Försäljningspris vs bytespris

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Ibland när jag läser annonser ser jag att en vara (t.ex mc) kostar kanske 20000:- , och senare i annonsen står det att bytespriset är betydligt högre. Why ? Om den man byter med har samma upplägg med högre bytespris än försäljningspris så går det ju jämnt ut, eller ? Har jag missat nåt ? Jag själv skulle aldrig hålla på att förhandla med olika priser hit eller dit, bara skippa den annonsen och leta vidare. Hur tänker ni andra ? :confused:
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Cash ger alltid bättre pris än alla alternativ.
Ska nån byta till sig något jag har annonserat ut är det antagligen inget jag är sugen på att ha. Då måste man ha en slant för besväret.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Cash ger alltid bättre pris än alla alternativ.
Ska nån byta till sig något jag har annonserat ut är det antagligen inget jag är sugen på att ha. Då måste man ha en slant för besväret.

Förstår hur du tänker, men är det verkligen nödvändigt att skriva ut det i annonsen? Det borde väl gå lika bra att bara tacka nej till alla otillräckliga bytesförslag?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Förstår hur du tänker, men är det verkligen nödvändigt att skriva ut det i annonsen? Det borde väl gå lika bra att bara tacka nej till alla otillräckliga bytesförslag?

Det är väl ett sätt att visa att man inte är helt avogt inställd till ett byte. När jag säljer saker brukar det vara för att bli av med dem och få plats med något jag vill ha. Får jag då ett erbjudande om guldhalsband eller flygande mattor så ska de vara jäkligt bra för att motivera ett byte.

Senast jag annonserade ut en mc fick jag erbjudande om ett byte med något jag inte alls hade funderat på och i det fallet var nog värdet snarlikt. Sen dess har jag en isärskruvad mc i garaget.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Förut satt jag oftast ett lite högt pris och skrev nåt om att jag kunde ev ta inbyte. Men det är hopplöst idag, de enda som vill byta är dom jag kallar bytesproffs, de har nåt som de begär så skamligt mycket för att de aldrig hittar köpare och sedan mailbombar de alla annonser på block och frågar om de vill byta. Oftast verkar dom rent av vara för snåla för att ens ha satt ut en egen annons med prylen de vill bli av med.

Och de saknar totalt självinsikt nog för och förstå att de är dom som vill byta in en vara som de därmed borde förstå att de kommer få dåligt betalt för hos en säljare som inte ens skrivit i annonsen att han kan ta inbyte.

Här ett typexempel, där jag inte tror att allt stod rätt till med hojen hon ville byta in.
 

Bifogat

  • Alexandra2.png
    Alexandra2.png
    34.4 KB · Visningar: 330
  • Alexandra.png
    Alexandra.png
    28.5 KB · Visningar: 352

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Förut satt jag oftast ett lite högt pris och skrev nåt om att jag kunde ev ta inbyte. Men det är hopplöst idag, de enda som vill byta är dom jag kallar bytesproffs, de har nåt som de begär så skamligt mycket för att de aldrig hittar köpare och sedan mailbombar de alla annonser på block och frågar om de vill byta. Oftast verkar dom rent av vara för snåla för att ens ha satt ut en egen annons med prylen de vill bli av med.

Och de saknar totalt självinsikt nog för och förstå att de är dom som vill byta in en vara som de därmed borde förstå att de kommer få dåligt betalt för hos en säljare som inte ens skrivit i annonsen att han kan ta inbyte.

Här ett typexempel, där jag inte tror att allt stod rätt till med hojen hon ville byta in.

Vilken jävla stjärna. Hon vet inte om det står i annonsen att du vill ha inbyte, men tycker ändå att du ska komplettera annonsen med alla miljontals krav du har.

Jag tycker ändå du var rak och ärlig i din konversation. Att motparten valde att ta det som någon form av förolämpning förstår jag inte alls. Folk är bra konstiga.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vilken jävla stjärna. Hon vet inte om det står i annonsen att du vill ha inbyte, men tycker ändå att du ska komplettera annonsen med alla miljontals krav du har.

Jag tycker ändå du var rak och ärlig i din konversation. Att motparten valde att ta det som någon form av förolämpning förstår jag inte alls. Folk är bra konstiga.

Jag är väl iofs kort i tonen mot henne men jag är ganska trött på såna där lycksökare och det är ju inte direkt så att hon är så välformulerad själv.
Man blir ju dessutom direkt misstänksam när någon vill byta till en 6 år äldre hoj. Det vanliga är ju att folk vill byta upp sig.

I vanliga fall vore väl första gissningen att Kawan var trasig och hon/dom ville lura vidare den till någon annan.
Men samma tjej och hennes MB har dessutom figurerat på facebook i samband med slangning av diesel. Så kanske var hennes Kawa lite för het för att ha stående hemma när polisen gör sina säkert regelbundna besök.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Förut satt jag oftast ett lite högt pris och skrev nåt om att jag kunde ev ta inbyte. Men det är hopplöst idag, de enda som vill byta är dom jag kallar bytesproffs, de har nåt som de begär så skamligt mycket för att de aldrig hittar köpare och sedan mailbombar de alla annonser på block och frågar om de vill byta. Oftast verkar dom rent av vara för snåla för att ens ha satt ut en egen annons med prylen de vill bli av med.

Och de saknar totalt självinsikt nog för och förstå att de är dom som vill byta in en vara som de därmed borde förstå att de kommer få dåligt betalt för hos en säljare som inte ens skrivit i annonsen att han kan ta inbyte.

Här ett typexempel, där jag inte tror att allt stod rätt till med hojen hon ville byta in.

”Oh-oh Alexandra, du har ingen cha-ans...”


 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Att man sätter ett försäljningspris är ju självklart när man ska sälja nåt, men att sätta ett "bytespris" som är högre än försäljningspriset är ju totalt meningslöst. Antingen godtar man ett byte som föreslås eller inte. -Nähä du, min gräsklippare är värd minst lika mycket som din tandemcykel.. -Nej det är den inte, jag vil ha minst tusen kronor emellan. Nej det är ju jag som ska ha pengar emellan.. eller nåt sånt.. Känns märkligt när båda parter övervärderar sitt bytespris.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Att man sätter ett försäljningspris är ju självklart när man ska sälja nåt, men att sätta ett "bytespris" som är högre än försäljningspriset är ju totalt meningslöst. Antingen godtar man ett byte som föreslås eller inte. -Nähä du, min gräsklippare är värd minst lika mycket som din tandemcykel.. -Nej det är den inte, jag vil ha minst tusen kronor emellan. Nej det är ju jag som ska ha pengar emellan.. eller nåt sånt.. Känns märkligt när båda parter övervärderar sitt bytespris.

Det är väl rimligtvis säljaren som annonserar som står för att bestämma spelreglerna och visar att denne vill ha ytterligare X kr för besväret att ta det där inbytet. Det ser jag som fullt rimligt.

Undantaget kan väl kanske vara om säljaren är väldigt specifik i vad han vill ha i inbyte. Typ om jag skriver "eventuellt byte mot en VFR800, och du vill byta med mig. Då råkar du ju vara den där ganska unika personen som har exakt vad jag vill byta till och därmed är det knappast nåt utrymme kvar för mig att dessutom hoppas göra ekonomisk vinst på affären.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Aldrig förstått mig på det där men tror Mäkinen är inne på rätt väg.
Folk tenderar att värdera 50000 kr i handen högre än 50000 kr bundet kapital.

Värde är ju subjektivt. Jag vill sälja min hoj för x kr för att jag anser att den är värd det.
Kanske vill nån byta sin ferrari mot mitt gamla härke till hoj och jag ställer då värdet av att få behålla min hoj mot värdet av att äga en ferrari. Hur jag sen värderar är helt upp till mig.
Hade någon istället vela byta sin gamla DVD-spelare mot min hoj gör jag på samma sätt och kanske visar det sig att jag hellre vill äga DVD-spelaren är hojen. Då kan ett byte ske.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Folk är pappskallar. Dunning-Kruger säger att de som är korkade tror att alla andra är ännu mer korkade och därför gärna vill byta en habil Suzuki mot en suddig varg-tatuering eller ett gammalt karaoke-set. Kass stavning och skumma bytes-förslag hänger ofta ihop, vad är nytt?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Att man sätter ett försäljningspris är ju självklart när man ska sälja nåt, men att sätta ett "bytespris" som är högre än försäljningspriset är ju totalt meningslöst. Antingen godtar man ett byte som föreslås eller inte. -Nähä du, min gräsklippare är värd minst lika mycket som din tandemcykel.. -Nej det är den inte, jag vil ha minst tusen kronor emellan. Nej det är ju jag som ska ha pengar emellan.. eller nåt sånt.. Känns märkligt när båda parter övervärderar sitt bytespris.

Och det är väl just det som är problemet.... Folk som håller på och vill byta saker har oftast inte pengar och är allmänna klyddrövar man helst inte vill göra affärer med.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top