MotoGP 2019 #16 - Motul Grand Prix of Japan

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Yupp, mästerskapet är klart men racen fortsätter.

Bäste rookie, team, tillverkare, Moto2, Moto3 etc fortfarande kvar att tävla om.

Tider Söndag 20/10:
05:00 Moto3 Race
06:20 Moto2 Race
08:00 MotoGP Race

Alla tider här.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Trevligt när man kan läsa i trådämnet att det är MotoGP och Japans GP! :tummenupp
Hade det stått Motegi så hade det klickats en gilla också! :tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Qvartararo är på hugget i FP2.
Men när jag räknat lite på Qvarten och förarna framför, genomsnitt poäng per lopp från och med Cataluny/Barcelona där Qvarten kom 2a tom Thailand där han också kom 2a
så räcker genomsnittet poäng 12,4p/lopp (fördelat på de följande 4 a loppen jämfört med de som ligger före) bara till att passera Rossi (genomsnitt poäng 8,1p/lopp) i årets slutsammandrag och bli 6a totalt.
Men det kommer fler år.
 
Last edited:

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Qvartararo är på hugget i FP2.
Men när jag räknat lite på Qvarten och förarna framför, genomsnitt poäng per lopp från och med Cataluny/Barcelona där Qvarten kom 2a tom Thailand där han också kom 2a
så räcker genomsnittet poäng 12,4p/lopp (fördelat på de följande 4 a loppen jämfört med de som ligger före) bara till att passera Rossi (genomsnitt poäng 8,1p/lopp) i årets slutsammandrag och bli 6a totalt.
Men det kommer fler år.

Han har brutit lite för många race i år, är väl typiskt rookie.
Är en riktig utmanare framöver, kanske redan nästa år!
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Bra fart på Morbidelli och Quartararo i kvalet. Å så han den där brandgula...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ibland krävs modiga människor i ledningen för organisationer, människor som förmår vara såväl kalla i sin analys som varma i genomförandet av nödvändiga förändringar.

Pöjken tillsammans med Honda dominerar just nu cirkusen av egen kraft, så mycket står klart. Men visst vore det bra om någon eller några förare kunde utmana på lite mer regelbunden basis redan nästkommande säsong. Frågan är om inte det endast är Yamaha som har resurser nog att erbjuda en sådan utmaning?

Tyvärr tror jag det kräver någon form av mer genomgripande förändring, utgående från de förare man redan har signat och utifrån deras förutsättningar att utmana. Petronas framgångar förefaller nu mer vara en trend än enstaka isolerade händelser, i alla fall för en utomstående betraktare. Kanske tilldela ännu mer stöd och support till Petronas? Se till att lyfta fram deras synpunkter i utvecklingsarbetet?

Med det sagt - intressant kval under knepiga förhållanden. Tror tyvärr Q kommer att få vänta ytterligare på sin första seger. Hoppas att jag har fel...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Imponeras storligen av Petronas och dess unga, fantastiska förare! :Bugar

Aleix har fått en ny vår så här på hösten. :)
 

Ledhoem

Medlem
Gick med
31 Aug 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
Ducati Monster 821 Stripe
Ibland krävs modiga människor i ledningen för organisationer, människor som förmår vara såväl kalla i sin analys som varma i genomförandet av nödvändiga förändringar.

Pöjken tillsammans med Honda dominerar just nu cirkusen av egen kraft, så mycket står klart. Men visst vore det bra om någon eller några förare kunde utmana på lite mer regelbunden basis redan nästkommande säsong. Frågan är om inte det endast är Yamaha som har resurser nog att erbjuda en sådan utmaning?

Tyvärr tror jag det kräver någon form av mer genomgripande förändring, utgående från de förare man redan har signat och utifrån deras förutsättningar att utmana. Petronas framgångar förefaller nu mer vara en trend än enstaka isolerade händelser, i alla fall för en utomstående betraktare. Kanske tilldela ännu mer stöd och support till Petronas? Se till att lyfta fram deras synpunkter i utvecklingsarbetet?

Med det sagt - intressant kval under knepiga förhållanden. Tror tyvärr Q kommer att få vänta ytterligare på sin första seger. Hoppas att jag har fel...

När du talar om Yamahas resurser syftar du då på pengar eller förare?
Om det gäller förarna så har nog Yamaha störst chans nästa säsong om utvecklingen av hojen går väl.
Resurser i fråga om ekonomi står garanterat mellan Ducati och Honda. I Ducatis fall helt enkelt hur mycket pengar VAG vill pytsa in.
 

JockeP22

Rak höger
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Gimli, Manitoba
Hoj
.
12 - 4 till Vinales över Rossi i kvalen hittills i år.
Och Vinales har mer poäng också.

Undrar i mitt stilla sinne om detta blir första året som Rossi förlorar i
både kval-resultat och poäng-resultat gentemot teamkamraten.
Har inte tittat bakåt i statistiken ännu.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
När du talar om Yamahas resurser syftar du då på pengar eller förare?
Om det gäller förarna så har nog Yamaha störst chans nästa säsong om utvecklingen av hojen går väl.
Resurser i fråga om ekonomi står garanterat mellan Ducati och Honda. I Ducatis fall helt enkelt hur mycket pengar VAG vill pytsa in.
Njae, förarna sitter de redan med, jag tänker dels pengar men även resurser i form av teamets kompetens, racecraft, vinnarerfarenhet - vi kanske kan kalla det för världsmästar-DNA?

Pengar allena kan nog inte ge ett team världsmästartiteln, oavsett hur mycket utveckling man bekostar eller vilka stjärnor man köper in (inte bara förare, vi talar om alla resurser i ett stall). Det gäller att ha en klar tanke kring vilken väg man ska gå och vilka egenskaper man ska satsa på för att kunna vinna på mer än enstaka banor. För att snabbt komma framåt är nog erfarenhet av tidigare succéer och tidigare misslyckanden bra (=data) samt även erfarenhet av hur ett världsmästarteam bör fungera ihop. I alla fall i min bok.

Och Petronas med sina båda rookieförare gör ett till synes fantastiskt jobb just nu, särskilt sett utifrån att deras resurser säkert är betydligt mindre än fabriksteamets. Därför är jag långt ifrån säker var en satsad extra slant skulle göra mest nytta just nu - i fabriks- eller satellitteamet? Men jag hoppas, utifrån tävlingsperspektivet, på att någon någonstans vågar ställa sig den frågan - någon som kanske även har insyn nog att finna ett relevant svar.

Ducati, KTM har säkerligen inte lagt små pengar i sin satsning de senaste säsongerna, även Suzuki lär ha växlat upp sin insats. Ändå tar det tid att på allvar konkurrera över en hel säsong.

Sett till modern tid är det nog bara Honda och Yamaha som kan sägas besitta den erfarenheten, därav min lilla tro på att det må vara Yamaha som hittar på något annorlunda om säsongen 2020 inte ska utvecklas till en kopia av 2019. För så bra är pöjken, så bra är Honda just nu. Tror jag :)
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
12 - 4 till Vinales över Rossi i kvalen hittills i år.
Och Vinales har mer poäng också.

Undrar i mitt stilla sinne om detta blir första året som Rossi förlorar i
både kval-resultat och poäng-resultat gentemot teamkamraten.
Har inte tittat bakåt i statistiken ännu.

Jag har inte tittat på kvalresultaten , bara på MotoGP poäng

Från och med 2007 till och med 2018 har
Valentino Rossi slagit Teamkamraten 8 år
och
Teamkamraten har slagit Valentino Rossi 4 år
Jorge Lorenzo gjorde det 2010, 2013 och 2015, Maverick Vinales 2017

2007 1a Casey Stoner Ducati 367 VR Yamaha 241 Colin Edwards Yamaha 124
2008 1a VR Yamaha 373 Jorge Lorenzo Yamaha 190
2009 1a VR Yamaha 306 Jorge Lorenzo Yamaha 261
2010 1a Jorge Lorenzo Yamaha 383 VR Yamaha 233
2011 1a Casey Stoner Honda 350 VR Ducati 139 Nicky Hayden Ducati 132
2012 1a Jorge Lorenzo Yamaha 350 VR Ducati 163 Nicky Hayden Ducati 122
2013 1a Marc Marquez Honda 334 Jorge Lorenzo Yamaha 330 VR Yamaha 237
2014 1a Marc Marquez Honda 362 VR Yamaha 295 Jorge Lorenzo Yamaha 263
2015 1a Jorge Lorenzo Yamaha 330 VR Yamaha 325
2016 1a Marc Marquez Honda 298 VR Yamaha 249 Jorge Lorenzo Yamaha 233
2017 1a Marc Marquez Honda 298 Maverick Vinales Yamaha 230 VR Yamaha 208
2018 1a Marc Marquez Honda 321 VR Yamaha 198 Maverick Vinales Yamaha 193

påpeka fel och jag rättar !
 
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Nu måste väl ändå ngt innanför skalet på #46 tala om för honom att det får räcka:gnissla Stjärnglansen dalar fort nu.....
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Galet, MMs "största problem" var vilken bränslemapp han skulle välja....
-Marc, it looked easy on the outside, how was it on the inside?
-No, it wasn't easy, i wanted to get a gap but i started to play with the switch (motormappväljare?)...

Medans Quartararo..
-Fabio, not much tire left...
-No, hahaha.

Ganska olika typer av problem :D

Någon som vet nått om Yamahas motorkoncept 2020?
Vet att de håller på och testar..

Just ja, grattis, Fabio utsedd till Rookie of the year....
No shit Sherlock? :D
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top