Starkaste packningssilikonet on this planet?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag tänkte prova att montera tvåtaktscylindrar utan bottenpackning för kolvarna jag köpte hade lägre däckhöjd av någ anl. Spi kolvarna va nästan 3 tiondelar lägre än org och andra piratkolvar idiotiskt nog. Men utan bottenpackning blir de perfekt klämspalt och porthöjder.
Vad är de mest trycktåliga och starkaste packningsgeggan man kan köpa de behöver inte va silikon men man måste få lös cylindrarna såklart. Min tank va först Liquisol gummistövelslim för de tål soppa och tål höga tryck men jag tror inte jag får lös cylindrarna någonsin nå mer :3freak
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
verktygsbodens marin och teknik silikon är starkt som f-n
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Är det högt tryck i vevhuset?
Kan väl räcka med (s)permatex :va
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Många tycker Threebond är bra. Säljs även som Yamabond, Honda bond och flera andra namn. Har inte testat i din applikation själv.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Är det högt tryck i vevhuset?
Kan väl räcka med (s)permatex :va

Jag vet inte exakt hur högt tryck de blir i ett tvåtaktsvevhus man hittar ingen info på google heller men piptrycket kan uppgå till 0,4 bar så de kan va något åt det håller.

Ang Permatex så blir jag lite tveksam för de Perma jag testat förr i tiden har aldrig stelnat de har varit kläggigt även när man tar lös cylindrar och ventilkåpor mm. Känslan är att om de inte är full kontakt mellan cylinderfot och block så riskerar de blåsa ut!?

Ang Yamabond och Hondabond så har jag använd dem och även KtMs bond de har fyllt sin uppgift vid montering av ventilkåpor utan packning så de känns rel säkert men inte 100% för Biltema silikon funkar ju också.

Hitintills lutar de ändå mot liquisol för de blir garanterat tätt men som sagt de limmar hutlöst starkt. Men o andra sidan är de tre lösa cylindrar som går att gummiklubba lös så jag borde få lös dem ändå.

Kan ju köpa en så här gummiklubba :D

https://www.djurgardensridsport.com...MIz5rm9tSY5QIVxYayCh2gmwxOEAQYBiABEgJRwPD_BwE
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Både tryck och temperatur vid cylinderfoten måste ju vara väldigt lika det tryck och den temperatur som råder vid skarven mellan blockhalvorna...? Och båda utsätts ju för bensin, olja och i en del fall också vatten och glykol...? Sett enbart till detta så bör vanligt lim för blockhalvor (= Yamabond) fungera alldeles utmärkt...?

Eller, är ytorna tillräckligt plana för lim...? Om tillverkaren vet att cylinderfoten skall tätas medelst packning finns faktiskt risk att ytans planhet inte är riktigt lika bra som två blockhalvor.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag brukar använda det här till cylinderfoten och utelämna packning.
 

Bifogat

  • s-l1600.jpg
    s-l1600.jpg
    23.4 KB · Visningar: 51

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Kan ju köpa en så här gummiklubba :D
Overkill, har 30 års erfarenhet av såna. Inget precisionverktyg, jag skulle aldrig använda den på en motorcykelmotor.
När du skriver tre lösa cylindrar tvåtakt, blir min tanke luftkyld.
Har sett alltför många avslagna kylflänsar för att vilja limma fast en cylinder.
Dessutom har jag fått för mig att en 2taktare plockas i sär ganska ofta, och dessutom ganska enkelt att göra.
Så jag skulle nog prova med nån RTV. Håller inte det så får du i sär det lätt och kan prova med nåt annat.
Citat: "Passformen på en (engelsk) motorcykel bestäms enbart av hammarens storlek".
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Fräs ett spår och montera lämplig O-ring.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ang Permatex så blir jag lite tveksam för de Perma jag testat förr i tiden har aldrig stelnat de har varit kläggigt även när man tar lös cylindrar och ventilkåpor mm. Känslan är att om de inte är full kontakt mellan cylinderfot och block så riskerar de blåsa ut!?

Specen säger 5000 psi för Permatex. Så klart, är ytorna rejält buckliga lär något ge sig till slut - så även en fiberpackning.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Silikon gillar inte bensin så att ha silikon under cyllarna är ingen bra ide.

Threebond eller permatex rollsroyce har ju använt chelack som tål nästan vad som helst och släpper med ett lätt knack med gummi klubba.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
När du skriver tre lösa cylindrar tvåtakt, blir min tanke luftkyld.

Tre separata cylindrar och kolvar från SPI kan bara vara en (vätskekyld) snöskotermotor modell stor...? Thundercat över litern...?

I så fall borde Suzuki Bond lösa uppgiften.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag har för övrigt liknande erfarenheter - inte personliga, men berättade av motorbyggare i staterna - om just SPI kolvar. Ett av mina veteranprojekt är en Rotax 670 och när jag snokade efter lämpliga kolvar så blev jag avrådd från att använda SPI just av orsaken att de inte alltid har samma geometri som originalkolven eller Wiseco. Duger säkert om syftet bara är att få liv i en skuren maskin innan försäljning, men kanske inte för dem som vill ha bra funktion utan att själv experimentera med squishbandet.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Rätt gissat de är en Artic cat Thundercat 1000cc som jag trimmat i 12 år nu jag testar nya portningar topplock och pipor iderligen. Jag ställde frågan här vs snowmobile för de är fler klurgubbar här.
Just SPI kolvar är bra stuff de är väldigt vanliga i USA speciellt i dragracing för de håller så bra och ringarna är bra. Smidda kolvar vill jag absolut inte ha för de nyper vid lilla minsta snålgång de borde förbjudas i tvåtaktare. Ska man köpa en pirat gjuten kolv så kollar man först in Prox från Holland för de är klart bäst men tyvärr fanns de inte till min motor.

Ang tätning av cylinderfot har ni rätt i att duger silikon till blockhalvorna så duger de till cylinder"fötter" de är ju samma tryck och soppa däri. Nu blev jag däremot helt lost för Permatex klarar 5000psi de duger även till överladdning alla hästväg :tummenupp
Men Sydney rek Loctite låter bra också :tummenupp
Fan jag vill inte ha så många att välja på ni får bara rek en sort och den ska va bäst :D
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Rätt gissat de är en Artic cat Thundercat 1000cc som jag trimmat i 12 år nu jag testar nya portningar topplock och pipor iderligen
:D

Låter ju intressant, har du passerat 200hk i den än ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Låter ju intressant, har du passerat 200hk i den än ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag har inte bromsat den än för jag anser mig aldrig va klar med alla trimningar men jag siktade på 225hk vilket är extremt svårt om än omöjligt att nå med org cylindrar på 98 okt men jag tror inte den gav det baserat på vikter den drog. Nu till i vinter har jag portat om nya org cylindrar med sikte på 200hk men på lägre varvtal de ska bli så vridstarkt de går men ändå försöka nå 200hk nu har jag som mål 200hk på helst 8600varv vs förut över 200 på 9100 varv. Som vanligt har jag som mål att bromsa den i vinter så fort jag bestyckat in den.
De är lustigt jag är med o bromsar alla andras motorer jag trimmat men inte min egen :va

Om de är någon som vill se senaste portningen samt att de även är en typ av portskola så klicka på länken. Den uppdateras i takt med att jag blir klar och de är bara inom några dagar. Ni behöver bara läsa de två sita sidorna för många bilder av tidigare år är borta nu.

https://www.snowmobile.se/forum/threads/tc-1000-tas-till-200.105443/page-28
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Jag har inte bromsat den än för jag anser mig aldrig va klar med alla trimningar men jag siktade på 225hk vilket är extremt svårt om än omöjligt att nå med org cylindrar på 98 okt men jag

https://www.snowmobile.se/forum/threads/tc-1000-tas-till-200.105443/page-28

Jag har plöjt igenom den tråden nu, riktigt kul läsning !
Jag är själv på jakt efter en Thundercat 900 eller 1000 också
Köpte en -92 Vmax4 750 i sommar, så det ska bli intressant att se hur den går i vinter, om inte annat så har dom ju ett sjukt härligt ljud


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top