Yamaha XJ400 åsikter?

Lord_Acturus

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2019
Ort
Kristinehamn
Hoj
Ingen
Hejsan har kollat lite på en xj400 som första hoj till A2 kortet. Tänkte kolla med er här om ni har några erfarenheter av dessa?

Försökt kolla på Internet men lyckas inte hitta några tester med dem. Går de under något annat namn? :)

Tack för alla svar!
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ingen skillnad på den och någon annan hoj från den tiden.

Mjuk ram halvkassa bromsar o cykel pumpar till fjädring.

Men kör man normalt med dessa så är det utmärkta hojar som är bra kvalité på o okomplicerad att meka med.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Exakt en sån köpte jag för att övningsköra med, för typ 20 år sen. Som moddlaren säger funkar den finfint att börja med en sån. Och du kör ifrån de flesta bilar vid rödljusen :)

Kolla skick, besiktningshistorik, och budgetera för nya däck innan du köper. Även om de som sitter på ser fina ut.
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Började som XJ 500, men en av alla försäkringsreformer splittade modellen i en 550-upplaga och en 400.
Den yttre skillnaden är att 500/550 har dubbla skivor fram för att visa att dom är big bikes, medans 400an fick nöja sig med en.

Bilden du hittat kommer nog härifrån:
https://www.motorcyclespecs.co.za/model/yamaha/yamaha_xj400 80.htm
och avbildar USA-modellen.

Den hade snyggare hjul, snitsigare avgas och kallades ”Seca”.
Det gjorde den inte i Sverige. Här landade Seca-suffixet istället på en senare upplaga av XS 400 - en twin som varvade likt en fyra, och hade ett fastbackavslut man skar sig blodig på när man gick förbi.

Sök data för just din modell genom att lägga till Yamahas korrekta beteckning 4V7 så får du mer precisa träffar.

Omdöme? Tja, ungefär det som Moddlaren ovan säger - med tillägget att det en väldigt snygg och väldesignad motorcykel. Den är harmonisk i linjerna och ser större och modernare ut än den är.

Där samtida konkurrenten CB400 såg ut som en uppförstorad 125a från igår, så gav XJ 400 intryck av att vara en 750 från framtiden.

Men, idag är det en snart förti år gammal hoj där reservdelsförsörjningen haltar och de svepta ekrarna i gjuthjulen drar ner möjligheterna att bygga något kul.

År av stillastående interfolierat av nya ägares kunskapskompenserade entusiasm brukar skapa avlagringar likt årsringar på sådana här hojar - och då gärna i förgasarregionen. I dubbel bemärkelse.

Funkar att lära sig köra på, funkar att pendla på, funkar att handla glass med - men lägg inga pengar på den.
En XJ 400 måste vara i megamintskick för att någonsin börja klättra i värde, och dessutom pricka just rätt köpare som fått en nostalgiknäpp och vill känna sig ung igen.

Alltså: lägg inga pengar du inte kan få igen.
En fungerande 400 i vettigt skick skall kosta max 4000 spänn. Det är ungefär dom pengarna du kan få ut igen, om inte annat över tid, om du säljer hojen i delar och det finns oskadad plast kvar på hojen.
Högre summor i inköpspris måste kunna motiveras av ett superfin skick, eller att just du vill ha just den hojen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
BFunkar att lära sig köra på, funkar att pendla på, funkar att handla glass med - men lägg inga pengar på den.
En XJ 400 måste vara i megamintskick för att någonsin börja klättra i värde, och dessutom pricka just rätt köpare som fått en nostalgiknäpp och vill känna sig ung igen.

Alltså: lägg inga pengar du inte kan få igen.
En fungerande 400 i vettigt skick skall kosta max 4000 spänn. Det är ungefär dom pengarna du kan få ut igen, om inte annat över tid, om du säljer hojen i delar och det finns oskadad plast kvar på hojen.
Högre summor i inköpspris måste kunna motiveras av ett superfin skick, eller att just du vill ha just den hojen.
Tror du Jörgen, Lahi och Dr_C har tänkt samma sak? Jag har svårt att tro att någon av dom kommer att få tillbaka ens i närheten av allt dom har lagt ut, för att inte tala om alla timmars jobb. Inte ens ett Yoshi lönar sig ju att skruva på en hoj. Möjligen kan du fördubbla en XJ400s värde, men du får ju inte tillbaka pengarna :hihi

Det är en hobby, 99,999% av oss går back på det, så vill man lägga alla pengar som blir över efter nudlar och hyra på bling och pyssel på sin gamla XJ, så gör det :tummenupp

Men visst, man ska ju vara medveten om att det är en själslig investering och inte en monetär investering man håller på med :)
 

Lord_Acturus

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2019
Ort
Kristinehamn
Hoj
Ingen
Tack så hemskt mycket för all feedback ni ger, uppskattas verkligen mycket!

Det ni säger om värdet på dessa får mig att fundera, den jag kollar på går för 10k vilket kanske isåfall anses lite högt? Min budget för hoj ligger på max 20k men allt under är bra då man kan köpa bättre kläder o ta en kör lektion extra :)

Då jag har en bil hobby som kostar en del så har min tanke varit att köpa en så billig men samtidigt snygg motorcykel för att testa om det är något för mig. Tänkt då att äldre blir smidigt då jag lätt kan fixa små fel själv.

Sugen på Yamaha så är egentligen denna eller Virago 535 det står mellan. De som är fördel för dessa är att de är några tusen billigare vilket är trevligt men viragob5är samtidigt 10+ år nyare :p
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tror du Jörgen, Lahi och Dr_C har tänkt samma sak? Jag har svårt att tro att någon av dom kommer att få tillbaka ens i närheten av allt dom har lagt ut, för att inte tala om alla timmars jobb. Inte ens ett Yoshi lönar sig ju att skruva på en hoj. Möjligen kan du fördubbla en XJ400s värde, men du får ju inte tillbaka pengarna :hihi

Det är en hobby, 99,999% av oss går back på det, så vill man lägga alla pengar som blir över efter nudlar och hyra på bling och pyssel på sin gamla XJ, så gör det :tummenupp

Men visst, man ska ju vara medveten om att det är en själslig investering och inte en monetär investering man håller på med :)


Japp, jag är en krass krossare av drömmar - Dr Sadness, Ebenezer Scrooge och Curt Nicolin amalgamerad in till en enda bitter gubbe som inte ens hinner köra hoj längre. That's me. :fakta

Nä, men när en nyreggad användare :hej med nick från sci-fi/fantasyvärlden hittat en hoj han redan köpt med hjärtat så finner jag det lämpligt att ruska om honom lite.

Det är lätt att tro att man hittat en unik relik från forntiden, och att det enda som behövs är lite puts så platsar fyndet på auktion i UK med 6-siffror i slagsumma.
...eller att man kan bli rik på att bygga caféscrambler av hojen.

Det är inte så.
Det var en massmassmassproducerad dussinhoj som ställdes undan tidigt för att den inte var så kul att köra.
Nu, med glimten i ögat, kan man ta fram hojen och puttra runt på den och mysa, men det fanns decennier när folk skämdes över sina fyrahundror. Andelen sidokåpor utan kubikbeteckning talade sitt tydliga språk...

Vill man betala mer går det bra - jag försökte fånga det i den sista meningen:

Högre summor i inköpspris måste kunna motiveras av ett superfin skick, eller att just du vill ha just den hojen.

Vill man sedan stollerenovera eller tokbygga om så - visst, à la bonne heure.
Ebenezer will not approve, men vem fan bryr sig...?

Skulle jag snubbla över en XJ 400 skulle jag inte försöka kompressor- turbo- och turbocompoundmata den till literhästar folk bara drömt om. Jag skulle vara nöjd med att höra någon på parkeringen säga
" Åh, kolla - en sådan hade din mamma när jag träffade henne första gången..."
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tack så hemskt mycket för all feedback ni ger, uppskattas verkligen mycket!

Det ni säger om värdet på dessa får mig att fundera, den jag kollar på går för 10k vilket kanske isåfall anses lite högt? Min budget för hoj ligger på max 20k men allt under är bra då man kan köpa bättre kläder o ta en kör lektion extra :)

Då jag har en bil hobby som kostar en del så har min tanke varit att köpa en så billig men samtidigt snygg motorcykel för att testa om det är något för mig. Tänkt då att äldre blir smidigt då jag lätt kan fixa små fel själv.

Sugen på Yamaha så är egentligen denna eller Virago 535 det står mellan. De som är fördel för dessa är att de är några tusen billigare vilket är trevligt men viragob5är samtidigt 10+ år nyare :p

Jag tycker 10' för en 35 år gammal 400 är galet mycket.
Visst, den har säkert inte gått mycket, men det är en gammal hoj vars prisprognos inte ser ut att lyfta.
Det kan verka billigt nu, men vem skall köpa den av dig när du ledsnat? Det är då hojens verkliga pris avslöjas.

Många skapar sin prisbild efter vad dom ser hojar annonseras ut för på Blocket.
Annonseras!
Dom vet inte vad dessa hojar säljs för, dom blundar för hur länge dom ligger ute och dom ser inte att samma hoj läggs ut år efter år med samma säljare - till fel pris.

Följande finns att beakta - det står en helvittes massa källarcyklar från 80-talet avställda runt om i landet.
"Får jag inte det jag vill ha kan den lika gärna stå kvar. Den äter inget bröd där den står."

Men, klockan klämtar. Det är dags för dessa gubbar att flytta till mindre boende. Lägenhet + husbil verkar vara det som gäller just nu.
Hojarna måste bort. I vissa fall hinner surgubbarna dö undan innan den fantastiska värdestegringen infinner sig.

Det kommer att flyta ut mer 80-talare än marknaden kan svälja under den kommande 10-års perioden.
Kanske inget som hjälper dig just nu, men det lär påverka dig när du skall sälja om några år.

Kan du pruta ner till 8.000 spänn på en mycket fin och välfungerande XJ 400 så kan det kanske vara okay - men mest bara för att 535 Virago är så mycket ändåmertråkig än vad XJ400 är.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
En XJ 400 måste vara i megamintskick för att någonsin börja klättra i värde, och dessutom pricka just rätt köpare som fått en nostalgiknäpp och vill känna sig ung igen.

Alltså: lägg inga pengar du inte kan få igen.
Fördelen med dessa hojar är just att de inte sjunker mer i värde, om den fungerar kommer den vara värd samma pengar om tio år. Helt enkelt därför att det är bruksvärdet på den, den kommer inte bli mer omodern eller ute än den redan är. Däremot funkar den lika bra att åka på, eller övningsköra med, som den gjorde när den var ny. Det är hur som helst väldigt mycket motorcykel för pengarna.

En fungerande 400 i vettigt skick skall kosta max 4000 spänn. Det är ungefär dom pengarna du kan få ut igen, om inte annat över tid, om du säljer hojen i delar och det finns oskadad plast kvar på hojen.
Högre summor i inköpspris måste kunna motiveras av ett superfin skick, eller att just du vill ha just den hojen.
4000 spänn är nog i underkant, 6-7000 är nog vad man får ge om den "går bra" och är besiktigad. 10-12000 om den är väldigt fin, många av dessa ägs av äldre farbröder som vårdar dem ömt. Men nåt samlarvärde lär de aldrig uppnå, de saknar helt enkelt förutsättningar för nostalgi och ha-begär.
För 4000 får man en obesiktigad som behöver "lite fix"...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Till skillnad från 400:an så hade XJ 500 och 550 dubbla skivor fram, men spelar kanske ingen roll vid övningskörning...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men det finns gott om A2-reggade nittiotals XJ600 eller Suzuki Bandit för ungefär samma pengar (tja, någon tusing till då kanske). Hands down mycket bättre hoj att lära sig köra på och faktiskt använda till någonting.

Virago? Nej. Nej. Nej.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top