Hypotetiskt: Importerad MC stulen

rn85bn

Medlem
Gick med
15 Mar 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Scrambler Icon -15
Hej, vad gäller egentligen?
Ponera att min MC blir stulen.
Jag har följt alla avtal med försäkringsbolaget om lås och garage osv.
MCn är importerad och var i andra landet värd X kr, i Sverige är MCn värd Y kr, vid import-tillfället.
Vilket värde baseras ersättningen av stölden för?
X eller Y?
Eller marknadsvärde i Sverige?
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Importerade bilar brukade förr vara värda mindre an svensk sålda.

Kompisen köpte en kawasaki vattenskoter fran utlandet närmare bestämt usa pga att den inte fanns här.. det var väldigt besvärligt med försäkring så han sålde vidare efter halva säsongen.

Hur det funkar med mc vet jag ej
 

rn85bn

Medlem
Gick med
15 Mar 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Scrambler Icon -15
Importerade bilar brukade förr vara värda mindre an svensk sålda.

Kompisen köpte en kawasaki vattenskoter fran utlandet närmare bestämt usa pga att den inte fanns här.. det var väldigt besvärligt med försäkring så han sålde vidare efter halva säsongen.

Hur det funkar med mc vet jag ej

OK, men i mitt fall importerade jag från Norge, där MCn nog var värd säg 100k, medans den i Sverige kanske var värd 80k då. Jag vet att det var en ekonomisk förlust, men jag ORKADE verkligen inte härja med en försäljning, särskilt eftersom jag flyttade när det var vinter, så man kunde inte ta ut MCn direkt..
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
ett tips.... ring o fråga ditt försäkringsbolag
at fråga här är som att gå till slaktern o fråga va ett bröd koster
menad det så olikt från handläggare till handläggare
det finns inga färdiga tabeller på detta.
men tror knappast du får mer än va en likvärdig koster på svenska marknaden
 

rn85bn

Medlem
Gick med
15 Mar 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Scrambler Icon -15
ett tips.... ring o fråga ditt försäkringsbolag
at fråga här är som att gå till slaktern o fråga va ett bröd koster
menad det så olikt från handläggare till handläggare
det finns inga färdiga tabeller på detta.
men tror knappast du får mer än va en likvärdig koster på svenska marknaden

Frågar man något utanför den snäva ramen av bas-kunskap de har på försäkringsbolaget får man veta att de inte vet, utan ska fråga en kollega osv osv, så går flera dagar.

Här kanske finns någon som haft ett liknande fall, eller kanske tom en tvist om det!
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Du kan nog räkna med att värderingen i första hand gynnar försäkringsbolaget.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Har varit inblandat i försäkringsärende ett par gånger och det har alltid hetat att f-bolagen betalar ut marknadsmässiga ersättningar vid inlösen.
Vilket betyder att om du har gett 100k för ett fordon men marknaden visar att fordonet bara är värt 50k - jag då får du i det bästa av världar just 50k (om nu inte fordonet är flång nytt och köptes i förra veckan typ)
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Frågar man något utanför den snäva ramen av bas-kunskap de har på försäkringsbolaget får man veta att de inte vet, utan ska fråga en kollega osv osv, så går flera dagar.

Här kanske finns någon som haft ett liknande fall, eller kanske tom en tvist om det!

Nix.
Ingen har importerat sin MC från Norge. Någonsin.


..och, för att kanske tillföra ngt till tråden så ersätter försäkringsbolagen efter ett tänkt marknadsvärde. Blir du av med din hoj så får du stålar nog för att köpa en likadan igen.
I Sverige, inte Schweiz.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har man en ovanligare och dyrare cykel så skall man värdera den och komma överens med fbolaget redan innan eventuell skada vad hojen är värd. För bolaget har inte koll på att en KTM 690 SMC är värd typ 30 000 och en 690 R 150 000.
 

rn85bn

Medlem
Gick med
15 Mar 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Scrambler Icon -15
Nix.
Ingen har importerat sin MC från Norge. Någonsin.


..och, för att kanske tillföra ngt till tråden så ersätter försäkringsbolagen efter ett tänkt marknadsvärde. Blir du av med din hoj så får du stålar nog för att köpa en likadan igen.
I Sverige, inte Schweiz.

Krockade med en älg förra sommaren, vilket sker fler gånger per år, än att MC importeras från Norge, lätt, och då verkade det som att jag pratade med en vägg.

De hade fan ingen aning om vad jag ville trots att alla som krockar med en älg vill samma sak, (de vill ha bärgning, hyrbil, en plan).

Så förlåt mig för att din ironi missar, för att tro att försäkringsbolagen har stenkoll på alla typer av frågor, är naivt.
 

rn85bn

Medlem
Gick med
15 Mar 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Scrambler Icon -15
Har man en ovanligare och dyrare cykel så skall man värdera den och komma överens med fbolaget redan innan eventuell skada vad hojen är värd. För bolaget har inte koll på att en KTM 690 SMC är värd typ 30 000 och en 690 R 150 000.

Ok tror tyvärr inte jag kan yrka det då min väl inte är ovanlig eller speciell, bara extra dyrt inköpt i annat land, och eftersom den finns här med så kommer jag väl inte undan med att värdera den på Norge-priset tyvärr
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ok tror tyvärr inte jag kan yrka det då min väl inte är ovanlig eller speciell, bara extra dyrt inköpt i annat land, och eftersom den finns här med så kommer jag väl inte undan med att värdera den på Norge-priset tyvärr

Nej det kan du glömma. Har du försäkrat den i sverige hos ett svenskt bolag så får du svenskt marknadsvärde på cykeln.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Krockade med en älg förra sommaren, vilket sker fler gånger per år, än att MC importeras från Norge, lätt, och då verkade det som att jag pratade med en vägg.

De hade fan ingen aning om vad jag ville trots att alla som krockar med en älg vill samma sak, (de vill ha bärgning, hyrbil, en plan).

Så förlåt mig för att din ironi missar, för att tro att försäkringsbolagen har stenkoll på alla typer av frågor, är naivt.


Ett nischat MC-försäkringsbolag: Nordea / Bilsport-MC vet vad som behövs och fixar det för dig.
Eller, ger dig stort spelrum att lösa situationen själv och ersätter utlägg mot kvitton.
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Vilken konstig trådstart. Du undrar vad som händer om du eventuellt får din importerade hoj stulen. Det låter ju onekligen som att vintern närmar sig och du vill veta i förväg om det är värt att låta din hoj försvinna. Ber ödmjukt om ursäkt ifall jag drar förhastade slutsatser.

För att bidra med något så brukar fb ha hyfsat bra koll på värderingar och de är alltid (nästan) lägre än vad ägarens uppfattning är. Och det är väl nåt slags marknadsvärde i Sverige taget från Blocket som verkar vara nåt slags facit.
 
Last edited:

rn85bn

Medlem
Gick med
15 Mar 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Scrambler Icon -15
Vilken konstig trådstart. Du undrar vad som händer om du eventuellt får din importerade hoj stulen. Det låter ju onekligen som att vintern närmar sig och du vill veta i förväg om det är värt att låta din hoj försvinna. Ber ödmjukt om ursäkt ifall jag drar förhastade slutsatser.

För att bidra med något så brukar fb ha hyfsat bra koll på värderingar och de är alltid (nästan) lägre än vad ägarens uppfattning är. Och det är väl nåt slags marknadsvärde i Sverige taget från Blocket som verkar vara nåt slags facit.

Du drar förhastade slutsatser.
Frågan väcktes i mitt huvud när vi hade inbrott i cykelrummet jag har MCn i.
De rörde inte MCn, men det blev ändå som en väckarklocka att samhällsklimatet kan drabba även mig..
Se tråden https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?288272-Stöldförsök-misslyckat&highlight=
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Din ersättning blir det billigaste det går att köpa en likadan fungerande hoj för, om man lagt ut en massa precis innan kanske man kan få lite extra men bara om det är extrautrustning, slitdelar är ju bara underhåll och värderas inte alls då det är ett måste för att hojen ska kunna användas.

Så värderas en dussinhoj eller bil av fb, har du något speciellt så får man nog ta det med dom innan ett ärende och komma överens om hur det ska värderas om du inte ska bli förbannad efteråt.

Så, bara kolla blockets billigaste så vet du värdet på din, inte de dyraste eller äldsta annonserna då de är felvärderade utan de senaste lägst prissatta, det är värdet.
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Kom att tänka på att båtförsäkringar fungerar lite annorlunda.
Där kontaktar du ditt försäkringsbolag och och säger att du vill försäkra din båt och uppger själv vad vilket värde den har.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kom att tänka på att båtförsäkringar fungerar lite annorlunda.
Där kontaktar du ditt försäkringsbolag och och säger att du vill försäkra din båt och uppger själv vad vilket värde den har.

Sen kollar dom vad den billigaste likvärdiga går att köpa för och ersätter med det beloppet men dock max vad du angett som försäkrat värde när du tecknade försäkringen, säger du 40´ men den kostar 50´får du max 40´, kostar den 30´får du max 30´.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
för en himla massa år sedan, blev min R1 2004 stulen

värderingen av försäkringsbolaget, var mycket lägre än jag gett (såklart då jag haft & brukat den 3 säsonger)
men även lägre än alla på blocket

så jag tog alla jag hittade på blocket i skåne, adderade summan, sedan delade på antalet hojar.. detta fick jag utan snack av försäkringsbolaget
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Som en jämförelse så har jag fått 3 bilar inlösta (kollition, brand, vilt- dikeskörning) Samtliga har lösts in med ett värde som motsvarat marknadsvärdet, t.o.m bättre. Sista bilen var en importbil. Inga skambud alls, utan vad en likvärdig kostat på bilfirma. Kan hända jag har haft tur????
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top