Spegel/solvisir till hjälm

Lindros

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Honda NSC50R 2016
Tja!

Denna fråga måste säkert har ställts innan men jag hittar inget riktigt svar.

Jag skulle vilja fixa mitt visir på min hjälm så de är antingen solvisir (helt svart) alternativt ett spegelvisir av grön färg. Jag vet däremot inte hur jag ska gå till väga med detta. Det finns inga extravisir för just min modell så tänkte att jag skulle kunna göra det manuellt.

Var kan men eventuellt köpa detta samt om någon annan även gjort detta för att kunna ge lite tips and tricks?

Mvh

Lindros
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Låter som en dålig idé... Aldrig ens hört talas om DIY spegelvisir..
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Jag har satt en liten remsa solfilm på ett visir. Det funkade. På hela vette fan..
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Jag läste i en tråd på ett engelskspråkigt forum, kommer tyvärr inte ihåg vilket, där en användare hade lackat insidan av kåpglaset med ett par VÄLDIGT TUNNA lager sprayfärg för lexan karosser till radiostyrda bilar med gott resultat, jag har för mig att färgen han använde hette smoke eller tint, den är till för att lacka rutorna på rc bilar så att dom ser tonade ut.

I samma tråd så kom även frågan om att lacka visir upp, men tyvärr så hittar jag inte tråden igen och kommer inte ihåg vilket forum det var.

Själv så hade jag aldrig fått för mig att lacka mitt visir.

Btw, vad har du för udda hjälm om det inte finns tonat visir att köpa till den?
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Du fick ett gilla för att vintersäsongen har nog börjat på allvar. Popcorn???

Tja!

Denna fråga måste säkert har ställts innan men jag hittar inget riktigt svar.

Jag skulle vilja fixa mitt visir på min hjälm så de är antingen solvisir (helt svart) alternativt ett spegelvisir av grön färg. Jag vet däremot inte hur jag ska gå till väga med detta. Det finns inga extravisir för just min modell så tänkte att jag skulle kunna göra det manuellt.

Var kan men eventuellt köpa detta samt om någon annan även gjort detta för att kunna ge lite tips and tricks?

Mvh

Lindros

Du har inte funderat på allvar varför du vill se sämre? Och att du om förhållandena blir kassa, riktigt mörkt alltså, kan bli tvungen att köra med visiret öppet för att se något alls. :fakta

Som andra skrivit, om du berättar vad det är för hjälm du har så kanske det går att hjälpa så att du iaf slipper göra ett DIY-visir. Det finns en del här som behärskar google-fu. Optik och göra själv brukar inte vara ngn bra kombo.

Men när det gäller fåfänga så trumfar den väl det mesta. :va
 
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Såhär års är det jättetråkigt att ha tonat visir efter klockan fem-halv sex. Spara pengar och köp en annan hjälm till våren istället.
 

Lindros

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Honda NSC50R 2016
Bara så ni vet, förbereder lite inför våren ;)

Jag har en CABERG Levo!

Tack för alla svar :=)

För er som undrar hur jag tänkt göra om de inte finns till hjälmen så kommer jag nog göra såhär: https://www.youtube.com/watch?v=exrDTm41p04

Sen vettifan var man köper de i videon men de är problem till senare.
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Schubert hade iaf förr en hjälm med ett solvisir innanför det klara.
Jag blev sittande på jobbet lite för länge med tonat visir en gång och det var vidrigt att köra hem. Gör bara sånt här mitt i sommaren.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Bara så ni vet, förbereder lite inför våren ;)
Tack för alla svar :=)

För er som undrar hur jag tänkt göra om de inte finns till hjälmen så kommer jag nog göra såhär. Sen vettifan var man köper de i videon men de är problem till senare.

Cokt ghetto brushan
 

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Dags att köpa ny hjälm... Dylika ghetto-mods är verkligen en dålig idé, särskilt såhär i mörkare tider.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Bara så ni vet, förbereder lite inför våren ;)

Jag har en CABERG Levo!

Tack för alla svar :=)

För er som undrar hur jag tänkt göra om de inte finns till hjälmen så kommer jag nog göra såhär: https://www.youtube.com/watch?v=exrDTm41p04

Sen vettifan var man köper de i videon men de är problem till senare.

Det där skulle jag aldrig ge mig på att göra på min hjälm. Dels för att det är rätt svårt att få till det perfekt med solfilm på ett visir och även små defekter kan förstöra sikten avsevärt.
Dessutom är dom där filmerna typiskt sett inte direkt reptåliga utan dom kommer redan efter relativt kort tid att få små små repor som leder till dispersion vilket drastiskt försämrar hur bra du ser.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Bara så ni vet, förbereder lite inför våren ;)

Jag har en CABERG Levo!

Tack för alla svar :=)

För er som undrar hur jag tänkt göra om de inte finns till hjälmen så kommer jag nog göra såhär: https://www.youtube.com/watch?v=exrDTm41p04

Sen vettifan var man köper de i videon men de är problem till senare.
Det är ju en korvätarhjälm!? Den kan väl aldrig bli cool/kewl eller vad det nu heter på modärn svenska?

Bara för att någon gör det på youtube så innebär det ju inte att det är en bra ide att göra det. :fakta
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Schubert hade iaf förr en hjälm med ett solvisir innanför det klara.
Jag blev sittande på jobbet lite för länge med tonat visir en gång och det var vidrigt att köra hem. Gör bara sånt här mitt i sommaren.

Satt du med hjälmen på när du var på jobbet? Förstår att det kändes konstigt då...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top