720 kön?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
https://feber.se/vetenskap/djurpark-i-paris-visar-upp-blobben/403341/

(En genuin fråga till ovan. Kan vi bita oss i läppen i typ tre minuter åtminstone innan tråden spårar ur?)

Hur kan denna tingest rent biologiskt ha 720 olika kön(samtidigt?)?

Sex på engelska refererar väl till biologiskt kön? Eller menar man med sexes här antalet könsorgan? Eller något annat än antingen XX eller XY könskromosom?
Typ som om män skulle ha 720 olika kukar på kroppen rent biologist spottat ur evolutionen och vi då skulle benämna män som 720-könade?

https://www.teknat.uu.se/samverkan/fragelada/biologi/
Inte många har tänkt på detta för vi tar det ju för så självklart. De flesta djur och växter har bara två kön – men det finns undantag.
...
Men det finns alltså undantag. Det finns en sorts amöba som har 13 kön, och en svamp som heter klyvblad har 36 000! //Frågan besvarades av Brita Svensson

Blandar man könsbegreppet med hona/hane? En HANE respektive HONA kan ha olika kön men det är fortfarande HANE/HONA vi pratar om?

Obs att detta inte har med könsidentitet/gender att göra, jag gissar att man inte frågar saken om hur den känner sig i den frågan

Slutfråga. Bör jag skämmas för min okunskap i detta ämne i kontexten av den kulturella nutidshistorien?
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
1. Det står ingenstans att det är samtidigt. Eller ens att det handlar om fysiskt manifestation av 720 olika "kön". Vilket iofs förstörde min kväll att tänka på...
2. Det handlar inte om enbart en art. Inte ens om en variant av en art. Gruppen assimilerar liknande organismer.
3. Om jag killgissar så räknar man antalet möjliga kombinationer med kompatibla underarter och stadier av mognad. Larv, vattenlevande klänge, slime osv med X antal kombinationer av kromosomer.
4. Slutligen: Troligen.

:död
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
1. Det står ingenstans att det är samtidigt. Eller ens att det handlar om fysiskt manifestation av 720 olika "kön". Vilket iofs förstörde min kväll att tänka på...
2. Det handlar inte om enbart en art. Inte ens om en variant av en art. Gruppen assimilerar liknande organismer.
3. Om jag killgissar så räknar man antalet möjliga kombinationer med kompatibla underarter och stadier av mognad. Larv, vattenlevande klänge, slime osv med X antal kombinationer av kromosomer.
4. Troligen.

:död

1. Korrekt, det är min fråga inom parentesen, och jag har inte motsatt mig det du skriver, jag ser ju själv att det inte står någonstans, därav trådstarten där jag just frågar hur det hela hänger ihop. När man skriver så här:
Vidare ska blobben ha 720 olika kön
så kan jag tycka att det isf är bra att utveckla/förtydliga vad man menar.

2. Vart står det att det handlar om flera arter? Vad menar du med assimilerar i det här fallet? Använder du ordet som inom sociologin/samhällsvetenskapen?
3. Hmm...https://www.theguardian.com/world/2...-unveils-baffling-new-organism-with-720-sexes
https://en.wikipedia.org/wiki/Physarum_polycephalum
Verkar vara just en specifik art.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tycker man kan uttrycka det så här:
Blobben är en encellig varelse som finns i 720 varianter och stöter en Blob på en annan Blob av annan variant så kan de två cellerna förena sig och bilda en tvåcellig Blob.

?????

Blob inget jag skulle vilja ha utanför huset och ännu mindre inomhus !
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag tycker man kan uttrycka det så här:
Blobben är en encellig varelse som finns i 720 varianter och stöter en Blob på en annan Blob av annan variant så kan de två cellerna förena sig och bilda en tvåcellig Blob.

?????

Blob inget jag skulle vilja ha utanför huset och ännu mindre inomhus !

Ja men varför nämna 720 OLIKA kön då? Med varianter menar du underarter?

En underart till vargen är tamhunden. Båda är av hankön eller honkön. Vargen kan bara ha två kön oavsett hur måna underarter man skulle kunna hitta på. Underarter som i sig också bara är av hankön eller honkön.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja men varför nämna 720 OLIKA kön då? Med varianter menar du underarter?

En underart till vargen är tamhunden. Båda är av hankön eller honkön. Vargen kan bara ha två kön oavsett hur måna underarter man skulle kunna hitta på. Underarter som i sig också bara är av hankön eller honkön.

Antagligen för att förklara att Bloben kan gå samma med en annan Blob för att bilda en ny Blob om de inte är av samma Variant.

När det gäller tex hundar så har vi bara två kön tik / hund (hona / hane).

Men när det gäller den encelliga bloben så finns det 720 varianter som kan gå samman
dvs EN blob kan förenas med 719 andra varianter av Blob men inte med sin egen typ.

Skulle vara kul veta vem / vilka som forskat ut det här.
Några som sysslar med skog ?
För det verkar vara en särskilt otrevlig typ av liv att få i skogsbruk tycker jag.....
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Antagligen för att förklara att Bloben kan gå samma med en annan Blob för att bilda en ny Blob om de inte är av samma Variant.

När det gäller tex hundar så har vi bara två kön tik / hund (hona / hane).

Men när det gäller den encelliga bloben så finns det 720 varianter som kan gå samman
dvs EN blob kan förenas med 719 andra varianter av Blob men inte med sin egen typ.

Skulle vara kul veta vem / vilka som forskat ut det här.
Några som sysslar med skog ?
För det verkar vara en särskilt otrevlig typ av liv att få i skogsbruk tycker jag.....

Sök på slime molds så hittar du mer information på ämnet. Ganska spexiga former av liv. Man kan köpa exemplar i burk och göra egna experiment. För något år sedan var en populr sak att göra att använda dem för att rökna ut matematiska problem.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Antagligen för att förklara att Bloben kan gå samma med en annan Blob för att bilda en ny Blob om de inte är av samma Variant.

När det gäller tex hundar så har vi bara två kön tik / hund (hona / hane).

Men när det gäller den encelliga bloben så finns det 720 varianter som kan gå samman
dvs EN blob kan förenas med 719 andra varianter av Blob men inte med sin egen typ.

Skulle vara kul veta vem / vilka som forskat ut det här.
Några som sysslar med skog ?
För det verkar vara en särskilt otrevlig typ av liv att få i skogsbruk tycker jag.....

En lågt stående livsform kan alltså ha 720 kön, högre livsformer som exempelvis hundar har två.

Någonstans där imellan har vi människan, för vilken jag är osäker på antalet möjliga kön. :va
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
720 olika kön och ingen hjärna. Hänger det här ihop på något vis?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja va fan antingen har man kuk eller inte.
Det räknas inte om tjejer som har det ibland

Man tycker ju att det ska räcka. Och det där vad man identifierar sig eller känner sig som ska ju inte ha med saken att göra. Exempelvis så ska en transvestit gå på herrtoaletten.

Men så finns det ju de där extremfallen med ladyboys som har bröst och är mer feminina än och snyggare än de flesta riktiga kvinnor men som har en kuk kvar. Så man tror helt enkelt att de är kvinnor. Då börjar det ju bli svårt för dem att gå på herrtoaletten.

Och tvärtom, kvinnor som opererat bort brösten och knaprar hormoner, testosteron eller vad det nu är så att de får full skäggväxt. Går dom på damtoaletten så blir det ju kaos i hönshuset trots att de saknar kuk.

Och så finns det ju en lång rad av varianter där i mellan, som tex människor som verkligen anstränger sig för att vara så androgyna/könlösa som möjligt.

Till och med om man bara håller sig till att studera reproduktionsmöjligheterna idag så kan ju två kvinnor idag gå till sjukhuset och bli inseminerade. Och då kan man ju börja filosofera över om vi bara har två kön numera. Nu kan man ju fortfarande hänvisa till den där mannen som delat med sig av sin säd, men fan vet vad vetenskapen hittar på, kanske kan en kvinna i framtiden med hjälp av läkarkonsten fås att producera spermier.

Du tänker så.
Lille Per går sitt första år i lågstadiet och har en ruggigt snygg syster som går i 9:an. En dag skulle Per ta sig en dusch och syrran kom ut ur duschen med handduken omsvept runt sig.
-Syrran. Du kan väl ta av dig handduken.
-Nämen Per! Vad är det du säger. Du har väl sett mig naken förut?
-Snälla Snälla Snälla... Efter mycket tjat
- Okey då.
Syrran tog av sig handduken och visade upp sig i hela sin härlighet. Per såg först mycket nervös ut, men drog efter ett tag en lättnadens suck och sa:
-Pfiuuhhh. Roger i min klass sa till mig att du hade fått kuk i helgen!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja va fan antingen har man kuk eller inte.
Det räknas inte om tjejer som har det ibland

Beviken fader: Jag hade hoppats på en med kuk.
Barnmorskan: Det löser sig. Om 15 år har hon säkert fått en kuk.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Little boy proudly say: -I have a penis.
Little girl reply: -Mom say, when i grow older i can have as many of those as i want... :D
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Präktigt avsteg från ämnet i senaste inläggen...:fakta:rofl
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top