Oljud från motor ktm excf 530 2008

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Det kan var tjuvluft som gör att det smäller, får fel blandning.
Vinandet kan vara rotorn ligger i mot statorn,:va
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Är du säker på att den inte ska vina? Har den varit tyst förut? Smällarna beror på fel bränsleblandning prova justera ut bränsleskruven mer för det är kallare nu än i sommar. Varannan Husabergfrån ca 01-06 ven sådär i motorn och de berodde på taskiga gjutningar av motorblock så de som ven hade tightare spel mellan vevaxelns primärdrev som drev lamellkorgen. Underligt nog gjorde det inget de höll lika bra dåligt som de som va tyst.
 

DaniG

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2019
Ort
Uti bygda
Hoj
Ktm 2008
Köpte den nyligen så den har låtit såhär hela tiden. Har youtubat lite på 2008 530's motorlju och jag kam inte höra att deras hojar har detta vinande ljud.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Köpte den nyligen så den har låtit såhär hela tiden. Har youtubat lite på 2008 530's motorlju och jag kam inte höra att deras hojar har detta vinande ljud.

Häll ur oljan och kolla i oljefiltret om de är ovanligt mycket metallspån i det. Du kan även kolla oljan typ sila den.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Häll ur oljan och kolla i oljefiltret om de är ovanligt mycket metallspån i det. Du kan även kolla oljan typ sila den.
Kaffefilter, gärna till större bryggare som du lägger i en kökssil. Så kan du se de minsta partiklarna oxå.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Okej, kan man kolla ifall den är dålig eller måste man byta ut den helt och hållet?


Du tror inte detta kan va vev eller ramlager ?????

De är tyvärr omöjligt att testa en sträckare man får köpa en ny och hoppas den blir tyst. På min KTM 990 som också är en 08a så va de fel på sträckaren från fabrik den va för gles så oljetrycket läckte ut med för slak kamkedja som följd. Den börjad rassla vid kallstart efter ca 1800 mil. När jag köpte nya sträckare va de uppdat till tightare mått så den blev tyst. Jag är inte hemma på 530 om de lider av samma problem efter ett tag men sträckaren är av samma typ som min så man vet aldrig de kan ha en uppdat vers nu. Jag har svårt att tro en sträckare kan ge vinande ljud såvida den inte sträcker för mycket men de brukar släppa trycket och då rasslar de bara. Men boris vet allt om ktm så prova köpas en ny sträckare på vinst o förlust.
Obs när du byter sträckare måste motorn stå i tdc (kolv i topp med alla ventiler stängda säkrast är att ta av ventilkåpan och ställa in motorn i tdc med kammen i monteringsläget dvs med ventiler stängda. Rycker man bara ut kamsträckaren kan kamkedjan hoppa några kugg och då blir det ventilsallad. Kolla markeringar hur kammen står före och efter mont av sträckare!

Kollade ktm shop och där finns två sträckare att välja på en dyr och en svindyr. Vad menas med det Boris finns de en värsting?

https://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=2428&c=7027#partslist
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jo jag kom på en sak din spännare kan ev va felmonterad av tidigare ägare. Jag är inte helt 100a på att de gäller din model men de är möjligt. Om man monterar den på fel sätt kan den spänna för mycket och då blir de vinljud. De kan räcka att du tar ut den och följer monteringsanvisning på Youtube eller verkstadsbok. De brukar finnas filmer om detta på tuben. De kan va en jäkla komplicerad procidur att montera dem på rätt sätt sträckare ska tryckas ihop vid och klickas lös på plats osv man måste veta exakt hur man ska gå tillväga!
Boris vet hur de ska monteras :tummenupp
 
Last edited:

DaniG

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2019
Ort
Uti bygda
Hoj
Ktm 2008
Byt olja,filter, växelådsolja.

Vinandet har slutat rejält, dock tickar den mer nu? Detta kanske är normalt men man blir rätt lite nojig av allt ljud från motorn haha!

Det är rätt mängd olja osv.

Btw är det samma olja i motorn aamt växellåda? Körde på motorex 10/40 olja.

Skickar med en till film på det "nya" motorljudet!

https://youtu.be/4OGmdkeejqU

Borde va kedjeaträckaren va ?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Ja det där är sträckaren som strular.Ingen större fara att åka med men rätt irriterande ljud.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Hade oxå sånt ljud på en 530 -08... Kamsträckaren.. Kam kedjan som slamrar. .
Körde vidare å efter flertal timmar så hoppa kedjan ett hack å de tog tvärstopp.. En ventil krocka me kolven..
 

DaniG

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2019
Ort
Uti bygda
Hoj
Ktm 2008
Okej ska byta byta denna så får jag hoppas det blir tyst :)tack för alla svar mvh daniel
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Okej ska byta byta denna så får jag hoppas det blir tyst :)tack för alla svar mvh daniel

Nu låter den ok i vinandet för de ska vina lite. Frågan är bara vilken sträckare du ska köpa för de fans ju två nr 14 (sträckare) på sprängskissen !? De finns även pirat manuella sträckare på ebay och de funkar bra om man håller koll på sträckningen då o då.
De finns även en Dirt tricks sträckare som är automatisk den tycks lösa alla problem med slackande kedja men dyr https://www.ebay.com/itm/Dirt-Trick...288562&hash=item4b60f7bc00:g:qU4AAOSwTXdclgTK
Finns två modeller från ktm en https://www.ktmshop.se/index.php?act...7027#partslist
Här är en manuell för 198 kr den funkar bra men man måste extrasäkra skruven med najtråd typ borra hål genom skruvskallen och naja fast den i något för om den gängar upp sig :gnissla https://www.ebay.com/itm/Red-Motorc...388558&hash=item286b644175:g:eDUAAOSwy7hbytOX
Här är en manuell som ser flådigt fin ut för bara några hundralappar
https://www.ebay.com/itm/Timing-Cam...=323704911715dcaed992a7e64003a2dbba25479fe3c3
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Den för 1195:- hos Ktm-shop(eller Karlströms tex)är Dirttricks så den är billigare att handla här hemma än den Boost länkade till.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag köpte en skruv å mutter på järnaffären för en tia typ... Ska vara M10x1 på gänga. .
 

DaniG

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2019
Ort
Uti bygda
Hoj
Ktm 2008
De är tyvärr omöjligt att testa en sträckare man får köpa en ny och hoppas den blir tyst. På min KTM 990 som också är en 08a så va de fel på sträckaren från fabrik den va för gles så oljetrycket läckte ut med för slak kamkedja som följd. Den börjad rassla vid kallstart efter ca 1800 mil. När jag köpte nya sträckare va de uppdat till tightare mått så den blev tyst. Jag är inte hemma på 530 om de lider av samma problem efter ett tag men sträckaren är av samma typ som min så man vet aldrig de kan ha en uppdat vers nu. Jag har svårt att tro en sträckare kan ge vinande ljud såvida den inte sträcker för mycket men de brukar släppa trycket och då rasslar de bara. Men boris vet allt om ktm så prova köpas en ny sträckare på vinst o förlust.
Obs när du byter sträckare måste motorn stå i tdc (kolv i topp med alla ventiler stängda säkrast är att ta av ventilkåpan och ställa in motorn i tdc med kammen i monteringsläget dvs med ventiler stängda. Rycker man bara ut kamsträckaren kan kamkedjan hoppa några kugg och då blir det ventilsallad. Kolla markeringar hur kammen står före och efter mont av sträckare!

Kollade ktm shop och där finns två sträckare att välja på en dyr och en svindyr. Vad menas med det Boris finns de en värsting?

https://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=2428&c=7027#partslist


Okej tack för infon! :) får nog bli en dirttrix eller en hos ktm då dem verkar va samma som busaberg sa :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top