Mesh nätverk och multiroom ljud

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Wifi-signalen i mitt hus har alltid haft begränsad räckvidd. Bortre ändan av huset har haft sämre signalstyrka och trädgården har givetvis haft stora vita fläckar.
Nåväl, ett mesh nätverk borde lösa mina problem och ett sådant inhandlades. Säljaren på Kjell och co fick berätta allt han visste och fick sälja mig sträv de dyrare mesh systemen. Installationen gick fördömligt och alla prylarna blev snart inställda på det nya nätverket.
Resultatet blev mycket bra. Längst bort i trädgården har jag som lägst 45% signalstyrka. Bra!

Dock ingen lösning som inte har ett problem med sig. Problemet i detta fallet är mitt multiroomsystem för musik som inte vill lira.
Jag har ett Harman/Kardon Omnisystem bestående av tre Omni 10 och två Omni adapt. Funkar fint att koppla upp dem mot nya nätverket men när jag väl vill spela på dem verkar det som att de är försvunna. Hittar kanske en enhet i appen. Efter ett tag dyker fler upp men hur många som dyker upp och när de dyker upp är inkonsekvent.
Jag funderar på om det kan spela någon roll vilken access point de har kopplat upp sig mot och vilken AP som min telefon har kopplat upp sig mot som kan spela roll i detta fallet.
Den stora fördelen med mesh system är ju att det inte skall spela någon roll men det kanske inte mitt H/K-system vet om...

Någon som har en god ide?

Skickat från min SM-G960U1 via Tapatalk
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Märke/modell och version på firmware i ditt mesh?
Har du lagt in den nyaste firmwaren i alla delar av mesh-systemet?
(och kontrollerat att de bootar upp med den du har lagt in)

Utan att veta så kan environment (miljö, powersave) inställningar ställa till det.

Vill Harmangrejerna snacka med varandra på samma kanal/frekvens?
Firmwarefrågan på dessa oxå.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Min Sony-TV hade problem för den såg alla MESH-noder var för sig(?).
Där gick jag in och pekade ut den nod som hade bäst signal så var saken biff.
Kanske kan vara nåt liknande med dina H/K's.

Annars verkar H/K ha bra ljud men kan vara lite buggigt om man googlar på det.

Jag hade en H/K Onyx studio 4 med riktigt bra ljud som jag kopplade till Google Home så man kunde strömma den vägen.
Den försvann till Örebro för univeritetsfester...:(

Jag köpte en JBL link 300 med Google assistant istället.
Lite sämre ljud men så smidigt med Google Assistant.
Svarar på frågor, tänder lampor, streamar på TV'n, spelar musik.
Köpte en för skojs skull men nu har jag fyra i olika rum och de används allt mer. :)
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Så kan det nog vara.
De lever lite sitt eget liv ibland.
Plötsligt kan det komma: -"Enligt Wikipedia, så är gullviva en blomma som...." :rofl

hahaha. Det där känner jag igen. Skiter på mig når googletanten börjar babbla utan anledning.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Mesh systemet är ett TP-link Deco M9 plus. De är uppdaterade till senaste mjukvaran.
H/K spelarna går tyvärr inte att ansluta via kabel. De har alltid varit meckiga, omständiga att ha att göra med men spelar fantastisk bra då de spelar. De lirar bara på 2,4 MHz så den frekvensen är den enda aktiva i mesh systemet.

Nästa test blir att koppla ur först en AP följt av den andra för att testa funktionen av systemet.

Återkommer i ärendet.
 
Last edited:
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top