Låg motortemp vid höstkyla – ett problem?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Mätaren rör sig till ca 25% ifall botten är 0 och rött 100. Ifall jag lägger mig tätt bakom en buss stiger den rättså snabbt till ca 40%. På bilar och racehojar sätter man ju papp eller silvertejp över kylaren ifall motorn kyls för effektivt. Något man bör göra på sin landsvägshoj ifall den går såhär kyligt nu på hösten?
 

Bifogat

  • 5f244a09-8111-4e89-a104-241e32ca2458.jpg
    5f244a09-8111-4e89-a104-241e32ca2458.jpg
    130 KB · Visningar: 68

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En fördel med att hålla uppe oljetemperaturen är att det inte löser sig så mycket vatten i oljan.

På min mors bil på 1950-talet fanns det en rullgardin nedanför kylaren och inne i Kupen fanns en kedja som man kunde dra upp rullgardinen med och anordning för att fästa kedjan för lagom höjd på rullgardinen framför kylaren.
Gissar mor bedömnde höjden på gardinen efter motortemperaturen.
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Man får tejpa kylaren när det blir kallare ute (dvs minska ytan som luften kan passera) kom ihåg att kolla tempen ofta.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En fördel med att hålla uppe oljetemperaturen är att det inte löser sig så mycket vatten i oljan.

På min mors bil på 1950-talet fanns det en rullgardin nedanför kylaren och inne i Kupen fanns en kedja som man kunde dra upp rullgardinen med och anordning för att fästa kedjan för lagom höjd på rullgardinen framför kylaren.
Gissar mor bedömnde höjden på gardinen efter motortemperaturen.

Jag har kylargardin på min PV, en riktigt smart lösning enligt mig. Min sista hyresvärd kontaterade att det var bättre förr med brytarspetsar, förgasare för då kundw man fixa det mesta själv och spiken i kistan kom då kylargardin försvann:D
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
För ett antal år sedan hade jag en Yamaha Tenere 660 som nästan aldrig blev varm enligt tempmätaren. Köpte en ny termostat och satte i utan att det blev bättre. Stod man stilla i nån kö mitt i sommaren gick tempen upp till "normal", och när man sen började köra sjönk den igen. Jag provade att täcka för kylaren mer eller mindre tills tempmätaren gick upp till normaltemp vid färd, men då gick hojen som en kratta. Pluddrade och misstände. När jag sedan rev bort kartongbiten och tejpen framför kylaren sjönk tempmätaren igen och hojen gick som den skulle. Efter det låter jag mina hojar få sköta sig själva vad gäller motortemperatur. Så länge den går bra bryr jag mig inte :)

1477797254396 (1).jpg
Ps. sitter här och blir sentimental över gamla förälskelser :kär
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top