Däck till sporthoj

Lindilicious

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2019
Ort
Göteborg
Hoj
2019, Kawasaki zx6r
Hejsan jag tänkte höra lite här inne om denna frågan då jag e väldigt färsk hojåkare.

Jag kan börja med att säga att jag testade alla hojar jag kan tänka mig att köpa för 2v sedan. Men 1 hoj återstod och det va kawasaki zx6r.

Dom jag testade för 2v sedan va Honda cb1000r, honda cb650r, mt09, suzuki katana, suzuki s1000r, kawasaki 1000 sx, triumph street triple. Jag mäekte då aldrig någon skilnad i just väggreppet. Det va mer bara allt annat som skiljde dom åt.
Men igår (tisdag 15 oktober) så testade jag zx6r på småvägar. Det va typ kl 18.. så va väl lite småkallt med 10 grader och hade nyligen regnat.
Hojen va en 2019 års begagnad och som jag fattade det 60% kvar av däcken(antagligen fabriksdäcken på)När jag körde så va det som att den gled i sidled fram o tillbaka på småvägarna. Känslan va nästan som att man hade lite punktering och kändes väldigt ostabilt. Vågade absolut inte luta minsta lilla i kurvorna och fick ta det sjukt försiktigt. På lite större raka vägar så gick den som på räls.
Jag gillade Verkligen känslan i hojen när den kändes stabil. Så min fråga är.. berodde detta på väderleken att det va kallt å blött och att däcken e lite dåliga eller är sporthojar såhär överlag? För jag har aldrig fått denna känslan när jag kört någon av dom andra hojarna för 2v sedan. Det va mulet och regnigt även då.. dock inte lika höstigt

Hoppas några vet lite om detta och vill dela med sig

Mvh
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
10 grader och blöta vägar, speciellt i samband med att löven faller är inga speciellt önskvärda yttre omständigheter om man önskar köra sporthoj inspirerat.
 

Lindilicious

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2019
Ort
Göteborg
Hoj
2019, Kawasaki zx6r
Nej jag kan tänka det. Men man kände verkligen hur hojen gled 10-15cm i sidled som att det va såpa.. jag kunde knappt ta svängarna över huvud taget
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
10 grader och blöta vägar, speciellt i samband med att löven faller är inga speciellt önskvärda yttre omständigheter om man önskar köra sporthoj inspirerat.

...och är bakdäcket dessutom till 40% plattslitet så börjar det hela likna en perfekt höststorm.

Var sak har sin tid och plats, om man säjer.

Var det en firma som släppte ut dig, "färsk hojåkare" på en sporthoj, en kväll i oktober när det just regnat - utan att hinta on vad man kan uppleva?

Hmmm - "återkommande kunder" är ju det alla normalt strävar efter, men här måste viljan att sälja vara bra mycket högre än omsorgen om kunden.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Så ska det inte kännas. Alldeles för lågt tryck känns så, eller möjligen plattslitet däck.
 

Lindilicious

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2019
Ort
Göteborg
Hoj
2019, Kawasaki zx6r
Dom frågade dock om det regnade. Nej sa jag då. Sedan sa dom även tänk på att det är blött och halt ute

Men vad jag menar är att skall däcken en normal vår/sommardag funka hur bra som helst på en renodlad sporthoj som zx6r? Som sagt dom förra hojarna hade ingen sådan här känsla alls
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
TS skriver citat: Men igår (tisdag 15 oktober) så testade jag zx6r på småvägar. Det va typ kl 18.. så va väl lite småkallt med 10 grader och hade nyligen regnat.
Hojen va en 2019 års begagnad och som jag fattade det 60% kvar av däcken(antagligen fabriksdäcken på)När jag körde så va det som att den gled i sidled fram o tillbaka på småvägarna. Känslan va nästan som att man hade lite punktering och kändes väldigt ostabilt.
slut citat

Jag har varit med om samma. Trodde jag hade punktering så jag gasade på. Och lyckades nå macken i Hällingsjö.
På macken kontroll av däcktrycket helt normalt.
Så kom två andra motorcyklister in och de hade åkt samma väg från Hällesåker.
Och berättade att det var "snabellagningar" på vägen.
Dvs en lastbil med lång snabel framtill sprutar tjära på vägen och sedan grus ovanpå.
Med hjulen på "snabellagning" känns det som punktering.

Men antag det INTE var snabellagningar.
Med sportdäck för varmt väder blir det halkigt när det är kallt och fuktigt.
Jag kör därför nu med Metzeler M7RR som funkar även när det börjar gå ner mot +5C ute.

Men inte hjälper M7RR mot snabellagningar eller höstlöv....

Jag kan också tänka mig att Michelin Pilot Power 3 också funkar bra på kalla och fuktiga höst-/vårvägar.
https://www.michelin.co.uk/motorbike/tyres/michelin-pilot-power-3

Vackert varmt väder däck sommartid t.ex. Pirelli Diablo Rosso II
men Metzeler M7RR duger då också....
 
Last edited:

Lindilicious

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2019
Ort
Göteborg
Hoj
2019, Kawasaki zx6r
Tack för sitt svar. Har läst på en hel del om m7rr nu och det verkar ju vara nästan bara positiva resultat.
Vågar man köra hem en hoj 30 mil på sprillans m7rr i vått underlag?
Som sagt jag e helt färsk hojåkare så kan inte sådant här än???? det jag vet e mer att man bara skall ta det försiktigt på nya däck i början
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Ingen fara, ta det bara lugnt. Efter ett par mil är nog däcken hyfsat ruggade.
Problemet med våt vägbana är ju att man inte ser olja, grus etc lika tydligt. Förr eller senare kör du över en sådan fläck. Under sådana omständigheter finns det inga däck som greppar oavsett resultat i tester.
Sedan har vi ju vita streck och lagningar med 'tjära' som blir rejält hala i väta.
Lycka till!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack för sitt svar. Har läst på en hel del om m7rr nu och det verkar ju vara nästan bara positiva resultat.
Vågar man köra hem en hoj 30 mil på sprillans m7rr i vått underlag?
Som sagt jag e helt färsk hojåkare så kan inte sådant här än???? det jag vet e mer att man bara skall ta det försiktigt på nya däck i början

Våt vägbana är ingen jättefara, förutom på platser där det är hög risk för spill, som på/avfarter, rondeller och korsningar. Där ska man ta det piano.
Annars är den största faran med vått väglag att du som förare blir rädd/oroad och spänner dig, och därigenom motverkar hojens dynamiska egenskaper, och därför löper större risk att daska i backen. Det känner man dessutom av, så man blir än mer spänd, och då blir det ännu värre.
Slappna av, pressa inte gränser och kör klokt så är det ingen fara.

Det största problemet är att köra 30 mil på en gång som gröngöling, så här kommer några allmänna råd för "långa" resor:
Ha öronproppar
Ha kläder för väder
Slappna av
Ta pauser
Pressa inte mil, ta hellre pauser.
Ha gott om tid.
Och såhär års, planera tiden så du hinner hem innan solnedgång. (Det blir snorkallt att köra i höstrusk när solen gått ner, och att göra det som första långtur kan vara lite extra drygt.)
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Tack för sitt svar. Har läst på en hel del om m7rr nu och det verkar ju vara nästan bara positiva resultat.
Vågar man köra hem en hoj 30 mil på sprillans m7rr i vått underlag?
Som sagt jag e helt färsk hojåkare så kan inte sådant här än???? det jag vet e mer att man bara skall ta det försiktigt på nya däck i början
Hyr ett flyttsläp. Kostar oftast småpengar och besparar dg mycket bekymmer.
Lägg en lastpall uppochned och ställ framhjulet i och så bra lastband i fyra hörn så åker hojen säkert, och du också.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Våt vägbana är ingen jättefara, förutom på platser där det är hög risk för spill, som på/avfarter, rondeller och korsningar. Där ska man ta det piano.
Annars är den största faran med vått väglag att du som förare blir rädd/oroad och spänner dig, och därigenom motverkar hojens dynamiska egenskaper, och därför löper större risk att daska i backen. Det känner man dessutom av, så man blir än mer spänd, och då blir det ännu värre.
Slappna av, pressa inte gränser och kör klokt så är det ingen fara.

Det största problemet är att köra 30 mil på en gång som gröngöling, så här kommer några allmänna råd för "långa" resor:
Ha öronproppar
Ha kläder för väder
Slappna av
Ta pauser
Pressa inte mil, ta hellre pauser.
Ha gott om tid.
Och såhär års, planera tiden så du hinner hem innan solnedgång. (Det blir snorkallt att köra i höstrusk när solen gått ner, och att göra det som första långtur kan vara lite extra drygt.)

Motorcyklist! :) :tummenupp

Hyr ett flyttsläp. Kostar oftast småpengar och besparar dg mycket bekymmer.
Lägg en lastpall uppochned och ställ framhjulet i och så bra lastband i fyra hörn så åker hojen säkert, och du också.

Bilist... :( :tummenner
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja, mja, mjaäe...

Det har redan blivit jävligt skitigt ute på vägarna.
Det är det tidiga dubbfolket som i 10-12 plusgrader river upp asfalten så att allt blir grått, grått, grått.

Trist att köpa hoj, köra hem den på gatan och ha en glanslös klump i garaget.

Jag bangar inte för regn, men det är surt när fina hovar tappar lystern.
 

Lindilicious

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2019
Ort
Göteborg
Hoj
2019, Kawasaki zx6r
Tack för ditt svar!
Jag pratade med dom och det visade sig att förra ägaren av hojen typ bara hade kört rakt fram. Så det jag kände var att ”udden” av däcket hade blivit lite plant.
Så jag köpte hojen.. så nu e jag en stolt ägare av en 2019 zx6r???? så jävla glad så det e inte sant.. en dröm som gått i uppfyllelse.

Jag har kört 12 mil i regn och mörker nu. När jag kom hem till Göteborg så ville jag inte sluta.. fastän nacke å rygg värkte.

Kläder för väder har jag köpt så torr och lycklig e jag????
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Grattis! Nya däck känns alltid bra, så satsa på det efter en riktig nyårsburnout.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack för ditt svar!
Jag pratade med dom och det visade sig att förra ägaren av hojen typ bara hade kört rakt fram. Så det jag kände var att ”udden” av däcket hade blivit lite plant.
Så jag köpte hojen.. så nu e jag en stolt ägare av en 2019 zx6r???? så jävla glad så det e inte sant.. en dröm som gått i uppfyllelse.

Jag har kört 12 mil i regn och mörker nu. När jag kom hem till Göteborg så ville jag inte sluta.. fastän nacke å rygg värkte.

Kläder för väder har jag köpt så torr och lycklig e jag????

Nya däck är porr när det sitter platåsulor på hojen.
Lägg lite td i gymmet på bålträning inför nästa säsong, och häng inte på styret så slipper du det mesta av värken i nacke och rygg. :fakta
Ja, och kör aktivt så du inte sitter statiskt.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tack för ditt svar!
Jag pratade med dom och det visade sig att förra ägaren av hojen typ bara hade kört rakt fram. Så det jag kände var att ”udden” av däcket hade blivit lite plant.
Så jag köpte hojen.. så nu e jag en stolt ägare av en 2019 zx6r???? så jävla glad så det e inte sant.. en dröm som gått i uppfyllelse.

Jag har kört 12 mil i regn och mörker nu. När jag kom hem till Göteborg så ville jag inte sluta.. fastän nacke å rygg värkte.

Kläder för väder har jag köpt så torr och lycklig e jag????

Välkommen som motorcyklist på SportHoj! :hej

Trevligt att du köpte en SportHoj! :tummenupp Många bilister här och vi som kör SportHoj är i minoritet...

I vinter byter du däck så du har nytt gummi i asfalten i vår. Jag trivs med M7 RR sedan ett antal år. :tummenupp
Om du kör mycket stadstrafik och raksträckor kan ett SportTouringdäck vara att föredra bak. Nedan har du ett Roadtec 01 som gått 450 mil till ishavet och tillbaka. Även om vi undvek större vägar blev det många raksträckor. :(
Och kyla med regn... :(
Men i sadeln på en SportHoj trivs man! :)

https://www.youtube.com/watch?v=sdN4NoBnIIA

https://www.metzeler.com/en-ww/products/tyres/sportec-m7-rr

https://www.metzeler.com/en-ww/products/tyres/roadtec-01

IMG_1573mindre.jpg
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top