Internet ut till garaget

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är jag på gång med detta projekt, men vad behöver jag?

Kjell.com har färdig nätverkskabel för utomhusbruk men då kommer frågan blir det fiber kommer den att komma in i andra änden av huset mot där routern sitter nu. Kan man skarva nätverkskabeln eller måste man lägga 25 m extra i slinga vid routern? Det står att denna kabel inte ska dras långa sträckor inomhus pga brandegenskaper är detta nåt att bry sig om? 30 m räcker till som det är nu men blir det fiber här måste jag ha 50 m kabel.

Nästa sak är att jag behöver som jag förstår det en switch eller nåt sånt så jag kan dela upp nätverket och få nätverk till datorn i musikrummet via tråd och gå vidare till en accesspunkt i garagetdelen för att gå Wifi där. Men vad ska jag ha för grejer då?

Funkade ju hyfsat att få begravt katten med Hiltin och jag behöver "bara" bila ca 11 m så kommer jag till mitt gamla garage och kan gå via det invändigt till det nya garaget.

Behöver som sagt konkreta tips på vilka grejer som ska köpas och hur jag ska göra med kabeln? Tänkte handla från kjell.com om det går då jag också behöver en ny fjärr till tv:n och dom hade en.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej så om jag köper en 30 m kabel för utomhusbruk och drar den till garaget kan jag sen ta en switch och skarva mot en ny kabel för ett eventuellt fibermoden, router i framtiden.

Nästa fråga vilken accesspunkt eller router ska man köpa?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R

När det ändå kom på tal så kan man uppgradera nåt gammalt härke till nåt bättre också.
https://openwrt.org/

Sätt alltid RJ45-jack på fasta kablar, när/om du behöver skarva/patcha vidare så sätter du en kort kabel mellan jacken. Du kan sätta en switch/hub vid "skarvstället" också så får du möjlighet till att sätta andra grejer där också.
Kläm aldrig patchkablar själv, konstiga problem inträffar ofta då, taskig fart etc etc.
Om du lägger kabeln i markrör så kan du använda "inomhuskabel" där, utomhuskabel är UV-skyddad, sätt bara nåt som täcker kabeln där den ev exponeras mot solljus.
Kroneverktyg behövs till jacken, https://www.kjell.com/se/produkter/...verktyg/slitsverktyg-for-natverkskabel-p40272
UTP Luxorparts Solid UTP-nätverkskabel Cat.6 100 m
Nätverkskabel Cat. 6
Artikelnr: 39863

Uttag välj själv
https://www.kjell.com/se/produkter/...tionsmateriel/natverksuttag?sortBy=popularity

Sätt ett dubbeluttag vid din ev skarvpunkt så är det lätt att gå vidare sen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej, då blir det fasta uttag i bägge ändarna av kabeln mella huset och garaget.

Jag är ju lite småsnål på såna här tråkiga grejer och den där Netgear 7800 kostar ju en del, varför ska man ha en sån router i garaget jag är ju inte i behov av några höga hastigheter eller så. Igår snöade det så då hade jag mellan hela 0,5-1 Mbit ner, en klar solig dag kan jag med lite tur komma upp i 15Mbit.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Okej, då blir det fasta uttag i bägge ändarna av kabeln mella huset och garaget.

Jag är ju lite småsnål på såna här tråkiga grejer och den där Netgear 7800 kostar ju en del, varför ska man ha en sån router i garaget jag är ju inte i behov av några höga hastigheter eller så. Igår snöade det så då hade jag mellan hela 0,5-1 Mbit ner, en klar solig dag kan jag med lite tur komma upp i 15Mbit.

I garaget behövs ingen router, en wifi accesspunkt räcker, försök att hitta en med inbyggd switch.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Btw, om du har/hittar en gammal wifi-router så kan du ha den som AP i garaget.
Disabla DHCP och kolla så att ip-adressen på lansidan inte kolliderar med nåt annat, anslut inte WAN-porten.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Btw, om du har/hittar en gammal wifi-router så kan du ha den som AP i garaget.
Disabla DHCP och kolla så att ip-adressen på lansidan inte kolliderar med nåt annat, anslut inte WAN-porten.

Hade en gammal router med wifi men tänkte att den är väl inget att spara då vi flyttade, den hade ju funkat till detta ändamål.

Du har inte tips på en accesspunkt med switch?

Jag förmodar att jag kan ha flera switchar efter varandra i serie. Jag kommer nämligen att komma in med kabeln i garaget i mitt musikrum där jag vill ha nätverket via kabel till den datorn jag har där men vill ha accesspunkten ute i garagedelen då jag är lite osäker på hur den funkar att med wifi-täckningen då väggen ut mot garaget är plåtklädd.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Hade en gammal router med wifi men tänkte att den är väl inget att spara då vi flyttade, den hade ju funkat till detta ändamål.

Du har inte tips på en accesspunkt med switch?

Jag förmodar att jag kan ha flera switchar efter varandra i serie. Jag kommer nämligen att komma in med kabeln i garaget i mitt musikrum där jag vill ha nätverket via kabel till den datorn jag har där men vill ha accesspunkten ute i garagedelen då jag är lite osäker på hur den funkar att med wifi-täckningen då väggen ut mot garaget är plåtklädd.

Hittade ingen AP med switch, fanns fler förr. Men D-link DIR-809 Trådlös router AC750
Wireless AC750 dual-band-router
Artikelnr: 61197
Modellnr: DIR-809

En femhundring på Kjell och sen konfa den som AP.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
STOPP! Såg tråden först nu.
Jag hade samma problem, med svårigheter att få internet till garaget. Har knepig tomt, så besvärligt att gräva. En luftledning ser för kackigt ut. Provat alla möjliga varianter med nätverk över elledning, repeatrar osv osv.

Hittade dessa: https://www.youtube.com/watch?v=ISUSlTcgWks

Enligt tillverkaren har de upp till 1500 m räckvidd (högst tveksamt), så för 15-20 meter borde det funka bra.
Kostar en femhunka styck och du behöver TVÅ.

Tog 10 min att installera och nu har jag 100Mbit i garaget :banana

Edit: Du behöver 2x såna där antenner. Ena kopplas in i din gamla router, andra kopplar du in i en annan router (Inte i LAN-uttaget, utan i något av uttagen 1-5) som du ställer i garaget. Den routern kan vara vilket härke som helst. Köp på blocket för 200 spänn.
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Mellan tvånriktantenner kan man mycket väl få ut långa sträckor men mot inte rikantennförsed klient som mobil kanske 150m.

Rekordet mellan två laptoppar med riktantenner , ombyggda paraboler är +100km mellan två bergstoppar :hihi
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Rekordet mellan två laptoppar med riktantenner , ombyggda paraboler är +100km mellan två bergstoppar :hihi

Rekordet på Alderholmen i Gävle, noll meter. Det är svårt att samsas på 2.4 GHz med leksaksprylar när över 100 AP'n skriker ut här-är-jag dvs fås upp i listan över tillgängliga accesspunkter. Dock, för åtta år sedan var 5 GHz relativt nymodigt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top