med vinkeln på en solpanel i Skåne, men vintertid då vi har tre timmar blek sol strax över horisonten (i bästa fall) så måste panelerna här stå i princip lodrätt för att överhuvudtaget producera någonting.

Installationen på huset på bilden (såg snyggt ut för övrigt) skulle inte leverera ett skvatt i Umeå på vintern, solinstrålningen skulle ske i en sådan vinkel att 90% skulle reflekteras bort i glaslagret.
Dessutom skulle panelerna i den vinkeln befinna sig en meter under snö just nu...

solceller.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top