Ena högtalaren knastrar och tappar ljudet

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
För några månader sedan köpte jag ett par Argon Alto 5 Active (till datorn), fungerar hur bra som helst och ett riktigt fint lyft för ljudet för en relativt billig peng.

Men så har ena högtalaren börjat knastra och tappa ljudet lite då och då.
Vissa program/ljudkällor verkar orsaka det mer lätt än andra, och höjer jag volymen så blir det ofta normalt/bättre igen en stund...

Vad fasen är problemet? 0_o

https://www.hifiklubben.se/hogtalar...to-5-active--tradlos-hogtalare-med-bluetooth/

*EDIT*

Har kopplat in och ur alla kablar samt vridit dem lite och haft mig, men utan att egentligen ge någon skillnad/förbättring.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Låt en annan persons utrustning ansluta till den och kontrollera om det då fortfarande sprakar, isf begär att få den utbytt på garantin.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Kör du blåtand eller kabel till datorn?
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Är det samma problem oavsett ljudkälla?

Jajemän, men vissa program verkar vara mer "känsliga" än andra. T.ex. Instagram kan knastra och ha sig ganska rejält, medan YouTube och Spotify funkar mer problemfritt.

(kan använda Spotify för att snabbt höja och sänka ljudet, vilket får högtalaren att "vakna till" och sluta brusa en kort stund...)

Låt en annan persons utrustning ansluta till den och kontrollera om det då fortfarande sprakar, isf begär att få den utbytt på garantin.

Smart, ska testa och återkomma!

Kör du blåtand eller kabel till datorn?

Kabel (AUX).
Den är inkopplad till en liten bluetooth-dosa för mina trådlösa hörlurar "dock".
Så när jag inte använder mina trådlösa hörlurar ser den automatiskt till att sända ljudet till högtalarna, och så fort jag startar hörlurarna så slutar högtalarna att spela ljud/ta emot ljud.

Kanske vore en källa att hoppa över i en process att felsöka det hela.
Ska testa och återkomma.

.

P.S Stort tack för responsen, feedbacken och förslagen :)
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Kabeln till hörlur-dosan (för de trådlösa hörlurarna) verkar vara "flaskhalsen".

Händer väldigt sällan numera att högtalarna brusar, men några gånger i veckan så försvinner fortfarande ljudet i vänstra högtalaren, men då räcker det att dra ur kabeln och trycka in den igen...

Men hur fasen blir man av med problemet för alltid!? Vad skapar problemet tro?
Tröttsamt att behöva göra så varannan kväll...
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Kabeln till hörlur-dosan (för de trådlösa hörlurarna) verkar vara "flaskhalsen".

Händer väldigt sällan numera att högtalarna brusar, men några gånger i veckan så försvinner fortfarande ljudet i vänstra högtalaren, men då räcker det att dra ur kabeln och trycka in den igen...

Men hur fasen blir man av med problemet för alltid!? Vad skapar problemet tro?
Tröttsamt att behöva göra så varannan kväll...
Om du bypassar den dosan helt och hållet då?
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Har du 3,5 mm kabel in till högtalarna?
Om du spelar från telefonen istället, är problemet fortfarande kvar?

Testat i några timmar nu, inga problem att spela från mobilen (YouTube).

Ljudet kan vara helt OK i flera timmar på datorn, sen så kan det börja strula utan att jag hittat någon korrelation.
"Vill jag däremot" få brus och strul direkt så är det bara att t.ex. starta en video på Instagram eller starta RaceRoom, så inom sekunder så börjar det brusa och vänster högtalare tappar ljud...
 
Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Testat i några timmar nu, inga problem att spela från mobilen (YouTube).

Ljudet kan vara helt OK i flera timmar på datorn, sen så kan det börja strula utan att jag hittat någon korrelation.
"Vill jag däremot" få brus och strul direkt så är det bara att t.ex. starta en video på Instagram eller starta RaceRoom, så inom sekunder så börjar det brusa och vänster högtalare tappar ljud...
Blir det brus även med telefonen som ljudkälla då du startar instagram? Kör fortfarande genom din delningsbox?

Delningsboxen är nog ditt problem.

Kan du inte ta ett foto på din utrustning?
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Blir det brus även med telefonen som ljudkälla då du startar instagram? Kör fortfarande genom din delningsbox?

Nej, inget brus från telefonen oavsett källa (YouTube, Instagram)

Nej, kört direkt från datorn idag.
Känns spontant som att det inte brusar lika mycket, men vänster högtalare är i antal timmar mer död än fungerande...

Kan du inte ta ett foto på din utrustning?

Skulle kunna.

Det är en stationär dator, mobilen är en ASUS Zenfone 6 (min OnePlus 6T har inte 3,5mm uttag)
och "pucken" tillhör SteelSeries Arctis 7

setup_ljudstrul.jpg
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har du testat med ett annat ljudkort?
Och har du testat att installera andra drivrutiner för ljudkortet?
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Det lilla jag har försökt är att avinstallera drivrutiner och både manuellt installera igen samt att datorn gör det per automatik, ingen success :/

Men jag har också haft "framgång", testat (idag) att skifta sladdar (så höger högtalare spelar vänsterljud och vice versa) men det är ändå vänster högtalare som tappar ljudet.

Detsamma sker även när jag spelar ljud från mobilen genom bluetooth.

Det blir tyvärr att springa tillbaka till HiFi Klubben och få dem att inspektera och korrigera vänster högtalare, antar det är någon lödning som är knas/kass. :crash
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top