Internet ut till garaget

Onedreamer

Dream on....
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Skåneland
Hoj
Honda VTR1000F -98
Vad har ni för erfarenheter om att ha dessa homepluggar kallt? En kompis vad förbi igår och han har jobbat med elektronik och han ska ta tillbaka repeatern till Luleå åt mig, han menade att det inte skulle vara nåt problem att ha en homeplug kallt om den bara sitter torrt och skyddat att specen 0 till 40 grader är för att komponenterna är specade så.

Hur funkar det om man har flera homepluggar, "talar" alla pluggar som är utspridda till "huvudpluggen" som är ansluten till routern eller hjälper pluggarna "ute på nätet" till att skicka från plug till plug och sen inte till pluggen som är ansluten till routern? Tänker om man kan öka på längen med att placera ut pluggar lite här och var på lämpliga ställen efter elnätet?

Hade man lyckats få det att funka i mina uthus hade det ju varit fint med kamera över nätverk plus att man skulle ha kontakt med omvärden där borra där det är ännu sämre täckning.

Jag har min ena ute i garaget som jag tidigare skrivit, och vårt garage är oisolerat och är både minusgrader samt fuktig luft och min homeplugg har tuffat på i 9 år hittills utan problem.

Gällande din andra fråga tror jag inte det blir problem med längden då homeplugg klarar nästan 300m, eller du har så långt eller längre till uthusen? Vet inte om ditt sätt med att förlänga med en extra homeplugg fungerar men om det normala sättet inte fungerar då för långt avstånd så kan du ju alltid testa.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tror att det mesta är testat med antennen till modemet, riktat åt alla jäkla håll och kanter men nån form av signalmätare inkopplad av en tekniker i 60-års åldern som var ganska frän i sina uttalanden om Telia och Scanova. Bäst var då han skulle ring sin support om nåt, dom fick en ganska frän kommentar av honom om att han var tvungen att stå ute på gården på ett speciellt ställe för att ringa. Enligt honom skulle problemet här lösas välidgt lätt genom en 18 meters mast i gamla telestationen med en panel riktad söder ut efter älven och den andra norrut efter älven och han menade att det var inte några jätte summor det rörde sig om heller, men man är helt enkelt inte intresserad av detta då dom anser att det bara kostar pengar och ingen är ju heller skyldig att leverera telefon eller internet åt mig.

Har nog ca 100 m till mina uthus, förmodligen kanske 120 m om man räknar kabellängden, från det ena uthuset delar sig sen strömmatningen till övriga uthus via dess central. Men det borde ju inte ha nån betydelse om man bara ligger på samma fas. Har väl inga större förhoppningar men skulle det funka vore det smidigt att ersätta åtelkameran som inte är säkert att den skickar pga mobiltäckningen mot en nätverkskamera.

Får jag till nätverket får jag väl börja fundera på kameror och larm.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Hur fan ska det gå till? I och för sig om jag själv betalar och bygger en mobilmast och betalar den groteska summan pengar som telia ska ha för att få nyttja fibern kan dom säkert tänka sig att leverera tjänsterna då nån annan fixat den och står för kostnaderna.

kontakta, beställ och se vad som händer. :)
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Hur fan ska det gå till? I och för sig om jag själv betalar och bygger en mobilmast och betalar den groteska summan pengar som telia ska ha för att få nyttja fibern kan dom säkert tänka sig att leverera tjänsterna då nån annan fixat den och står för kostnaderna.

Av ren nyfikenhet och lite OT, vad är din kostnad för att få fiber?
Långt till närmaste fiberanslutna fastighet?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Telia har fiber ca 300 m från mig, eller hade i alla fall för Vattenfall grävde av den då dom grävde nya ner elledningar. Men om alla hushåll i byn skulle koppla in sig skulle det kosta runt 1000 kr i månaden i bara avgift gör att nyttja fibern. Kommunfiber finns i en annan by en dryg mil bort.

Hoppet står nu att nog många i byn är sugna på fiber då kommun är på gång men det är ännu ca två år bort om det blir av, men medelåldern i byn är hög och om man är 80 plus är det kanske lite svårt att fatta här för man ska lägga 16000 kr på nåt man inte kommer att se nån nytt i. Gäller att försöka gå dessa att förstå att det nog gäller byns framtid för utan digitalkomunikation är det nog svårt att locka yngre till byn.

Det som irriterar mig är att teleoperatörerna som tex Telia kan plocka russinen ur kakan och ta de kunder de kan tjäna pengar på och skita i andra minde önskvärda kunder som tex mig. Sen överlåter man till en nog fattig kommun att fixa det, det är rent ut sagt fördjävligt att dom får bete sig så här.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Telia har fiber ca 300 m från mig, eller hade i alla fall för Vattenfall grävde av den då dom grävde nya ner elledningar. Men om alla hushåll i byn skulle koppla in sig skulle det kosta runt 1000 kr i månaden i bara avgift gör att nyttja fibern. Kommunfiber finns i en annan by en dryg mil bort.

Hoppet står nu att nog många i byn är sugna på fiber då kommun är på gång men det är ännu ca två år bort om det blir av, men medelåldern i byn är hög och om man är 80 plus är det kanske lite svårt att fatta här för man ska lägga 16000 kr på nåt man inte kommer att se nån nytt i. Gäller att försöka gå dessa att förstå att det nog gäller byns framtid för utan digitalkomunikation är det nog svårt att locka yngre till byn.

Det som irriterar mig är att teleoperatörerna som tex Telia kan plocka russinen ur kakan och ta de kunder de kan tjäna pengar på och skita i andra minde önskvärda kunder som tex mig. Sen överlåter man till en nog fattig kommun att fixa det, det är rent ut sagt fördjävligt att dom får bete sig så här.
Du råkar inte bo så att du har fri sikt till någon som har fiber?

Det finns diverse tricks att ta till om man nu ser det som en utmaning och inte bara ett problem.

Här t.ex https://www.dailymail.co.uk/science...ts-share-network-25km-need-built-mast-it.html

Det finns mer här på Wikipedia t.ex. Nackdelen är att man behöver iaf sträckvis med fri sikt. Men med en motorsåg så kan man om inte slå världen med häpnad skapa en gata i skogen.
Det finns ex. från USA där man om jag kommer ihåg rätt studsade wifi med riktantenner, reflektorer och det flera km från bebyggelse till obygd.

Det är bara att experimentera. Och prylpoängen och poseringsvärdet vore svåruppskattat men högt.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Du råkar inte bo så att du har fri sikt till någon som har fiber?

Det finns diverse tricks att ta till om man nu ser det som en utmaning och inte bara ett problem.

Här t.ex https://www.dailymail.co.uk/science...ts-share-network-25km-need-built-mast-it.html

Det finns mer här på Wikipedia t.ex. Nackdelen är att man behöver iaf sträckvis med fri sikt. Men med en motorsåg så kan man om inte slå världen med häpnad skapa en gata i skogen.
Det finns ex. från USA där man om jag kommer ihåg rätt studsade wifi med riktantenner, reflektorer och det flera km från bebyggelse till obygd.

Det är bara att experimentera. Och prylpoängen och poseringsvärdet vore svåruppskattat men högt.

Nja, närmaste byn med fiber är en dryg mil bort och det är ett flertal berg i mellan så i det fallet är det nog billigare att gräva ca 15 km än att spränga sig fram till fri sikt ;)

En kompis berättade om en jobbarkompis till honom som var både el och datakunnig som gjorde nåt sånt då dom inte fick ADSL där han bodde, men det rörde sig tydligen om både mast med riktantenner och ett vindkraftverk för drift av masten som placerades på ett berg. När han fått ihop det hela lät han folk i byn ansluta sig på sitt nät.

Dock har jag fri sikt till tvmasten ca 25 km bort och där finns ju både fiber och Tele2:s mobiltelefoni och det är mot den masten vi går därifrån jag bor då de närmare mästarna ligger i skugga. Förmodligen går det att få till det hela med väl utvecklade antenner och förstärkare för att kunna få upp signalen till mobiltäckningen, men det är väl inte att bara sätta upp såna grejer det krävs väl tillstånd från PTS.

Nu har jag gjort en första koll och hade turen att 230V uttaget för routern och 230v uttaget i garaget där jag vill placera homeplugen ligger på samma fas:)

Har lånat och kört bilmaskinen idag och det skulle nog funka bra hyfsat bra att lägga ner en slang med nätverkskabel om det skiter sig. Tyvärr blev en av katterna överkörd igår och för att fixa begravningen smidigt för barnen lånade jag bilmaskinen från jobbet så nu är den tråkiga biten avklarad men detta tog också bort lite motivationen att hålla på med detta just nu.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har jag testat och det går som vanligt, det funkar inte:huvet Fick det just att funka i ett av trefasuttagen som också har enfas uttag men bara just, inne i huset funkade det dock fint och i den gamla delen av garaget där jag inte behöver Internet men inte i de nybyggda garaget. Läste lite snabbt att homepluggar kan anslutas trådlöst till routern via WPS funderar på om det kunde vara ett sista alternativ och sen placera den i nåt vägguttag nära centralen? En sak jag kom på är att nya garaget inte går genom husets central utan kabeln dit går via egna säkringar direkt från fasadmätarskåpet om det nu kan påverka det hela men ligger man på samma fas borde det väl inte spela nån roll?

Annars är det väl bara att ringa elektrikern och be att få runt 50 m nätverkskabel, för blir det fiber kommer routern at hama i andra änden av huset. Sen är det väl bara att sätta stor Hiltin i backen och bila ett spår och lägga ner kabeln i en PEM-slang.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu har jag testat och det går som vanligt, det funkar inte:huvet Fick det just att funka i ett av trefasuttagen som också har enfas uttag men bara just, inne i huset funkade det dock fint och i den gamla delen av garaget där jag inte behöver Internet men inte i de nybyggda garaget. Läste lite snabbt att homepluggar kan anslutas trådlöst till routern via WPS funderar på om det kunde vara ett sista alternativ och sen placera den i nåt vägguttag nära centralen? En sak jag kom på är att nya garaget inte går genom husets central utan kabeln dit går via egna säkringar direkt från fasadmätarskåpet om det nu kan påverka det hela men ligger man på samma fas borde det väl inte spela nån roll?

Annars är det väl bara att ringa elektrikern och be att få runt 50 m nätverkskabel, för blir det fiber kommer routern at hama i andra änden av huset. Sen är det väl bara att sätta stor Hiltin i backen och bila ett spår och lägga ner kabeln i en PEM-slang.

Jo det spelar roll för ju mer kablage mellan Homeplug 1 och Homeplug 2
dessto svagare blir ju signalen för signalen splittras ju på alla ledningar som är anslutna mellan Homeplug 1 och Homeplug 2...
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jo det spelar roll för ju mer kablage mellan Homeplug 1 och Homeplug 2
dessto svagare blir ju signalen för signalen splittras ju på alla ledningar som är anslutna mellan Homeplug 1 och Homeplug 2...

Var det jag misstänkte.

Har en teori men är väl tveksamt om den är laglig elsäkerhetsmässigt, om man vill skicka signalen långt borde man ju kunna montera ett 230v uttag i samma punkt som kabeln till dit man ska är ansluten och sätta homeplug 1 i och sen koppla ett uttag direkt vid centralen i på andra stället där homeplug 2 ansluts? Fast frågan är om det är lagligt att montera ett eluttag parallellt på ena fasen på kabeln som matar tex uthusen.

Då det gäller mitt garage så är det enklare att gräva och dra kabel än att tjorvar vidare men detta men skulle man kunna lösa i Internet till uthusen skulle det kanske vara värt lite koppling av 230V uttag och dra nätverkskabel ino bus för att få homepluggen på rätt ställe. För i detta fall skulle det blir det att gräva minst 200 m troligtvis snarare mellan 250-300 m då en fastighet nu mer är utslagen från den fastighet jag nu äger och elkabeln till mina uthus går över den fastigheten. Att börja gräva över de gräsmattan gör jag inte även om jag nog skulle ha rätt till det.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Även om jag föredrar LAN-kabel mellan två byggnader för egen del (kanske för att få användning för minigrävaren), så kan du ju fundera på nåt i stil med https://www.kjell.com/se/produkter/...-cpe210-radiolank-for-utomhusbruk-n300-p61248
Visserligen ganska länge sen jag använde bryggkoppling, men det funkade hyfsat några år. Var en del plock med det, dåtida grejor pallade inte utomhusklimat nåt vidare. Sen var det lite pyssel med antennerna.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
TS skriver citat
sen koppla ett uttag direkt vid centralen på andra stället där homeplug 2 ansluts?
slut citat.

Jag ser inget problem med ett 230V uttag i centralen under förutsättning att uttaget är avsäkrat med tex 10A.

I dom kylmaskiner jag höll på med var det standard att i elskåpet skulle finnas ett 230Volt uttag så om man behövde koppla in något verktyg så skulle det finnas ett uttag att koppla in verktyget på i "det särskilda utrymmet" = rummet där kylmaskinen stod.
Om det inte fanns något vanligt vägguttag i rummet.

Men det gällde tillfällig inkoppling i uttaget gjord av servicetekniker.
Kanske gäller andra regler om man vill sätta en Homeplug inuti en elcentral ?

Samtidigt har det väl börjat komma effekt och energimätare i större elskåp som väl kan vara internetanslutna tom.
Inte "elverkets mätare" utan mätare för att kunden / kundens företag ska kunna ha pejl på effekt och energiförbrukning och snabbare upptäcka när nått är fel.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
TS skriver citat
sen koppla ett uttag direkt vid centralen på andra stället där homeplug 2 ansluts?
slut citat.

Jag ser inget problem med ett 230V uttag i centralen under förutsättning att uttaget är avsäkrat med tex 10A.

I dom kylmaskiner jag höll på med var det standard att i elskåpet skulle finnas ett 230Volt uttag så om man behövde koppla in något verktyg så skulle det finnas ett uttag att koppla in verktyget på i "det särskilda utrymmet" = rummet där kylmaskinen stod.
Om det inte fanns något vanligt vägguttag i rummet.

Men det gällde tillfällig inkoppling i uttaget gjord av servicetekniker.
Kanske gäller andra regler om man vill sätta en Homeplug inuti en elcentral ?

Samtidigt har det väl börjat komma effekt och energimätare i större elskåp som väl kan vara internetanslutna tom.
Inte "elverkets mätare" utan mätare för att kunden / kundens företag ska kunna ha pejl på effekt och energiförbrukning och snabbare upptäcka när nått är fel.

Det jag funderar på är om man på en avsäkrad 16A trefasmatning får ta och koppla in ett 230V uttag på ena fasen? Uttaget bli ju avsäkrad med 16A vilket borde vara lagligt då vissa saker kräver 16A enfas som tex ugnen i vårat kök men är tveksam till hur det är om man lagligt får göra det även om det borde vara ofarligt om man bara stoppar en homeplug i uttaget. Tänker mig denna koppling för att signalen från homeplugen inte alls ska behöva färdas nåt genom själva centralen ute ha direkt förbindelse till kabeln mot uthusen.

Där homeplug 2 ansluts är det ju bara att montera 10A avsäkrat ett uttag direkt vid centralen så det är ju inga konstigheter, det blir ju bara ett vanligt 230V uttag.

Vattenfalls mätare läses ju på fjärr så nån signal måste dom väl ha via elnätet för att läsa dessa mätare?
 
Last edited:

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Det jag funderar på är om man på en avsäkrad 16A trefasmatning får ta och koppla in ett 230V uttag på ena fasen? Uttaget bli ju avsäkrad med 16A vilket borde vara lagligt då vissa saker kräver 16A enfas som tex ugnen i vårat kök men är tveksam till hur det är om man lagligt får göra det även om det borde vara ofarligt om man bara stoppar en homeplug i uttaget. Tänker mig denna koppling för att signalen från homeplugen inte alls ska behöva färdas nåt genom själva centralen ute ha direkt förbindelse till kabeln mot uthusen.

Där homeplug 2 ansluts är det ju bara att montera 10A avsäkrat ett uttag direkt vid centralen så det är ju inga konstigheter, det blir ju bara ett vanligt 230V uttag.

Vattenfalls mätare läses ju på fjärr så nån signal måste dom väl ha via elnätet för att läsa dessa mätare?

Det finns trefas uttag kombinerat med vanligt uttag, tex
https://www.hornbach.se/shop/Vaggut...MIi93y-_G35QIVQcwYCh2ikQGQEAQYASABEgJB6PD_BwE



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Använder såna till enfas kompressorn, TIGen och rollerstartern. Alla tre vill ha mer än 10A säkringar.

Jag har såna uttag på samtliga ställen i mina garage och uthus där det finns 16A trefas, men det jag tänker på är om man får att montera ett 230V uttag parallellet på en fas på matarkabeln som går iväg till uthusen. Det blir ju lite samma sak som trefasuttagen med ett 230V uttag på ena fasen men att det blir ca 120 m mellan uttag och central
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag har såna uttag på samtliga ställen i mina garage och uthus där det finns 16A trefas, men det jag tänker på är om man får att montera ett 230V uttag parallellet på en fas på matarkabeln som går iväg till uthusen. Det blir ju lite samma sak som trefasuttagen med ett 230V uttag på ena fasen men att det blir ca 120 m mellan uttag och central

Du kan ju ha ett eller fler 16A 3fas med schuko på sträckan så länge det är avsäkrat 16A från matarsidan.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top