Internet ut till garaget

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
bosse-l skriver citat: Hade ju varit smidigt att inte låsa ett vägguttag
Homepluggen behöver inte sitta i ett vägguttag.
Den kan lika gärna sitta på en multikontakt med en massa andra prylar. För det har jag provat.
Och eftersom Homepluggen kör nätverket över elkabel i väggarna så måste det gå alldeles utmärkt ansluta Homepluggen till en skarvsladd. Som går till ett grenpropp eller annan typ av förgrenare ?
https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/kabelforlangare-forgrenare/

När du väl fått det att funka, om du har dålig WiFi täckning överallt i ditt stora garage.
Så hade jag varit frestad dra en kort kabel från belysningen i taket till ett 230V uttag mitt i taket och sätta homepluggen med WiFi där. För bästa WiFi täckning över hela garaget.
När jag är i garaget har jag alltid ljuset tänt....

Om det inte räcker med att sätta Homepluggen på en skarvsladd högt upp på en vägg för WiFi täckning över hela garaget.

Till sist, den homeplugg jag använder funkade direkt utan konfigurering.
Måste man göra inställningar så hade jag satt båda två i en multikontakt vid routern eller bredvid datorn för att göra nödvändiga inställningar.
Så "Pluggarna" inte har minsta problem med att hitta varandra.
Sedan när allt är inställt och dom vet vilka dom är, vad dom heter osv. hade jag placerat ut den ene i garaget.
Med förhoppningen att dom ska kunna hitta varandra igen. Som "gamla" bekanta.

Den här har högst betyg på prisjakt
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2832929
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Är det nån som har erfarenhet av hur långt det kan vara mellan homepluggar?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är det nån som har erfarenhet av hur långt det kan vara mellan homepluggar?

Beror nog helt på hur förgrenat ledningarna är efter elcentralen. ju mer förgrenat dessto kortare räckvidd.

För annars tycker jag man kan jämföra med ADSL.
Modemsignalerna förs över en ledning avsedd för något annat (telefonledning).
Hastigheten (som jag hade) var 5Mbit/s vid "8Mbit" ADSL abonnemang. Avstånd till telefonstation ca 2km.

Så jag misstänker att teoretisk räckvidd ligger på några km.
Med en överföringshastighet som minskar ju längre avståndet är.

De Homeplug jag testat här hemma var märkta 85Mbit/s men hastigheten till en dator ansluten till Homepluggen via elnätet till en andra Homeplug ansluten till min router var 5 Mbit/s enligt Bredbandskollen.

Datorn ansluten direkt till routern med nätverkskabel ligger på ca 95Mbit/s enligt Bredbandskollen (100/10 Mbit/s Fiberanslutning)
Så praktisk räckvidd är normalt mycket kortare (max 100m ?) beroende på att "radiosignalen" från homepluggen fördelas på ett stort antal ledningar inklusive matningen till elcentralen från "kraftverket vid Storforsen".

Där den allra mesta energin hamnar i felledningar / på fel ställe.
Skulle jag använda homeplugg för att mata gäststugan på tomten så hade jag satt ett eluttag vid elcentralen på samma säkring som gäststugan för den ena homepluggen (om det strulat med homeplug i eluttag / gren plug / multikontakt vid routern)

Vad som händer är att överföringshastigheten sjunker med avståndet.
Så vill man kolla video så blir max Homeplugavstånd mindre än om man vill lyssna på internetradio. O.S.V.
 
Last edited:

Onedreamer

Dream on....
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Skåneland
Hoj
Honda VTR1000F -98
Tack för tipsen, verkar ju som att man kan returnera grejerna hos kjell & co om det inte skulle funka.

Är det verkligen Wifi på denna https://www.kjell.com/se/produkter/...gb-s-2-pack-p62034#ProductDetailedInformation hittar inget om det. Hade ju varit smidigt att inte låsa ett vägguttag

Övervakningskamera har jag funderat på men hur funkar det, skulle gärna ha nå typ av larm med inbrott, brandlarm och kamera i garaget. Hittade ett larm som verkade perfekt och måttligt dyrt Gripen Guards men då jag mailade dit men fick jag aldrig nåt svar, testade också ringa flera gånger utan resultat och kollar man på nätet får dom kritik för dålig support eller snarare obefintlig support.

Sorry men gav dig fel länkar i förra svaret(skulle dock redigera från mobilen men hela meddelandet raderades?!)

Följande kit kan du ha om du vill ha wifi(vilken prisklass beror på hur snabb överföring du kräver)

https://www.kjell.com/se/produkter/...wpa4220kit-tradlos-homeplug-paket-n300-p62021

https://www.kjell.com/se/produkter/...7510-kit-tradlost-homeplug-paket-ac750-p61445

https://www.kjell.com/se/produkter/...630-kit-tradlost-homeplug-paket-ac1350-p61445

Gällande larm rekommenderar jag precis som 08an, Verisure, kan med fördel köpas bättre begagnad samt nya delar på tradera/blocket. Går att ha utan abonnemang där du får larm etc i appen. Finns brandlarm, magnetlarm, fuktlarm,vattenlarm, glaskrossslarm, kamera, ir-detektor osv. Enkelt att använda både i appen, inkoppling och utökning av enheter.

https://www.tradera.com/search?q=verisure


Edit:
Gällande homeplugs behövs inga inställningar göras, princip koppla in och köra. Förutom om du vill sätta eget nman och lösen på wifit och ej köra med det som är standard vid köp. Men min rekommendation att första synkning görs på samma fas vidhåller jag, speciellt vid hus med äldre elledningar.
Oftast hittar homeplugsen synkning första gången över olika faser men kan ta betydligt längre tid, men ibland hittar dom ej synkning och då görs hellre första installationen på samma fas, sen sätter du ut ena pluggen i garaget och då kommer dom hitta varandra mer eller mindre direkt

Varför jag rekommenderar TP-link är därför jag under sju år på mitt förra jobb inom hemelektronikbranschen sålt massvis med homeplugs och dom med minst reklamationer samt minst strul med var just TP-link. Rekommenderas ej heller att sätta i grenuttag egentligen, dels för större risk för synkfel mellan enheterna men även då det oftast drar ner prestandan på överföringshastigheten.

Lycka till och återkoppla hur det gick
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Apropå larm etc......
Se till att de viktigaste inbrotts-sensorerna, rörelse, dörr, fönster etc kan anslutas med tråd/kabel. :fakta
De snabba tränade tjuvarna/ligorna har störsändare när de jobbar. :fakta
Om nu kameror är trådlösa så bör de kunna lagra videon lokalt för senare koll annars så kan man lika gärna använda dummies. :dummer
Störsändare kostar en femhundring ungefär, sök på wifi/radio/433MHz-jammer :mad: , samma sändare används även på parkeringar så att bilen inte blir låst när du slentrianmässigt trycker på knappen på väg bort från bilen.

Bara som ett litet råd i all välmening. :hej
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej, ska bara läsa på vad för köpvilkor kjell har om det nu inte skulle funka. Beställer nog från kjell då det är smidigt mot att åka till Luleå för att handla.

Då det gäller larm, hur funkar störsändarna på mobilnätet då jag ju är hänvisad till mobilnätet i vilket fall som helst.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Okej, ska bara läsa på vad för köpvilkor kjell har om det nu inte skulle funka. Beställer nog från kjell då det är smidigt mot att åka till Luleå för att handla.

Då det gäller larm, hur funkar störsändarna på mobilnätet då jag ju är hänvisad till mobilnätet i vilket fall som helst.

GSM/GPS kan slås ut också men om sensorerna kan slå igång tutan så blir ju tjuvarna lite mer förvånade och drar därifrån förhoppningsvis. Ett par schyssta lastbilshorn/tågtuta kan göra underverk........ (om nu grannar etc bor inom hörhåll).

Det finns GPS-jammers som har liten störstyrka som man lägger på tjuvgodset och den stör ut med ca 10-20m radie, perfekt för att transportera suspekta saker.... Då kan inte "utombordaren/mc'n" meddela var den är. :mad:

All elektronik är ju bara att överlista, tänk att kunna kapa en självkörande transportbil på väg till systembolagets butiker. :fyllisar:brynad (lägg över signalen till ett annat fordon som tar en annan väg än tjuvgodset :tummenupp )
 

Onedreamer

Dream on....
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Skåneland
Hoj
Honda VTR1000F -98
Okej, ska bara läsa på vad för köpvilkor kjell har om det nu inte skulle funka. Beställer nog från kjell då det är smidigt mot att åka till Luleå för att handla.

Då det gäller larm, hur funkar störsändarna på mobilnätet då jag ju är hänvisad till mobilnätet i vilket fall som helst.

Annars ta det via tex Netonnet eller Elgiganten, deras öppet köp villkor är generösa. Dessutom säger lagen om distanshandel att du har rätt att prova produkten i den mån det krävs av dig för att sökerställa att den möter specifikation/dina krav etc vilket i praxis betyder att du kan öppna och testa så länge bara varan återlämnas i oväsentligt oförändrat skick(dvs tillbakalagd i kartongen med alla medföljande tillbehör/manualer,helst återställd men inget krav enligt praxis)

Vet att Kjell&Co är precis lika generösa som Elgiganten och Netonnet, aldrig varit problem att returnera produkter på öppet köp trots jag testat det grundligt :tummenupp

Edit:
Gällande kamera kan jag rekommendera HIKVision, jag kör deras domemodell(finns några olika och minns tyvärr ej vad mina exakt heter) i 1080p upplösning med nätverksanslutning. Enkel att installera gällande mjukvara, smidig att att använda samt grymt prisvärda kameror om man tänker kvalitet vs kronor.

Mina är inställda att spela in till molnet vilket fungarar smidigt, samtidigt som jag får pushnotis så fort rörelse i kameran detekteras. Dessutom grymt bra ir på natten,ser klart och tydligt cirka 12-15 meter på natten endast med ir ljusen från kameran och relativt mörk plats utan så mycket annat ljus.

Tänk bara på att köpa europeiska modeller då det säljs många på ebay, alibaba etc som är för kinesiska marknaden men uppdaterade med europeisk mjukvara, problemet med dom modellerna är att när det kommer mjukvaruuppdatering så återgår kamerorna då till kinesiska och det kan ju bli lite jobbigt.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ligger du bara på samma fas skall det funka

Finns dessa som kopplar ihop faserna hf mässigt http://www.kemo-electronic.de/en/House/Home/M091N-Phase-Coupler-for-Power-Line-Products.php

Borde det inte den grejen i princip vara två kondensatorer mellan de tre faserns, nätverket lär väl sända på betydligt högre frekvens än 50 Hz så med lämpliga kondingar som inte släpper igenom 50 Hz strömmen borde man ju kunna lägga ihop faserna så nätverkssignalen kan passera. Tänker dock inte testa då jag är lite osäker på hur man ska räkna på det hela och sen känns det inte ut som att man ska labba med sånt i en elcentral men jag tycker att det borde funka.

Om det funkar är det nån som har koll på vilken grej man ska köpa? Eller kan man använda bägge enheterna som "mottagare" om man köper ett par till? Bäst hade det dock varit om samtliga "mottagare" hade Wifi för att i alla fall kunna ringa via tex Whatsapp då vi knappt har täckning vid mina uthus ca 100 m från bostadshuset.
 

Onedreamer

Dream on....
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Skåneland
Hoj
Honda VTR1000F -98
Nu har jag beställt denna hos kjelle https://www.kjell.com/se/produkter/...s-homeplug-paket-n300-p62021?showOffline=True

Ska bli spännande att testa denna, funderar på om det skulle gå att gå Wifi nätverk till mina andra uthus ca 100 m bort? Kan man bara köpa en till "mottarare" och ha en i ena garaget och en annan i uthuset? Vilken "mottagare" ska man i sånt fall köpa?

Du köper bara fler enheter och synkar in med den som sitter vid ditt modem/router. Görs med ett klick på vardera enhet. Minns inte exakt men har för mig man kan ha upp emot 20+ enheter utan problem. Man kan även blanda märken så länge dom bara har samma standard.

Som du kan läsa i texten nedan hämtad från Kjell&Co så är det inga problem att du köper fler enheter och sätter där du vill ha(ditt uthus 100m bort tex)

Här har du länk till att köpa fler lösa wifi-enheter och bygga ut ditt nätverk med:
https://www.netonnet.se/art/dator-s...erline/tp-link-tl-wpa4220-av500/1005171.8934/

Här har du lite utdrag med fakta/info kring powerline/homeplug från Kjell&Co som besvarar dom flesta funderingar du haft innan samt i dina frågeställningar ovan:

Källa: https://www.kjell.com/se/fraga-kjel...k/lokala-natverk/homeplug-natverk-via-elnatet

Citat gällande kompatibilitet:

"Homeplug-produkter som bygger på samma standard kan kommunicera med varandra. Det innebär att homeplug-enheter från olika varumärken kan vara kompatibla. Det är exempelvis inget problem att blanda Homeplug AV-enheter från D-link med motsvarigheter från Netgear, TP-link och Zyxel.

Homeplug-enheter som bygger på olika standarder kan däremot inte kommunicera med varandra. En modern Homeplug AV-enhet från D-link kan inte kommunicera med en gammal Powerline HD-enhet från samma tillverkare."

Citat gällande installation:
"Dagens homeplug-enheter är redo att användas direkt ur förpackningen. Vissa modeller levereras fortfarande med en konfigurationsmjukvara, men den behöver sällan användas för något annat än eventuell felsökning.

Genom att trycka på de fysiska parningsknapparna som sitter på alla homeplug-enheter, skapar homeplug-enheterna en krypterad anslutning till varandra.
För att inkludera ytterligare en homeplug-enhet i systemet måste både knappen på den nya homeplug-enheten och knappen på en av de redan inkluderade homeplug-enheterna tryckas in.
Tidsintervallet som knapparna måste tryckas in inom är vanligtvis ställt till 120 sekunder. All nödvändig anslutningsinformation sparas i icke-flyktiga minnen i homeplug-enheterna, vilket gör att de kommer ihåg alla inställningar även om de kopplas ur eluttagen eller om strömmen går

För bästa prestanda bör homeplug-enheterna aldrig kopplas i grenuttag, utan i stället direkt i vägguttagen. Det kan också vara klokt att testa flera olika eluttag om prestandan är otillfredsställande.

Den maximala räckvidden för homeplug-signal är cirka 300 meter. Signalen kan hoppa mellan olika grupper och faser, men det leder till försämrad prestanda (det är av den anledningen som det kan vara värt att testa flera olika eluttag). Signalen kan dock inte skickas mellan olika elnät. Det är exempelvis inte möjligt att dela internetuppkoppling med grannen i huset intill med hjälp av ett homeplug-system."
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Hur fungerar dessa utanför proppskåpet? Kan man tex använda dessa till att dela internetanslutning med en granne? Någon i grannbyn?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Dom måste sitta på samma fas helst eller hf bryggat proppskåp inom proppskåpets faser och några hundra meter.

Tekniskt sett skulle man kunna dela med grannen men då måste man brygga den lokala trafostationen hf mässigt.

Bredband över elnätet används i vissa länder istället för fiber,tele eller wifi - lite stöddigare effekter på deras modem dock.för att få räckvidd
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad har ni för erfarenheter om att ha dessa homepluggar kallt? En kompis vad förbi igår och han har jobbat med elektronik och han ska ta tillbaka repeatern till Luleå åt mig, han menade att det inte skulle vara nåt problem att ha en homeplug kallt om den bara sitter torrt och skyddat att specen 0 till 40 grader är för att komponenterna är specade så.

Hur funkar det om man har flera homepluggar, "talar" alla pluggar som är utspridda till "huvudpluggen" som är ansluten till routern eller hjälper pluggarna "ute på nätet" till att skicka från plug till plug och sen inte till pluggen som är ansluten till routern? Tänker om man kan öka på längen med att placera ut pluggar lite här och var på lämpliga ställen efter elnätet?

Hade man lyckats få det att funka i mina uthus hade det ju varit fint med kamera över nätverk plus att man skulle ha kontakt med omvärden där borra där det är ännu sämre täckning.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Btw, har du extern riktantenn till din 4g router?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Btw, har du extern riktantenn till din 4g router?

Jo och jag måste låsa routern på 3G om det alls ska funka :huvet ligger i skugga från två närmare liggande master men har jag routern på auto så tjorvar det bara då 4G mottagningen vara kommer och går. En klar solig fin dag på jag komma upp i 15-18 Mbit men det kan lika gärna vara i princip noll om det är mulet, regn eller snö. Nu närmar dig slutet av månaden så då är det dags att börja hålla koll på väderprognos då man ska betala räkningarna:mad:

Är fördjävligt att telebolagen får göra som dom gör, klippa kopparnätet utan att ha nåt vettigt fungerande alternativ och sen bara skita i dom som är ointressanta kunder och säga att dom inte kan göra nåt åt saken. Telia hade sin fiber 300 m från där jag bor men i helvete heller att dom låter nån koppla in sig på den eller sätta upp en mast i den gamla telestationen så problemet hade varit löst enligt dom som jobbar som tekniker åt Telia. Jag blir så ond så jag kokar och den där Peter Eriksson som sket i allt som digitaliseringsminister som bor eller bott ca 7 mil här ifrån, men stå och veva med sin fjollofån i Youtube klipp gick bra, fy han säger jag bara:finger
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Prova o rotera riktantennen 90 grader ja typ mellan hor och vertikalt - jävla skillnad radiomässigt.

Ja alltså riktad åt samma håll men själva riktantennen
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top