Internet ut till garaget

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har sjukt dålig mobiltäckning där vi bor plus att vi nu har framtidensnät 2019 vilket innebär att telefon inte längre är en självklarhet att få om området du bor i inte är nog intressant för teleoperatörerna att kunna tjäna pengar :mad:nu då kopparnätet är borta, dvs knappt fungerande telefon och halvaskigt internet via mobilnätet med hjälp av antenn på husväggen.

I garaget som har plåtklädd insida är det helt omöjligt att ringa och wifi från huset når inte heller dit skulle vara fint om man fick ur Wifi på nåt sätt i garaget utan att slippa dra kabel med Wifi kan man ju få kontakt med omvärden om det nu inte snöar eller regnat mycket för då är det kört med mobiltäckningen med det är ju bättre än inget om nåt skulle hända i garaget, vad finns det för alternativ på detta?

Kan vara ca 20 m från routern till garaget. Nån som vet om dom där grunkorna man sätter i eluttagen på samma fas funkar att få ur Wifi med? Det hade ju varit smidigt att slippa gräva kabel över gården.
 

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Ort
Sollentuna
Hoj
2st Aprilia + någon Ducati
Borde funka, köp nånstans där du har öppet köp så kan du ju testa.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Ja det lär ju fungera , finns desutom finns fasbryggor och köpa som kopplar ihop faserna på kHz och MHz band där överförningem mellan pluggar sker - om det nu inte är samma fas.

Skaffa en nalle stödjer Wifisamtal när du har Wifitäckning så skickar den samtal via Wifi istället ,man har t.o.m roaming så när du tappar wifi så kliver den över på 4g...grymt jag har skittäckning hemma på mobilnät.

Roaming funkar bara med 4g så har du 2g eller 3g bryts samtalet

Edit , länk

Gåva från gud när det är dålig täckning , går ju att bygga ett grymt wifinät för dom som bor på landet och har mögtäckning med mobilnät

https://www.telia.se/foretag/om/wifi-samtal
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Även om jag tycker om att jobba ostört i garaget utan täckning av varken mobil eller wifi, kan jag erkänna att det finns tillfällen då det kan vara bra att ha. Vet inte varför du inte vill ha en kabel från routern till en accesspunkt i garaget. Är en enkel lösning som jag använder mellan olika byggnader och som funkar bra. Har aldrig testat att gå via eluttag. På den tiden jag hade kontor i ett hus 70 meter från boningshuset, hade jag två accesspunkter kopplade som brygga. Hade riktantenner på båda. Funkade hyfsat några år. Har även provat med repeater, men inte lyckats nåt vidare.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
20 meter hade jag grävt personligen.
Ubiquiti har ”nanobeam” som funkar som kabel.
Vi kör en på jobbet över 300m och den har funkat skitbra.

Ubiquiti har även fina accesspunkter med roaming som funkar fint.
En i kåken och en i garaget.

De är lite pyssliga att sätta upp men mina har funkat asbra.
Ap-ac-lite heter de jag köpte.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
För det första är jag lät så slipper jag gräva är jag glad:D Har en jävla backe där det ska grävas är inte lönt att försöka med jordspade utan backen är som typ stenhårt packad 0-100 skulle ju kunna ta grävaggregatet till traktorn men är lite trång och jäkligt mellan husen och sen har jag ingen smal skopa.

Om man drar ut en kabel vad har har man då i andra änden för att få Wifi och splitta kabeln till en dator, har nämligen också en enklare musikstudio i garaget.

Är sjukt ointresserad av datorer, telefoner och sånt utan vill bara att det ska funka så tar gärna tips på prylar både om man drar kabel eller kör Wifi via elnätet.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag har lite liknande att verkstans ligger på andra sidan gårdsplan och det är tjocka stenväggar. Så inget wifi där med andra ord.
Jag flyttade huset router upp till fönstret och införskaffade en range extender som jag satte i en kontakt invid fönstret inne i verkstaden. Så nu har jag helt ok wifi i verkstan.

Det är en sådan här:
https://www.komplett.se/product/775...ge-extender/tp-link-tl-wa850re-range-extender

Finns ju många liknande/bättre och det finns ju riktade antenner till routers ifall man vill ha ännu lite bättre.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har ingen möjlighet att flytta routern pga den extärna antennen på huset som är ett måste om det alls ska fungera men routern är så nära garaget man kommer i huset dock är den i en garderob i källaren och lite svårflyttad pga antennen.

Jag behöver inget super wifinät i garaget för jag är ju redan begränsad tack vare framtidensnät :mad: en bra molnfri solig dag kan jag kanske komma upp max 15 Mbit.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag har ingen möjlighet att flytta routern pga den extärna antennen på huset
Du kan inte ha en till router som brygga då eller en till extender/repeater som förlänger wifit till den i garaget?
Dessa kan du ju placera bättre till så att de når till garaget.
Annars kanske någon form av mesh nätverk skulle funka hos dig.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Ett alternativ till nedgrävd kabel är luftledning. En wire som bärlina, en påse buntband och en lankabel. Enkelt och funkar kanonbra tills en skotare kör under den.:gnissla
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om man drar ut en kabel vad har har man då i andra änden för att få Wifi och splitta kabeln till en dator, har nämligen också en enklare musikstudio i garaget.

En switch kallas den prylen. Du kan även välja en router och trycka in kablen i WAN-porten på den så får du wifi i garaget och kan dra kabel till datorn från routern med bara en pryl, istället för en accesspunkt + switch.

Jag har en router i nån låda i förrådet som jag köpte men lagade min gamla istället. :hihi
Du kan få den om du har vägarna förbi enköping.
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Sån där "homeplug" att sätta i vägguttagen funkar förvånande bra faktiskt, köp och en spara kvittot ifall det skulle strula. Körde på en sån lösning i syrrans hyreslägenhet, ville inte dra nätverkskabel genom hela lägenheten. Det har fungerat klockrent.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Skaffar du bara in Wifi och kör den tjänsten(som är gratis) så loggar den och ber operatören och köra samtal och sms via nätverk och nallen funkar som vanligt.

Gäller bara och hitta en kompitabel nalle , har Note 9 Samsung och autoinlogg Wifitrafik är lite sådär samt att sända sms går bra men inte ta emot.

Funkar bättre med nyare.

Tror alla operatörer stödjer tjänsten numera :tummenupp
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Ett alternativ till nedgrävd kabel är luftledning. En wire som bärlina, en påse buntband och en lankabel. Enkelt och funkar kanonbra tills en skotare kör under den.:gnissla
Plus ett på den lösningen.
Gjort så på några hus.
Funkar bra tills någon fågel eller ekorre börjar gnaga på kabeln.
 

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Alltså, du behöver inte nödvändigtvis gräva-gräva. Vi behövde dra en antennkabel från parabolen till intilliggande fastighet, några meter... Tog en spade och högg en skåra i jorden, ca 20-30 cm djup, stoppade ner kabeln och stampade igen skåran. Det har funkat i många år nu. Se bara till att hitta en typ av ethernet-kabel som tål att ligga i jord. I värsta fall vidgar du skåran till 2cm istället för 1cm och drar kabeln i någon slang som skyddar. Kostar typ inget, och måste du göra om det om 10 år, så är inte det heller hela världen.



Luftledning är annars också coolt! Bara kabeln tål UV-ljus.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Luftledning är ett hinder minst en gång, bör hänga 5m över högsta punkt på sträckan och den kan fungera som blixtantenn....... Gräv ner!!
Det är därför man ska ha nån form av teknisk kulvert eller ett gäng rör mellan husen på en tomt för framtida behov. :tummenupp
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Har sjukt dålig mobiltäckning där vi bor plus att vi nu har framtidensnät 2019 vilket innebär att telefon inte längre är en självklarhet att få om området du bor i inte är nog intressant för teleoperatörerna att kunna tjäna pengar :mad:nu då kopparnätet är borta, dvs knappt fungerande telefon och halvaskigt internet via mobilnätet med hjälp av antenn på husväggen.

I garaget som har plåtklädd insida är det helt omöjligt att ringa och wifi från huset når inte heller dit skulle vara fint om man fick ur Wifi på nåt sätt i garaget utan att slippa dra kabel med Wifi kan man ju få kontakt med omvärden om det nu inte snöar eller regnat mycket för då är det kört med mobiltäckningen med det är ju bättre än inget om nåt skulle hända i garaget, vad finns det för alternativ på detta?

Kan vara ca 20 m från routern till garaget. Nån som vet om dom där grunkorna man sätter i eluttagen på samma fas funkar att få ur Wifi med? Det hade ju varit smidigt att slippa gräva kabel över gården.

Riktantenn eller i alla fall utomhusantenner på hus och garage (WIFI) och en accesspunkt inne i garaget för de prylar som behöver komma åt det. Alltså att brygga avståndet trådlöst i stället för att gräva.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Att gräva en skåra och lägga ner kabeln i är bara att glömma på min gård, pinnmobacke med lagom stora stenar i så får man ner jordspaden 5 cm får man vara nöjd. Dock kom jag på att vi har en bilmaskin på jobbet och med den skulle det nog vara möjligt att bila upp ett spår i backen, har i alla fall lyckats bila ner en kanin som dog mitt i vintern med minst 50 cm käle i backen och det gick men var en del jobb och sen fick jag tina kälstyckena i varmgaraget inför själva begravningsakten som skulle hållas av barnen.

Luftledning lär inte funka nåt vidare utan den kommer att vara ivägen för snöröjningen med traktorn som är nästan 3 m hög. Ska till Luleå imorgon så jag tänkte att jag ska kolla vad det finns där, Elgiganten och Media Markt borde väl ha nån att erbjuda.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top