Nya stövlar. Ska man ha perforerade?

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Du har fått de flesta svaren, de enda gångerna jag frusit om de perforerade italienska skodona är april-rundan och den där sista rundan i oktober. När jag kört länge, säg 30 mil, så har det blåst igenom och kylt ibland. Kör mest bana nu med, så nu är allt perforerat. Handla på!
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Det blev ett par Sidi Mag-1 air.

Får se om jag kommer ihåg att återkoppla här i tråden till våren.
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
-Varför begränsa sig till ett par stövlar när man kan köpa flera ? Olika stövlar för olika behov och användningsområden.. :tummenupp
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
-Varför begränsa sig till ett par stövlar när man kan köpa flera ? Olika stövlar för olika behov och användningsområden.. :tummenupp

Nu börjar det låta som min sambo när vi inventerar klädkammare. :tungan

Sant, man bör ha flera om man kör i olika förhållanden.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Har kört med Sidi Vortice i flera år (den ej perforerade varianten) och senaste två åren växlat mellan dem och Dainese Axial (inte heller de perforerade). Sidi-stövlarna har ju öppningsbara ventilationshål och det gör skillnad. Dainese-stövlarna har jag upplevt som betydligt varmare. Fördelen med ventilation som kan öppnas och stängas är ju att man kan anpassa ventilationen till hur kallt det är. Till viss del går det ju även att förhindra att vatten tränger in, så länge det handlar om enstaka skurar.

Nu har du ju valt de perforerade Sidi Mag-1 som även har samma ventilationsspjäll som Vortice, så det borde helt klart upplevas som välventilerat när det är varmt, även om du kanske hellre väljer ett par andra stövlar när du skall köra i regn eller kyla.

Är för övrigt förvånad över hur bra kvalitet det är på Sidis grejer. Har hållit i 8 år nu, bortsett från nylonlinan till justeringsmekanismen, men det var lätt fixat med lite nylontråd från Biltema.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Har kört med Sidi Vortice i flera år (den ej perforerade varianten) och senaste två åren växlat mellan dem och Dainese Axial (inte heller de perforerade). Sidi-stövlarna har ju öppningsbara ventilationshål och det gör skillnad. Dainese-stövlarna har jag upplevt som betydligt varmare. Fördelen med ventilation som kan öppnas och stängas är ju att man kan anpassa ventilationen till hur kallt det är. Till viss del går det ju även att förhindra att vatten tränger in, så länge det handlar om enstaka skurar.

Nu har du ju valt de perforerade Sidi Mag-1 som även har samma ventilationsspjäll som Vortice, så det borde helt klart upplevas som välventilerat när det är varmt, även om du kanske hellre väljer ett par andra stövlar när du skall köra i regn eller kyla.

Är för övrigt förvånad över hur bra kvalitet det är på Sidis grejer. Har hållit i 8 år nu, bortsett från nylonlinan till justeringsmekanismen, men det var lätt fixat med lite nylontråd från Biltema.

Har haft vertigo, vortice och mag-1. Jag har också haft den tveksamma förmånen att klota i alla tre. Två gånger lowsider med foten mellan asfalt och hoj, ingen gång med fraktur som följd.

Förhållandevis dyra stövlar men när olyckan är framme värda sin vikt i guld! Håller med om att kvaliteten är god.

Ventilationen är bra i stövlarna även utan perforering. Men nu blev det med. I värsta fall får jag återbruka mina vortice som är skapligt hela men gamla och luktar oangenämt trots allehanda lukta-gott-kurer. När jag kör i sämre väder...

Kikade även på Sidi Rex air men plånboken var med i matchen. Det diffade ett gäng liter bensin i kostnad. :)
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Sådär ja.

Nu var första turen med de nya stövlarna avklarade. Det var litet kallt på morgonen med under 10 grader i luften men med tanke på den korta restiden inga problem. När det blir angenämare temp så kommer de vara riktigt sköna.

Således så ångrar jag inte mitt köp utan är förespråkare för perforerat på fötterna! (Sidi Mag-1 air i mitt fall.)
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Halv-vägs off topic men varför ska det vara 20 jefla grader varmt och rena sommarvärmen på vägen hem men 0 grader och arktisk kyla på väg till jobbet?

Dåligt genomtänkt!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Halv-vägs off topic men varför ska det vara 20 jefla grader varmt och rena sommarvärmen på vägen hem men 0 grader och arktisk kyla på väg till jobbet?

Dåligt genomtänkt!

Med tanke på att det fortfarande är april får man vara glad sålänge det inte snöar. :hihi
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Verkar inte som det blir nån vidare bansäsong i år:huvet
Så det är kanske inte aktuellt med ditt hot om en tråd om perforerade ställ.
Egen erfarenhet av perforerat ställ.
Kör ett RST TracTech Evo R, köpt på IoM efterrace rea för under 4000 spänn.
Svettigt när termometern kryper över 30.
Väldigt svalt vid +2.
Däremellan ok.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Verkar inte som det blir nån vidare bansäsong i år:huvet
Så det är kanske inte aktuellt med ditt hot om en tråd om perforerade ställ.
Egen erfarenhet av perforerat ställ.
Kör ett RST TracTech Evo R, köpt på IoM efterrace rea för under 4000 spänn.
Svettigt när termometern kryper över 30.
Väldigt svalt vid +2.
Däremellan ok.

Nu när det ett Lindstrands på kroppen och lär så förbli. Men skulle byte bli aktuellt så är perforerat helt klart med i matchen och på önskelistan. Det finns ju överdragskläder för sämre väder. :) Och tygställ...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top