BMW vs Audi, euro6 eller euro5?

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Är i stort behov av ny bil då min gamla BMW 520i med 35500 mil håller på att packa ihop. Kikar framförallt på BMW 3 serie f31, 320d eller 318d. Tycker bara dom är orimligt dyra med tanke på hur lite utrustning man får? Har börjat kika lite på Audi istället, och isf A6 hellre än A4 då jag tycker A6 är snyggare. Vad är smartast, en ”snik” BMW som ev är euro6 eller en välutrustad Audi som är euro5? Pendlar ca 15 mil om dagen. Någon som har något att säga om 318d eller 320d f31? Eller om Audi A6 2.0 tdi 2013?
Tar tacksamt emot tips!
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Beror ju lite på vart man bor känns det som. Och hur länge man tänkt behålla bilen.
Ska du ha den till 35k mil kommer den ändå inte vara värt något så andrahandsvärdet vid försäljning är mindre viktigt.
Sen är ju frågan om man kör mkt i större städer, då eventuella förbud kan ställa till det. Tuffar man runt i Norrland är det ju skit samma.

Sen vet jag inte hur förbrukningen skiljer? Kör du 15mil om dagen för ju 0,6 eller 0,5 stor skillnad. Men är väl mest avgasreningen som skiljer euro 5 & 6? En 3 serie bör ju dock dra mindre än en A6 oavsett euroklass.

Är ju lite BMW nörd, men kör man 15mil om dagen hade jag gått på A6 (Eller 5 serie) hellre än 3serie. Hel enkelt för ljudnivå och komfort. Sen får du motivera den ökade ägandekostnaden med det då möjligtvis. =)
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag har en A4 2015 med 150hk. Har haft den 4år ca7000 mil snittar ca 0,55 då säger färddatorn ca 0,49
Min är euro6 jag fyller på en 10 liters dunk adblue nån gång om året.
Jag har hittills inte haft något strul med min bil det enda jag ångrar är att jag köpte en manuell.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Skulle utgå lite från var man bor och hur bilen används. T ex i Tyskland har man väl förbud/restriktioner på Euro 5 diesel och äldre i vissa städer och det är regionalt bestämt av dessa så använder man bilen på det sättet kanske man ska ta sig en funderare. Annars tror jag det har mindre betydelse faktiskt. Man kanske t om kan få en bra deal på en Euro 5 bil på grund av den osäkerhet många har runt dessa frågor.

Jag tror inte att det är helt enkelt att bara t ex införa generella restriktioner. Det finns en allt för stor bilpark för det som påverkas och finansieringar av bilarna påverkas av restvärden. Ska man dra det till sin spets så blir det svallvågor om man går för hårt fram. Dessa frågor tror jag i högre grad påverkar politikernas beslut. Under tiden får man ta symboliska beslut som lokala restriktioner här och där. En hint om framtiden. Inget annat.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Euro6 har adbluesystem som på sikt kostar massor att hålla i skick. Tänk på det också.


Buy quality, cry once
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Passa dej för dom motor typerna på bmw som du skriver om. Kamkedje stärkaren ger upp helt random o ett byte av sträckaren ligger på ca 40,000. Bmw tar ej detta på garantin utan många får driva detta..
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Audins motor, stabil. Inte alls lika förtjust i deras automatlådor eller dubbelmassesvänghjul på manuella (kanske de fixat det??)

Bmwns automater är trevliga, motorerna är jag inte alls förtjust i..
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Ska du åka långt och bekvämt så är det bara Mercedes som gäller :).
Tips en sen 204 kaross c220, eller en 212 E220. De är prisvärda. Hade varit mitt val vid köp av privatbil.
Enligt mig så har Audi fallerat ordentligt i kvalité på sistone (även om jag gillar bilarna). Åker själv V90CC D4 (tjänstebil) nu, men saknar MB. En bekant / kollega åker E220 Alterrain och den drar i snitt en 1dl mindre per mil vid samma fart än min V90 (som i och för sig är 1dl snålare än min tidigare V70 D4 AWD)...
 
Last edited:

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Tack för input. Har tittat rätt mkt på 5 serien men tycker som är onödigt dyra i försäkring. Lutar mest åt en 3 serie och både euro 5 och 6 är nog intressant!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ska du åka långt och bekvämt så är det bara Mercedes som gäller :).
Tips en sen 204 kaross c220, eller en 212 E220. De är prisvärda. Hade varit mitt val vid köp av privatbil.
Enligt mig så har Audi fallerat ordentligt i kvalité på sistone (även om jag gillar bilarna). Åker själv V90CC D4 (tjänstebil) nu, men saknar MB. En bekant / kollega åker E220 Alterrain och den drar i snitt en 1dl mindre per mil vid samma fart än min V90 (som i och för sig är 1dl snålare än min tidigare V70 D4 AWD)...


Jag har haft E61, E91, F11.. men nu S205. Blir svårt att ersätta med annat än en annan stjärna!
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Passa dej för dom motor typerna på bmw som du skriver om. Kamkedje stärkaren ger upp helt random o ett byte av sträckaren ligger på ca 40,000. Bmw tar ej detta på garantin utan många får driva detta..

Om du tänker på n47 som användes till 2014/15 så har den uppdaterats över åren och efter 2012 är det väldigt ovanligt. De största problemen är stadskörda bilar runt 08-09 som inte har blivit varma mellan många kallstarter. Skulle inte ha några bekymmer att köpa en långmilad sådan dock. Problemet precis som för Audi är longlife tillsammans med korta körningar som inte får upp oljetempen.

F11 5serie är sjukt prisvärda som 520d eu6 då många rullat som firmabilar så bra mycket billigare än större motorer.

190hp med bra vrid och sjukt låg förbrukning.
 
Last edited:

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Euro6 har adbluesystem som på sikt kostar massor att hålla i skick. Tänk på det också.
Jag köpte en 2016 års BMW 320d förra helgen och den har INTE Ad blue som du skriver. enligt säljaren så har Euro 5 Adblue av den bilen.

Ska vi svara på Trådskaparen så resonerade jag för mig själv att inom kort tid så finns det relativt stor risk att man börjar straffa Euro5 som inte är speciellt ny klass, sexorna ska väl klara nålsögat ett tag till.

Sen var det helt fel tidpunkt för mig att byta bil, dom är svindyra just nu pga dåligt utbud.
(Lagade upp min förra bil med delar för 25000kr och så kör en fyllare avsiktligt in i min bil :dummer :huvet....fångades på dashcam)
(PS använd inte Gjensidige, fick 17000 kr lägre för min bil än vad andra sålde dom på blocket för, och min var i nyrenoverat toppskick)
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Nu verkar du inte bo i Sthlm så det är ju ingen katastrof, men här är det förbud på G för diesel under Euro6-klassning.
Bara på vissa ställen än så länge, men risken finns ju att den typen av restriktioner sprider sig.

(I Tyskland finns som nämnt redan såna restriktioner i en del städer).

Behöver man inte köra i en storstad så är väl klassningen inte helt avgörande, men risken finns väl att andrahandsvärdet blir drabbat om du tänkt sälja den nån gång.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top