Är Lorenzo slut?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Då hade han [Lorenzo] toppfartsfördel mot Marques, nu har han ju inte det [...]
Tror du det framför allt var Ducatins toppfart som gjorde att Lorenzo vann flera race för ett år sedan? Att det var därför som hade pole i San Marino där både Honda och Yamaha klockades för högre toppfart än hans Ducati? På Silverstone hade Lorenzo också pole, men Marquez hade högre toppfart.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Last edited:

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Tror du det framför allt var Ducatins toppfart som gjorde att Lorenzo vann flera race för ett år sedan? Att det var därför som hade pole i San Marino där både Honda och Yamaha klockades för högre toppfart än hans Ducati? På Silverstone hade Lorenzo också pole, men Marquez hade högre toppfart.

Självklart inte men det var ett (1) övertag hans Ducce hade förra året över Hondan.
2 av hans 3 vinster (Mugello och Red Bull ring) är ju fartbanor där 2018 ducatin fick sträcka på benen.
Duccen var ju liksom inte helt oduglig i de olika nödvändiga grenarna, bromsa, kurva, däckslitage etc. men förra året så utmärkte den sig positivt med att vara snabbare än allt annat på rakorna, och ok i övriga grenar.

På frågan om Lorenzo är slut, det bestämmer han skulle jag säga, jag har inga tvivel om att han KAN köra fort som helvetet men:
1: Han måste vilja åka fort med allt det innebär, risker, hälsa, skador etc
2: Han måste ha en hoj som är anpassad till honom, mer så än andra förare
3: På en "lorenzo-hoj" å med rätt vilja så är han galet snabb...men inget av detta har setts 2019 pg.a skador etc + förstås en hoj som inte är i närheten av att vara en Lorre hoj.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Helt klart en intressant artikel.

Som det står i artikeln, de flesta av oss tänker: varför inte bara lägga av och njuta av livet.
Men så funkar inte hjärnan på en elitidrottare.

Tyvärr är det så i denna sport att om Lorenzo slår av några procent för att köra säkert så kommer han mer eller mindre sist. Så liten marginal är det mellan toppen och botten i MotoGP.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Helt klart en intressant artikel.

Som det står i artikeln, de flesta av oss tänker: varför inte bara lägga av och njuta av livet.
Men så funkar inte hjärnan på en elitidrottare.

Tyvärr är det så i denna sport att om Lorenzo slår av några procent för att köra säkert så kommer han mer eller mindre sist. Så liten marginal är det mellan toppen och botten i MotoGP.

Bara titta på hur mycket det skiljer på Lorres snabbaste varv och snabbaste varvet på racet i snitthastighet så inser man att han inte ens slår av några procent utan bara ser till att ha rimlig marginal för att ta sig till flaggan..
Orkar inte leta upp siffrorna nu men kan det skilja ett par km/h i snitt på snabbaste varv och Lorres snabbaste tro?

Frågan är inte om han är slut eller inte, frågan är om han kan ta sig igenom den "spärr" han nu upplever och köra just Hondan fort, hans tidigare försök har ju lett till att han har "tappat" hojen och det verkar inte som han förstått varför.
Kanske måste köra som MM och CC och lära sig gränsen den hårda vägen på Hondan för att bli riktigt snabb.

Om det är så skulle jag helt klart säga att på Honda är han slut för jag tror inte det ligger i hans personlighet att köra på det sättet.

Får se hur det ser ut på 2020-hojen på första testet, kanske ger en fingervisning, om han är kvar då..
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Och du menar att han inte testat köra hojen hårt? Han kraschade rejält i Barcelona under testet och sen assen. Han kraschade även hårt i Qatar.

Att han slår av nu har nog endast med hans ryggskada att göra och att han inte vill sitta i rullstol resten av livet.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Och du menar att han inte testat köra hojen hårt? Han kraschade rejält i Barcelona under testet och sen assen. Han kraschade även hårt i Qatar.

Att han slår av nu har nog endast med hans ryggskada att göra och att han inte vill sitta i rullstol resten av livet.

Jo, han har testat köra hojen hårt och det har slutat i sandfållan mer än en gång.
Om enda sättet att hitta gränsen på hondan är att gå över den så tror jag inte Lorre kommer komma till sin rätt på den, jag tror inte det ligger i hans personlighet att som MM satsa till han ligger varje pass han är ute tills han kommit underfund med hur man ska köra för att vinna..
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Det gör jag också! Men mest för att jag vill se Moto3-racing även i MotoGP och för att jag skulle tycka om att se Marquez med sur mule. I själva verket skulle han kanske göra vad Stoner gjorde: vinna på en hoj som alla hade dömt ut som otillräcklig.

På vilket sätt anser du att den nuvarande Ducatin skulle vara otillräcklig? Den är i mångas ögon den bästa hojen på gridden. Om något så tror jag att Marquez skulle vinna ännu lättare på den än vad han gör på Hondan. Ska det bli någon utmaning och dessutom extra kul för oss tittare behöver han sitta på en hoj som inte är snabbast rakt fram. Men jag håller med om att jag gärna skulle se honom på annat material för att röra om i grytan lite och för att se Hondas ansikten när de inser att de byggt en hoj som ingen annan kan köra.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
På vilket sätt anser du att den nuvarande Ducatin skulle vara otillräcklig?
”It doesn´t turn” är vad kommentatorerna (de utländska med koll) brukar säga när de återger förarnas intryck i depån och under intervjuer. Alltså samma problem som gjorde den omöjlig för Rossi och Hayden. Bara Stoner kunde vinna med den. Ungefär som Marquez och Hondan nu.
 
Last edited:

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
MotoGP Podden
1 tim ·
BREAKING NEWS!
Idag kl 15.00 ska Lorenzo hålla en egen presskonferens tillsammans med Dornas Carmelo Ezpeleta. Ingen uppgift ännu vad som ska delges men givetvis är det inte helt omöjligt att detta kan bli Lorenzos sista race.
 

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
Kan inte se nåt annat än att han ska meddela att han kastar in handduken. Tråkigt isåfall men säkert rätt beslut.
Öppnar det för JZ#5 på repsolhondan?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
MotoGP Podden
1 tim ·
BREAKING NEWS!
Idag kl 15.00 ska Lorenzo hålla en egen presskonferens tillsammans med Dornas Carmelo Ezpeleta. Ingen uppgift ännu vad som ska delges men givetvis är det inte helt omöjligt att detta kan bli Lorenzos sista race.

Ska jag gissa så säger jag sluta, detta var nog nära klart när Zarco sattes på Nakas hoj och papprena var signerade när Nakagamis kontrakt skrevs.
(Den tidiga operationen var kanske bara en förevändning att få testa Zarco på Honda annars kanske Nakagami kört säsongen ut iaf..)

Vidare tror jag Zarco sitter på Lorres hoj 2020, ettårskontrakt, och CC får fortsätta drömma om den stolen, 2021 tar lillebror Marquez över om inte Zarco "sköter" sig, vill säga blir sämst en placering efter MM.

Mustig kaffesump idag! :hihi
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ingen som tror Honda viker platsen åt lill-Marquez direkt? :va
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Lorre pensionerar sig. Precis meddelat på presskonferensen (som de flesta redan hunnit se) :D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top