Starkaste packningssilikonet on this planet?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Köp tunnare packningsmaterial och tillverka egen tunnare packning?

Jag skulle inte vilja täta cylinderfoten med limmet from hell. (Om nu underjorden räknas till den här planeten.) För nån gång ska motorn isär igen.

För någon månad sedan hade jag djävulskt problem med att separera en topp och cylinder, och det var inte kul trots att jag kunde lägga upp cylindern på städet och slå in knivar som kilar i springan, samtidigt som jag värmde på värmepistolen. Som tur är så skulle toppen ändå upp i svarven för den blev nog säkert skev innan den var lös. Ingen aning om vad dom limmat med men hårt satt det.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Fräs av cylinderfoten, lättare att lägga distans när du behöver än att täta med för tunn packning/lim.
(vad lätt det är att komma på ideer utan att behöva förverkliga dem själv) :D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Fräsa av cylindern skulle funka men de orkar jag inte. De blir nog Permatex no1 för den tål bensin.

Locktite som Sydney rek är jag rädd för att den blir hård typ knastrigt hård då man ska demontera. Jag har använt Locktight axiallåsning gapfyller upp till 0,25mm och den är ett hell att ta bort från packningsytor man får kniva bort den och de sprätter stenhårda kakor över hela motorn. Den Sydney rek hade också gapfiller på 0,25mm så jag är rädd att de är samma medel.
Sydney får gärna berätta mer om den hur den är att ta bort.
 

BeemerS1000RR

Medlem
Gick med
27 Oct 2012
Ort
Sandefjord, Nårje
Hoj
Gixer1000
MPM Premium Grey Gasket, art. nr. PP200G finnes hos Mekonomen, inneholder lite silikon, tåler 250gr C, spesielt beregnet for aluminium som direkte erstatning for pakning.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
MPM Premium Grey Gasket, art. nr. PP200G finnes hos Mekonomen, inneholder lite silikon, tåler 250gr C, spesielt beregnet for aluminium som direkte erstatning for pakning.

Jag kollade upp den och fler packningsmedel de hade på på MPM men de står inget om bensintålighet bara olja. De flesta packningssilikoner tål inte bensin och diesel men de finns som ex Permatex no 1 som tål soppa (påstår permatex)!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag va in på den lokala bildelsfirman BDS och hittade en trovärdig Loctite klägg som inte är silikonbasrad. De blev Loctite 5922 kolla länk.
Iom att den klarar fotogen och bensin så va biffen klar och jag slog till. Jag har just utfört ett test genom att klistra fast en 2mm aluminiumspacer på en Thundercat cylinder och jag blev väldigt nöjd med hur de va att applicera. De va en fröjd att stryka ut med fingrarna de satt som berget och klumpade sig inte. De luktar nästan tjära och konsistensen är väldigt likt kära. Man har 3-10 min på sig att montera cylindern. De blir intressant att se hur hård den blir efter nåpgra timmar dagar och jag ska såklart låta den marinera i bensin.
En fördel till som skrämde mig lite va priset de va för billigt tyckte jag 80kr för en tub som klarar många cylindrar :va
https://www.ahlsell.se/10/forbrukni.../industri--och-tekniktatning/153203-d74ce8a8/
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kära & tjära, den senare är svart och kletig den förra är bara kladdig.... :7peta:brynad

Bra hoppas att det håller tätt :tummenupp
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
80 kr tuben...?

Då måste det vara uselt, Yama Bond går ju på många hundringar för en löjligt liten tub, nästan samma kurs som saffran och isoflexfett...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top