Varför används inte motorcykelns spillvärme...

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
...till något vettigt? Finns ju gott om duktigt varma ställen på en mc - avgassystem, motor - och lika gott om friskluft. Men varför kan man inte vända/använda det till något gott? Typ, lite som gamla VW-bubblan, värmekanaler för frusna kroppsdelar kalla höst- och vinterdagar? Eller tvärtom på sommaren. Det finns så mycket jag bara inte förstår. Outnyttjad potential, komforthöjare - gratis - som bara väntar på att användas, men ingen verkar bry sig. Begripligt, om det bevisligen inte funkar, förstås. Obegripligt, in the meantime...


Hey ho, let's go!
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Utrymme, komplexitet, kostnad, tid osv m.m etc

Sent from my Nokia 7 plus using Tapatalk
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Undrar ifall inte värmebehovet följer användandet av värmehandtag?
Är det en internationell storsäljare?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Man monterar en generator och tar ut lite effekt i form av elektrisk ström som sedan kan användas till lite allt möjligt, tex värmehandtag, belysning mm. Ganska smart!

Med det sagt så brukar hojens avgassystem användas till att smälta byxben, applicera stjärtvärme varma sommardagar mm. Kort sagt - ett större problem än tillgång.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
På min hoj leds spillvärmen till utblås mot fötter och underben. Blir skitvarmt. Men så är det ju en premiummotorcykel också;)

När jag tänker efter så har jag TVÅ motorcyklar med värmeutblås hahaha lite sorgligt faktiskt:)
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
1. Vikt
2. Vikt
3. Vikt
4. Aerodynamik
5. Aerodynamik
6. Utseende.
7. Bara du som inte klär på dig ordentligt.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vadå BMW har ju utvecklat ett motorkoncept sedan kriget med inbyggda fot och benvärmare?:fyllisar
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
Multistrada HyperMotard-Wannabe
Min gamla NRG-MC2-moppe hade 2 smarta utblås i knähöjd (kylaren), fantastiskt på kalla sommarkvällar :D
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det finns ju en tråd om det precis motsatta där någon klagar på att kapellet smälter när hojen är varm.

Skit i kapellet och rulla in den varma hojen i garaget istället, eller rent av i sovrummet.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Vadå BMW har ju utvecklat ett motorkoncept sedan kriget med inbyggda fot och benvärmare?:fyllisar

Du menar väl första världskriget. Eftersom dom inte fick bygga flygplansmotorer p.g.a. fredsfördraget, blev det bland annat motorcyklar. Den första boxern kom 1923.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Leda avgasrören Genom styret/handtagen, som värmehandtag eller ansiktsvärmare?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag ser framför mig ett villakvarter tidig morgon vintertid, -15 ute, en R1:a utanför på 7-8000 varv med avgaskröken omlindad med kopparrör som är kopplade till värmeväxlaren för varmvattnet inne i huset... :tummenupp
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag ser framför mig ett villakvarter tidig morgon vintertid, -15 ute, en R1:a utanför på 7-8000 varv med avgaskröken omlindad med kopparrör som är kopplade till värmeväxlaren för varmvattnet inne i huset... :tummenupp

...och ordet som skall in på vågrätt 7 är "verkningsgrad" ;)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man monterar en generator och tar ut lite effekt i form av elektrisk ström som sedan kan användas till lite allt möjligt, tex värmehandtag, belysning mm. Ganska smart!

Med det sagt så brukar hojens avgassystem användas till att smälta byxben, applicera stjärtvärme varma sommardagar mm. Kort sagt - ett större problem än tillgång.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Eftersom att i princip alla generatorer för att utvinna äckeltricitet direkt ur värmeskillnad är hemskt ineffektiva så misstänker jag att det skulle bli en massa extra vikt på hojen. Att ha ytterligare ett vattensystem för en ånggenerator skulle nog bli påtagligt tungt det med.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Eftersom att i princip alla generatorer för att utvinna äckeltricitet direkt ur värmeskillnad är hemskt ineffektiva så misstänker jag att det skulle bli en massa extra vikt på hojen. Att ha ytterligare ett vattensystem för en ånggenerator skulle nog bli påtagligt tungt det med.

Man sätter generatorn på vevaxeln eller snurrar den med en liten rem. Skitsmart!


Buy quality, cry once
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top