Internet ut till garaget

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har en osprättad rulle 32 mm PEM slang och säker en rejälbit 40 mm PEM slang med från garage bygget men då ska man nog ner lite djupare än några cm. Vill ner minst 2 dm för på hösten eller är det en sån vinter som i fjol då den aldrig blev nån botten kan man fort vara nere 5 cm med snöskopan i backen och ta kabeln med lite otur.

Ska till Luleå idag och kolla vad som finns, om det finns nåt man kan köpa på öppet köp och testa.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Bosse kanske inte har nån liten grävare. Men han verkar ju vara glad i att modda sina hojar. Borde väl vara läge att modda sin KLR till en Ditch Witch.:D

Väntar med spänning på nästa kapitel.
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag har heller ingen täckning me wifi till garaget, men de är inget jag saknar där då jag ändå bara mekar där ändå..
 

#21

Racingberoende
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Halmstad
Hoj
BMW S1000RR-20, Honda VFR800-17
Jag kör Homeplug via elnätet till mitt garage och det funkar klockrent.:)
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag använder en vägguttagsrepeater på andra sidan väggen för att få ut nätet i garaget där jag mekar till tonerna en internetradio.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Bosse kanske inte har nån liten grävare. Men han verkar ju vara glad i att modda sina hojar. Borde väl vara läge att modda sin KLR till en Ditch Witch.:D

Väntar med spänning på nästa kapitel.

I detta fall kan jag skona KLR:en då jag har en liten grävare att hänga på jordbrukare men den är lite väl stor i detta läge då jag har bara en skopa och den är da 60 cm bred, blir ett brett kabeldike då ;) Där kom jag på ytterligare ett vinterprojekt att svetsa ihop en kabelskopa till "maskletaren" utöver få kompressormatningen på Hondan klar, bygga en lätt custom av ett VW bubbla objekt och fixa en husvagn, får jag klart Hondan vinter får jag bara nöjd ;)

Var till Luleå igår och köpte nån Asus grej på Elgiganten som ska förstärka Wifi, har öppet köp på den så funkar det inte får man lämna igen den. Ska testa den nu ikväll om jag har tid har varit fullt upp med allt mellan himmel och jord.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har jag testat den där Asus repetern men den var värdelös, laddade ner en app till surfplattan som mätte Wifi-signalen och den var inte bättre än huawitt modemet, funkade inte att flytta ut den i garaget för då tappade den kontakten med routern. Får nog bli en vinter till utan kontakt med omvärlden i garaget men den där grejen som går via elnätet hade varit intressant att testa, annars får jag väl bränna ihop en lämplig kabelskopa till grävaren i vinter och gräva nästa år då tjälen släppt.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Nu har jag testat den där Asus repetern men den var värdelös, laddade ner en app till surfplattan som mätte Wifi-signalen och den var inte bättre än huawitt modemet, funkade inte att flytta ut den i garaget för då tappade den kontakten med routern. Får nog bli en vinter till utan kontakt med omvärlden i garaget men den där grejen som går via elnätet hade varit intressant att testa, annars får jag väl bränna ihop en lämplig kabelskopa till grävaren i vinter och gräva nästa år då tjälen släppt.

Tjälkrok är en bra grej att göra ränna med. :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tjälkrok är en bra grej att göra ränna med. :)

Att göra en ränna med tjälkrog borde ju vara fint.

Men tjälkrok till denna maskin i tjäle lär jag nog få ännu mer svetsarbete på denna grävare ;) Är ju mer en leksak så tjäle är inget bra, lyckades kröka en kolv för många år sen vid midsomnar då det var tjäle kvar på djupet då vi sjuöle gräva nu vattenledning åt grannen. Dock är denna maskletare betydligt trevligare att gräva med än att gräva för hand med jordspade och korp. En smalskopa vore dock väldigt bra att ha till sånt här och annat små pyssel.
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
..funkade inte att flytta ut den i garaget för då tappade den kontakten med routern.

- En repeater behöver ju inte stå i samma rum som apparaten som du vill konnecta till. Den förstärker signalen mellan två källor. I mitt fall t.ex. kan jag inte ha repeatern i garaget av samma anledning som du, men det går bra i rummet brevid, där den då förstärker signalen från fibermodemet inne i vardagsrummet ut till radion i garaget.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Att göra en ränna med tjälkrog borde ju vara fint.

Men tjälkrok till denna maskin i tjäle lär jag nog få ännu mer svetsarbete på denna grävare ;) Är ju mer en leksak så tjäle är inget bra, lyckades kröka en kolv för många år sen vid midsomnar då det var tjäle kvar på djupet då vi sjuöle gräva nu vattenledning åt grannen. Dock är denna maskletare betydligt trevligare att gräva med än att gräva för hand med jordspade och korp. En smalskopa vore dock väldigt bra att ha till sånt här och annat små pyssel.

Du behöver juh inte vänta på tjälen för att dra en ränna, tänkte mer på principen för att det kräver inte så mycket arbete för att fixa en, ta ett plogblad från nån åkerplog och sätt fast på baksidan av skopan. :tummenupp
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Nu har jag testat den där Asus repetern men den var värdelös, laddade ner en app till surfplattan som mätte Wifi-signalen och den var inte bättre än huawitt modemet, funkade inte att flytta ut den i garaget för då tappade den kontakten med routern. Får nog bli en vinter till utan kontakt med omvärlden i garaget men den där grejen som går via elnätet hade varit intressant att testa, annars får jag väl bränna ihop en lämplig kabelskopa till grävaren i vinter och gräva nästa år då tjälen släppt.

En repeater kan man behöva flytta runt lite för att hitta den mest optimala platsen. Dels optimal för att ta emot signal från din router och dels för att du ska få den bästa mottagningen i ditt garage. Själv kör jag med ASUS Lyra 3st meshnoder på fritidsstället som ger bra wifisignal i hus 85 m2 + gästhus 40 m2 där det går bra att streama netflix t.e.x. Gästhus ca. 5 meter från andra huset där en av Asus noderna står där då signal då ska genom yttervägg på båda husen samt även täckning i garaget och över merparten av 1500 m2 tomt.

Så jag skulle inte avfärda din repeater helt utan att testat lite olika platser men jag vet förstås inte vilken du köpt och hur långa avstånd mellan allt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har också en enskärig plog om jag inte minns fel, finns mycket kvar trots jag avvecklat en massa, om nu nån är intresserad av en skördetröska, spannmålskross eller gröpkvarn finns det också på lager ;)

Jag har inte många ställen att flytta repeatern till, min router sitter i källaren vid ytterväggen ut mot det fristående garaget ca 20 m bort. Testade först att ha repeatern i vardagsrummet vid ett fönster ovaför routern vilket boree vara bäst men det hjälpte inte och enligt Wifiappen på plattan var deg ungefär samma signalstyrka som från routern, testade då att flytta repeatern till ett fönster i garaget jag vill ha Wifi men den fick inte kontakt med routern, testade vidare i kallgaraget mellan huset och varmgaraget men det funkade inte heller att få kontakt med routern. Hade varit intressant att testa köra wifi via elnätet innan, annars får det nog bli grävning.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Homeplug. Använder själv.
Kopplade routern med nätverkskabel till den ena homepluggen och satte homepluggen i en multikontakt där en massa annat lampor, stereo osv var anslutet.
I det andra rummet, nätverkssladd mellan homepluggen och datorn. Homepluggen i ett vägguttag.
Och direkt när datorn startade gick det att surfa.

https://www.kjell.com/se/sok?query=homeplug

https://www.kjell.com/se/fraga-kjel...k-via-elnatet#anvandningsomraden-for-homeplug

Att Homeplug inte är vanligare tror jag beror på att det är den lösning
säljaren / entreprenören tjänar minst på.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tack för tipsen, verkar ju som att man kan returnera grejerna hos kjell & co om det inte skulle funka.

Är det verkligen Wifi på denna https://www.kjell.com/se/produkter/...gb-s-2-pack-p62034#ProductDetailedInformation hittar inget om det. Hade ju varit smidigt att inte låsa ett vägguttag

Övervakningskamera har jag funderat på men hur funkar det, skulle gärna ha nå typ av larm med inbrott, brandlarm och kamera i garaget. Hittade ett larm som verkade perfekt och måttligt dyrt Gripen Guards men då jag mailade dit men fick jag aldrig nåt svar, testade också ringa flera gånger utan resultat och kollar man på nätet får dom kritik för dålig support eller snarare obefintlig support.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top