Nokian vinterdäck torkar fort..

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jag brukar köpa antingen Michelin eller Nokian, sist jag köpte nya svålar vilket inte händer allt för ofta blev det Hakka 8. Michelin hade kommit med någon X-ice eco/tysta och Nokian sa typ att såhär många dubb har vi aldrig haft förut = enkelt val. Efter de två första säsongerna syna jag dubben noga, inte en enda hade lossnat men minns att jag tyckte däcken kändes torra utan någon synbar försämring dock.

Minns inte fortsättningen för dom o sen såldes bilen men i vilket fall har jag sneglat lite på Nokian när jag snubblat över dom. Nåt skit måste dom ha ställt till med men vad?

Idag såg ja dom sämre exemplaren hittills, slitaget är naturligtvis inte däckens error men zooma in sprickorna:

2015
20191019-143359.jpg


2016
20191019-143448.jpg
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Precis, det första jag lade märke till.. Ser ut som halvtaskiga regummeringar som borde ligga i soptunnan.

Finngummi har fabriker i ett flertal (låglöne)länder liksom de flesta tillverkare av olika saker.......
Kvaliteten skiljer inte så mycket men däcken kan vara avsedda för en annan klimatzon än norden, vanligt att få fel om man snikar när man köper från typ däckonline och liknande. Dessutom så ser sprickorna ut som att puckarna legat ute i solljus offseason.....
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Finngummi har fabriker i ett flertal (låglöne)länder liksom de flesta tillverkare av olika saker.......
Kvaliteten skiljer inte så mycket men däcken kan vara avsedda för en annan klimatzon än norden, vanligt att få fel om man snikar när man köper från typ däckonline och liknande. Dessutom så ser sprickorna ut som att puckarna legat ute i solljus offseason.....

Jo det behöver ju inte vara sämre för det, men det var det första jag reagerade på. Som du säger så ser det ut som dom inte hanterat däcken på rätt sätt. Intressant att veta vad där står som tillverkningsdatum på dom. Dom ser ut att vara 20 år gamla..
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Reagerade på det förra vintern, behövde nya vinterdäck och kom på att de från förra bilen låg kvar i garaget, 3 år gamla men förvarade svalt och mörkt och 60-70% mönsterdjup och samma bultcirkel, sagt och gjort, på med dem på den nya bilen.

Nokian hakka var utmärkta på förra bilen när de var nya.

Nu, en total katastrof, ständigt blinkande ABS/ESP och cylinderavstängning i kurvor där bilen inte reagerade med sommardäck ens.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
..och sommardäck tvi fan, seriöst ha koll om ni besitter dessa fulgummin:

Polish-20210510-144107470.jpg


Liknande skador runtom insida på båda framdäcken, backdäcken hade klarat sig från förmodat samma batch.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
..och sommardäck tvi fan, seriöst ha koll om ni besitter dessa fulgummin:

Polish-20210510-144107470.jpg


Liknande skador runtom insida på båda framdäcken, backdäcken hade klarat sig från förmodat samma batch.
Om nu bakdäcken har klarat sig så kan sprickorna bero på en kombo av fel lufttryck och framvagnsinställning....... I vilket fall som helst så gör en framvagnsjustering i samband med nya däckköpet.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Nja, visst slarvas det mycket i underhåll men när däcken spricker sönder efter 4 år så.. Man får skilja på snedslitage ner till kord och direkta skador.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Nja, visst slarvas det mycket i underhåll men när däcken spricker sönder efter 4 år så.. Man får skilja på snedslitage ner till kord och direkta skador.
Sprickorna kan vara ett tecken på lågt lufttryck, överlastat. Varmkört typ eller tillverkat i samband med vodkarasten. :fyllisar
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top