Andrabilstråden

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Eftersom Välja familjebil, sjukt tråkigt - tråden och Elbil, eller inte - tråden inte hör hemma i denna fråga så...

Budget: 30-50kkr
Krav: 4sits eller mer
Bränsle: Bensin
Växellåda: Inga CVT eller dubbelkopplingar!


Har kollat på;
Subaru Legacy 3.0, Impreza 2.0
Honda Civic Type R, Accord 2.4
Alfa 159 2.2jts, MiTo 1.4T
Audi A8/S8 D2, A4 1.8TQ

Inga jättevanliga bilar kanske, men har kanske missat något annat som inte är tråkigt/tickande bomber. Suv går fint det med.

Antingen får det ha hygglig motor och komfort eller gå att svänga med men avkall på komfort. Kan ju inte få allt. Har redan en diesel för långfärd men en shoppingbil med bensin kan få platsa i andra garaget.
Redan haft Saab 9-3.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ingen aning men i sällskapet otvivelaktigt högst kvalitet samt minst risk för dyra fel. Subaru på andra plats men 3.0 kostar per mil likt förbannat.


Buy quality, cry once
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ingen aning men i sällskapet otvivelaktigt högst kvalitet samt minst risk för dyra fel. Subaru på andra plats men 3.0 kostar per mil likt förbannat.


Buy quality, cry once

Ja nu lär det inte bli mer än 2-300/år högst och med soppapriset här är det i sammanhanget irrelevant om den drar 0,5 eller 5,0.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Frugan köpte en Mini Cooper S, blir på bra humör varje gång jag kör den bilen! Om den räknas som 4-sits beror ju dock på storleken på de 4 personerna:)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag köpte en ny Civic TypeR 2003 och har aldrig tvingats åka tunnelbana lika ofta som då. Det kom inte så långt att verkstadspersonalen blev inbjudna på mitt bröllop, men de kände igen mig ganska väl.
Ska man ändå inte tanka mer än ett par tre gånger per år hade jag unnat mig något i stil med en Firebird eller Mustang. Visst är det amerikansk "kvalitet", men delar är snudd på gratis och det är lättmekat.
Min fjärdebil är en Chevrolet pickup. Sanslöst praktisk att ha stående.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Ja, du nämner redan Alfa Romeo MiTo.

Jag har haft min i 4 år nu. 1,4 mad turbo. Multiair motorn. MAP-sensorn har lagt av men i övrigt inga problem. Den sensorn var för övrigt en av få delar som det stod "Made in Germany" på...
Två vuxna åker väldigt bra fram. Mina två barn har bra plats bak. Vuxna kan åka bak men baksätet är inte det största. Bagaget är förvånansvärt stort.
Går ganska snålt om man eco-kör. Jag har kört till Stockholm en gång på medelförbrukning 5 liter per 100 km. Nu har jag bilen utrustad med R-däck och kommer sällan under 7,5 liter per 100 km men bilen går 500 mil per år så soppaförbrukningen är inget jag funderar över.

Vill du provköra tror jag att du har en espresso innestående sedan 10 år eller så... :)
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Alla trådar blir roligare med lite bilder...
b07431c01fd5ee0520e1f6f708214740.jpg
28130b6f3ffdd1a6be224196ef7b905f.jpg
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Gillar MiTo, är ju angenäm att se på till skillnad från andra småbilar.
Tack! Får återkomma när jag är i faggorna!
Ja baksätet kommer sporadiskt nyttjas till/från skolan av barn yngre än 10 så..

Jänkejärn har ett oförtjänt rykte. Visst, smäckigt men de flesta funkar. Men Mustang för 50kkr är nog lite mer än tragisk?
En Trailblazer/9-7x med 4.2hyvelbänk verkar rimliga i pris däremot.

Mini Cooper! Där sa du nåt Cowdriver! Har jag inte tänkt på men kvalar in som MiTo, inte ful men ändå kul

Inget fan av Volvo, men deras T6 motor låter trevligt. En S80 T6 kanske kunde funka.
 
Last edited:

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Köpte min Mito för ca 3 år sedan och har kört ca 5000 mil utan problem, går både snålt och är riktigt rolig.

Ha dock i åtanke att den är ganska kass som vinterbil, dålig värme, ljusen är i nivå med en billig ficklampa samt att rutorna ( karmlösa) fryser vilket leder till att det inte går att stänga dörrarna innan bilen blivit genomvarm.

Byttes dock in idag mot en Fiat 500x då jag inte riktigt orkar med 2 halvgamla Alfor i hushållet - men saknad blir den!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Köpte min Mito för ca 3 år sedan och har kört ca 5000 mil utan problem, går både snålt och är riktigt rolig.

Ha dock i åtanke att den är ganska kass som vinterbil, dålig värme, ljusen är i nivå med en billig ficklampa samt att rutorna ( karmlösa) fryser vilket leder till att det inte går att stänga dörrarna innan bilen blivit genomvarm.

Byttes dock in idag mot en Fiat 500x då jag inte riktigt orkar med 2 halvgamla Alfor i hushållet - men saknad blir den!

Nu är det knappt vinter för jag bor så det är bra lugnt! Var det 1,4T du hade?
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Nu är det knappt vinter för jag bor så det är bra lugnt! Var det 1,4T du hade?

Då ska du köpa! 1,4 T med 155 hk, riktigt pigg.
Som sagt körde min problemfritt mellan 7000 mil till nästan 13000 mil. Sen så ska man inte glömma nöjet att hälsa till andra Alfa ägare.

Blir min sambo som tar den " nya " Fiaten medans jag glatt glider vidare i min Alfa GT.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Då ska du köpa! 1,4 T med 155 hk, riktigt pigg.
Som sagt körde min problemfritt mellan 7000 mil till nästan 13000 mil. Sen så ska man inte glömma nöjet att hälsa till andra Alfa ägare.

Blir min sambo som tar den " nya " Fiaten medans jag glatt glider vidare i min Alfa GT.
Tyvärr är alfaägare inte lika hälsningsbenägna nuförtiden mot vad de var för 20 år sedan.
Många hälsar fortfarande men inte alla.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Sam brukligt spårar det ur.. både frun och jag är nu inne mer på en Subaru BRZ. Ivrigt påhejade av båda döttrarna, tror det är något som går i familjen :hihi

Hittar väldigt lite om att det skulle föreligga några bekymmer. De är förvisso direktinsprutade men verkar inte koksa ihop som audi...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Resultatet? Ja det hör väl till kutym att man redovisar det.

Nånting HELT annat, det blev en Trabant.
Tvåtakt och masonit!

:D
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Resultatet? Ja det hör väl till kutym att man redovisar det.

Nånting HELT annat, det blev en Trabant.
Tvåtakt och masonit!

:D

Det är inte Masonite, det är Pergamoid.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top