REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2019
    Hoj
    Ktm 2008

Oljud från motor ktm excf 530 2008

Hejsan, undrar om någon här inne vet vad detta är för ljud? Det puffar/tjuter/gnäller från motorn

Lagt upp en youtube film.

Tack på förhand!

Tarmac surfer #133 pepes avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Hoj
    KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
    Det kan var tjuvluft som gör att det smäller, får fel blandning.
    Vinandet kan vara rotorn ligger i mot statorn,
    Livet är inget för amatörer // August Strindberg

Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Hoj
    KTM sm990
    Är du säker på att den inte ska vina? Har den varit tyst förut? Smällarna beror på fel bränsleblandning prova justera ut bränsleskruven mer för det är kallare nu än i sommar. Varannan Husabergfrån ca 01-06 ven sådär i motorn och de berodde på taskiga gjutningar av motorblock så de som ven hade tightare spel mellan vevaxelns primärdrev som drev lamellkorgen. Underligt nog gjorde det inget de höll lika bra dåligt som de som va tyst.
    BOOST III

4. 2019-10-21, 18:38

Medlem
    Reg.datum
    okt 2019
    Hoj
    Ktm 2008
    Köpte den nyligen så den har låtit såhär hela tiden. Har youtubat lite på 2008 530's motorlju och jag kam inte höra att deras hojar har detta vinande ljud.

Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Hoj
    KTM sm990
    Citat Ursprungligen postat av DaniG Visa inlägg
    Köpte den nyligen så den har låtit såhär hela tiden. Har youtubat lite på 2008 530's motorlju och jag kam inte höra att deras hojar har detta vinande ljud.
    Häll ur oljan och kolla i oljefiltret om de är ovanligt mycket metallspån i det. Du kan även kolla oljan typ sila den.
    BOOST III

"Mannen som talar med whisky" steffes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Hoj
    -86 Suzuki GSX-R 750, -90 1100R
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Häll ur oljan och kolla i oljefiltret om de är ovanligt mycket metallspån i det. Du kan även kolla oljan typ sila den.
    Kaffefilter, gärna till större bryggare som du lägger i en kökssil. Så kan du se de minsta partiklarna oxå.

Medlem
    Reg.datum
    okt 2019
    Hoj
    Ktm 2008
    Ska göra detta!

Medlem
    Reg.datum
    okt 2019
    Hoj
    Ktm 2008
    Inga metalspån i oljan iallafall ???? det varkar inte vara statorn heller..

Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Hoj
    .
    Det där vinandet brukar vara kamkedjesträckaren.
    Boris KTM Service - Följ mina äventyr i garaget

Medlem
    Reg.datum
    okt 2019
    Hoj
    Ktm 2008
    Citat Ursprungligen postat av Boris JR Visa inlägg
    Det där vinandet brukar vara kamkedjesträckaren.
    Okej, kan man kolla ifall den är dålig eller måste man byta ut den helt och hållet?

Du tror inte detta kan va vev eller ramlager ?????

Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Hoj
    KTM sm990
    Okej, kan man kolla ifall den är dålig eller måste man byta ut den helt och hållet?

Du tror inte detta kan va vev eller ramlager ?????
    De är tyvärr omöjligt att testa en sträckare man får köpa en ny och hoppas den blir tyst. På min KTM 990 som också är en 08a så va de fel på sträckaren från fabrik den va för gles så oljetrycket läckte ut med för slak kamkedja som följd. Den börjad rassla vid kallstart efter ca 1800 mil. När jag köpte nya sträckare va de uppdat till tightare mått så den blev tyst. Jag är inte hemma på 530 om de lider av samma problem efter ett tag men sträckaren är av samma typ som min så man vet aldrig de kan ha en uppdat vers nu. Jag har svårt att tro en sträckare kan ge vinande ljud såvida den inte sträcker för mycket men de brukar släppa trycket och då rasslar de bara. Men boris vet allt om ktm så prova köpas en ny sträckare på vinst o förlust.
    Obs när du byter sträckare måste motorn stå i tdc (kolv i topp med alla ventiler stängda säkrast är att ta av ventilkåpan och ställa in motorn i tdc med kammen i monteringsläget dvs med ventiler stängda. Rycker man bara ut kamsträckaren kan kamkedjan hoppa några kugg och då blir det ventilsallad. Kolla markeringar hur kammen står före och efter mont av sträckare!

Kollade ktm shop och där finns två sträckare att välja på en dyr och en svindyr. Vad menas med det Boris finns de en värsting?

https://www.ktmshop.se/index.php?act...7027#partslist
    Senast redigerat av Boost 3 den 2019-10-22 klockan 18:07.
    BOOST III

Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Hoj
    KTM sm990
    Jo jag kom på en sak din spännare kan ev va felmonterad av tidigare ägare. Jag är inte helt 100a på att de gäller din model men de är möjligt. Om man monterar den på fel sätt kan den spänna för mycket och då blir de vinljud. De kan räcka att du tar ut den och följer monteringsanvisning på Youtube eller verkstadsbok. De brukar finnas filmer om detta på tuben. De kan va en jäkla komplicerad procidur att montera dem på rätt sätt sträckare ska tryckas ihop vid och klickas lös på plats osv man måste veta exakt hur man ska gå tillväga!
    Boris vet hur de ska monteras
    Senast redigerat av Boost 3 den 2019-10-22 klockan 18:21.
    BOOST III

14. 2019-10-22, 19:54

Medlem
    Reg.datum
    okt 2019
    Hoj
    Ktm 2008
    Byt olja,filter, växelådsolja.

Vinandet har slutat rejält, dock tickar den mer nu? Detta kanske är normalt men man blir rätt lite nojig av allt ljud från motorn haha!

Det är rätt mängd olja osv.

Btw är det samma olja i motorn aamt växellåda? Körde på motorex 10/40 olja.

Skickar med en till film på det "nya" motorljudet!

Borde va kedjeaträckaren va ?

Medlem Busabergs avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    Husqvarna FE 501
    Ja det där är sträckaren som strular.Ingen större fara att åka med men rätt irriterande ljud.

Medlem JPTs avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Hoj
    Par stycken Ktm:er
    Hade oxå sånt ljud på en 530 -08... Kamsträckaren.. Kam kedjan som slamrar. .
    Körde vidare å efter flertal timmar så hoppa kedjan ett hack å de tog tvärstopp.. En ventil krocka me kolven..

Medlem
    Reg.datum
    okt 2019
    Hoj
    Ktm 2008
    Okej ska byta byta denna så får jag hoppas det blir tyst tack för alla svar mvh daniel

Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Hoj
    KTM sm990
    Okej ska byta byta denna så får jag hoppas det blir tyst tack för alla svar mvh daniel
    Nu låter den ok i vinandet för de ska vina lite. Frågan är bara vilken sträckare du ska köpa för de fans ju två nr 14 (sträckare) på sprängskissen !? De finns även pirat manuella sträckare på ebay och de funkar bra om man håller koll på sträckningen då o då.
    De finns även en Dirt tricks sträckare som är automatisk den tycks lösa alla problem med slackande kedja men dyr https://www.ebay.com/itm/Dirt-Tricks...4AAOSwTXdclgTK
    Finns två modeller från ktm en https://www.ktmshop.se/index.php?act...7027#partslist
    Här är en manuell för 198 kr den funkar bra men man måste extrasäkra skruven med najtråd typ borra hål genom skruvskallen och naja fast den i något för om den gängar upp sig https://www.ebay.com/itm/Red-Motorcy...UAAOSwy7hbytOX
    Här är en manuell som ser flådigt fin ut för bara några hundralappar
    https://www.ebay.com/itm/Timing-Cam-...dbba25479fe3c3
    Senast redigerat av Boost 3 den 2019-10-24 klockan 06:21.
    BOOST III

Medlem Busabergs avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    Husqvarna FE 501
    Den för 1195:- hos Ktm-shop(eller Karlströms tex)är Dirttricks så den är billigare att handla här hemma än den Boost länkade till.

Medlem JPTs avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Hoj
    Par stycken Ktm:er
    Jag köpte en skruv å mutter på järnaffären för en tia typ... Ska vara M10x1 på gänga. .

Medlem
    Reg.datum
    okt 2019
    Hoj
    Ktm 2008
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    De är tyvärr omöjligt att testa en sträckare man får köpa en ny och hoppas den blir tyst. På min KTM 990 som också är en 08a så va de fel på sträckaren från fabrik den va för gles så oljetrycket läckte ut med för slak kamkedja som följd. Den börjad rassla vid kallstart efter ca 1800 mil. När jag köpte nya sträckare va de uppdat till tightare mått så den blev tyst. Jag är inte hemma på 530 om de lider av samma problem efter ett tag men sträckaren är av samma typ som min så man vet aldrig de kan ha en uppdat vers nu. Jag har svårt att tro en sträckare kan ge vinande ljud såvida den inte sträcker för mycket men de brukar släppa trycket och då rasslar de bara. Men boris vet allt om ktm så prova köpas en ny sträckare på vinst o förlust.
    Obs när du byter sträckare måste motorn stå i tdc (kolv i topp med alla ventiler stängda säkrast är att ta av ventilkåpan och ställa in motorn i tdc med kammen i monteringsläget dvs med ventiler stängda. Rycker man bara ut kamsträckaren kan kamkedjan hoppa några kugg och då blir det ventilsallad. Kolla markeringar hur kammen står före och efter mont av sträckare!

Kollade ktm shop och där finns två sträckare att välja på en dyr och en svindyr. Vad menas med det Boris finns de en värsting?

https://www.ktmshop.se/index.php?act...7027#partslist

Okej tack för infon! får nog bli en dirttrix eller en hos ktm då dem verkar va samma som busaberg sa

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Inget Lorenzofan dock tråkigt att skador ska avsluta hans karriär. Inget man önskar någon.

oops164
Vill du annonsera ovan? Klicka här