SKF packboxar

Dunderbalken

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2014
Ort
varberg
Hoj
2001, Yamaha R1
Tjenare gänget!
Har en Cb1000r 2012 och tänkte ge maskinen lite kärlek nu inför vintern.
Har sett att gaffeln har börjat läcka på ena sidan från tätningen.
Enligt xlmoto som har ett packboxkit från ¨allballs¨ skall det vara 43x54x11.
Vart kan man hitta detta fast från SKF? Har kontaktat SKF själva men inte fått något svar.

En fårga till, vilken olja rekomenderar ni att jag använder?

Ha en fin kväll.
Med vänlig hälsning, Dunder!:hej
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
De vanliga dimensionerna för packboxar till framgafflar brukar inte finnas i industrisortimentet hos SKF. Men 43x54x11 är ju en påtagligt vanlig dimension så någon större brist på alternativ torde inte föreligga
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har sökt att bli återförsäljare för SKF just för gaffeltätningarna, men dom har inte behagat svara mig heller.

All balls 56-133 kan jag fixa åt dig, ska vara samma tätning men annat dammskydd än 56-133-1 som du eg ska ha.

Eg. kan jag fixa 56-133-1 också men då måste min egen leverantör beställa och det kan ta 3-4 veckor.
 
Last edited:

Dunderbalken

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2014
Ort
varberg
Hoj
2001, Yamaha R1
najs tack för svar.
Är endast kluven på själv tätningen.
i mitt industri huvud kallar jag det för radialtätring som används mest inom roterande utrustning. undrar om det är samma som en forkseal ring ?
Är det samma så kan jag ju bara ge den dimenstionen till närmsta tools butik.
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Jag har använt "allballs" packboxar till två gafflar jag har renoverat det senaste året och dom har fungerat fint.

Dock så har jag sett att allballs har "standard" och "racing" kitt till vissa modeller, "racing" verkar vara ca 0.5 mm mindre i innerdiameter.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Allballs funkar men är billigt skit i jämförelse med SKF. Tyvärr är jag ingen expert på deras kataloger. Kolla även vad original kostar då det nästan alltid är ett bättre alternativ än Allballs.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Själv har jag alltid monterat bara Athena…….och det sen urminnes tider :)
Dessutom billigare än Allballs
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
i mitt industri huvud kallar jag det för radialtätring som används mest inom roterande utrustning. undrar om det är samma som en forkseal ring ?

Radialtätning är den korrekta tekniska benämningen på det tätningselement du behöver till din framgaffel. Packbox är en helt anna form av ompackningsbar tätning som knappt har använts sedan andra världskriget. Tyvärr är de flesta motorcyklister sinnessjukt tröga, så gamla benämningar tenderar att hänga kvar ganska länge.

Jag har en något år gammal excelfil med SKF's eftermarknadstätningar. I denna excelfil står tätningen till CB1000 listad som 43x54.3x9 och skrapringen som 43x54.6x5. Detta är samma tätning / skrapring som bl.a. Fireblade och alla andra japanska hojar med någorlunda modern Showa 43 mm framgaffel. Något särskilt för just CB1000R 2012 finns inte i denna excelfil.

Vis av erfarenhet vet jag att höjden på ett tätningselement kan vara en definition som skiljer mellan olika tillverkare. En del mäter med tätningsläpp, andra mäter utan tätningsläpp. Därför är det inte omöjligt att båda måttuppgifter är rätt.
 

Dunderbalken

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2014
Ort
varberg
Hoj
2001, Yamaha R1
Tack Alatalo. ja precis, när jag byter packbox är det i flätform tillexempel i ventiler eller pumpar,

Tror det är bättre jag demonterar och mäter tätningen själv därefter ringer jag momentum.

Tack till er alla btw för snabba svar. återkommer med artikelnr hos skf
 

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Nu var det ett par år sedan jag slutade att jobba som motorcykelmekaniker, men då sa man alltid packbox om framgaffeltätningen. Jodå, jag vet att det heter radialtätning, men alla sa just packbox. Skulle man beställa gaffeltätningar från någon leverantör, så var det alltid under rubriken "packboxar". Jag kan inte minnas en enda gång en kund bett mig byta radialtätningar i hans gaffelben och då har jag bytt på hundratals gaffelben.

Så jag har under min motorcykelkarriär träffat hundratals sinnessjukt tröga, men ändå glada, motorcyklister som glatt åkte vidare med sina "packboxar" i sina gaffelben.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu var det ett par år sedan jag slutade att jobba som motorcykelmekaniker, men då sa man alltid packbox om framgaffeltätningen. Jodå, jag vet att det heter radialtätning, men alla sa just packbox. Skulle man beställa gaffeltätningar från någon leverantör, så var det alltid under rubriken "packboxar". Jag kan inte minnas en enda gång en kund bett mig byta radialtätningar i hans gaffelben och då har jag bytt på hundratals gaffelben.

Så jag har under min motorcykelkarriär träffat hundratals sinnessjukt tröga, men ändå glada, motorcyklister som glatt åkte vidare med sina "packboxar" i sina gaffelben.

Så är det. Går man till en MC-handlare och ber att få köpa radialtätningar till framgaffeln så ser dom ut som frågetecken.
Samma sak om man ber om att få köpa en woodruffkil, så tittar dom lika fånigt på en.
Eller det där med skruv resp bult är det heller ingen som känner till.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Och extra kul blir det när man beställer packboxar till sin BMW och får hem ett kubikmeterstort paket från Touratech...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Så är det. Går man till en MC-handlare och ber att få köpa radialtätningar till framgaffeln så ser dom ut som frågetecken.
Samma sak om man ber om att få köpa en woodruffkil, så tittar dom lika fånigt på en.
Eller det där med skruv resp bult är det heller ingen som känner till.
Bromsvätska och bromsolja är ju i samma härad... :gnissla
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Gaffeln eller gaffelbenet. Var eller vart. Sällan man ser punkt före decimal istället för kommatecken. Denna tråd har allt detta och lite till.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Gaffeln eller gaffelbenet. Var eller vart. Sällan man ser punkt före decimal istället för kommatecken. Denna tråd har allt detta och lite till.

Den som skriver har tolkningsföreträde :fakta :brynad:D
(Det man läser på ett forum är ju som att lyssna på ett samtal, ibland så fattar man bara inte och det är försent att be om ett förtydligande.)
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Nu är det ju så att radialtätning är den vedertagna benämningen för en läpptätning tillverkad av något slags elastomer.

Fast egentligen är väl även boxtätningar en form av radial(axel)tätning?

Å andra sidan är det inte så många utanför industrin som begriper om man säger stefatätning eller simmerring (varumärke) :tummenupp
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu är det ju så att radialtätning är den vedertagna benämningen för en läpptätning tillverkad av något slags elastomer.

Fast egentligen är väl även boxtätningar en form av radial(axel)tätning?

Å andra sidan är det inte så många utanför industrin som begriper om man säger stefatätning eller simmerring (varumärke) :tummenupp

Ja, problemet är att bara en bråkdel av landets mc-handlare vet det.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det är ju inte särskilt ovanligt att ett visst varumärke blir det ord som allmänheten använder för en produkt eller en konstruktion. Frigolit är väl det mest ökända exemplet i Sverige.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är ju inte särskilt ovanligt att ett visst varumärke blir det ord som allmänheten använder för en produkt eller en konstruktion. Frigolit är väl det mest ökända exemplet i Sverige.

Mack är ju rätt vanligt med.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top