Passagerare på lätt mc?

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
Tja, jag tog nyligen A1 körkort (jag är 16 år gammal) utomlands (I Polen) och jag kommer köpa en hoj där, men köra den i sverige, jag vet att man inte får ha passagerare på lätt mc i sverige men jag planerar fortfarande ha det, frågan är om det blir lättare för mig att undvika böter eller spela dum på grund av att jag kör på polska körkortet och plåten.

Dessutom så ville jag också fråga om polisen har rätt att provköra min hoj för att se till att den inte är trimmad, jag planerar inte göra det, men jag är obekväm med iden att ngn polis som jag aldrig sett förut ska köra min älskade hoj.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tja, jag tog nyligen A1 körkort (jag är 16 år gammal) utomlands (I Polen) och jag kommer köpa en hoj där, men köra den i sverige, jag vet att man inte får ha passagerare på lätt mc i sverige men jag planerar fortfarande ha det, frågan är om det blir lättare för mig att undvika böter eller spela dum på grund av att jag kör på polska körkortet och plåten.

Dessutom så ville jag också fråga om polisen har rätt att provköra min hoj för att se till att den inte är trimmad, jag planerar inte göra det, men jag är obekväm med iden att ngn polis som jag aldrig sett förut ska köra min älskade hoj.


Haha ja polisen får verkligen göra vad de vill både med dig och med din hoj, så länge det är hyfsat motiverat.

En dålig idé att planera för lagbrott eftersom det kan innebära att du får vänta 2 år till både på B och A2. Värt det?


Buy quality, cry once
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du är medveten om att det finns en begränsning för hur länge du får köra med ett polskt körkort i Sverige med hoppas jag?

Men ja, om de skäligen misstänker att ditt fordon är trimmat så kan de till och med skruva isär och kolla upp alla delar i det. De ska lämna tillbaka det i samma skick som de tog det, meeen...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag skulle inte bekymra mig för pålisen....

Man får ju köra moppe och andra mc med passagerare så de lär inte ha koll eller orka bry sig. Men du kan ju gissa vad försäkringsbolaget kommer att säga om du vurpar med passagerare.:banana:banana:banana
 

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
Du är medveten om att det finns en begränsning för hur länge du får köra med ett polskt körkort i Sverige med hoppas jag?

Men ja, om de skäligen misstänker att ditt fordon är trimmat så kan de till och med skruva isär och kolla upp alla delar i det. De ska lämna tillbaka det i samma skick som de tog det, meeen...

Jag har aldrig hört om begränsning på själva körkortet, doc vet jag att man bara får köra 3 månader i sträck på utomländsk plåt, vilket inte är ett problem för mig
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har aldrig hört om begränsning på själva körkortet, doc vet jag att man bara får köra 3 månader i sträck på utomländsk plåt, vilket inte är ett problem för mig

Polen är inom EES, så det är safe, men det finns en sådan regel.
 

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
Polen är inom EES, så det är safe, men det finns en sådan regel.

Men tillbaks till passagerar frågan, Tror ni jag kommer kunna köra med passagerare, speciellt om man tänker på att det inte är många poliser som bryr sig när folk kör med passagerare
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men tillbaks till passagerar frågan, Tror ni jag kommer kunna köra med passagerare, speciellt om man tänker på att det inte är många poliser som bryr sig när folk kör med passagerare

Om du i övrigt sköter dig så är det antagligen ingen fara. Kör du som ett mongo kan polisen stanna dig och bokföra dig för alla regelbrott de kommer på.
Som sagts tidigare så är det försäkringen du nog ska tänka mer på än polisen.
 

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
Om du i övrigt sköter dig så är det antagligen ingen fara. Kör du som ett mongo kan polisen stanna dig och bokföra dig för alla regelbrott de kommer på.
Som sagts tidigare så är det försäkringen du nog ska tänka mer på än polisen.

I Polen så får man göra det, så jag tror inte försäkringen skulle bry sig
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
I Polen så får man göra det, så jag tror inte försäkringen skulle bry sig

Jag vet inte hur det är med polska försäkringsbolag men svenska bolag har ökat självrisk och nedsättning av ersättningen vid skada om du gör något brottsligt i samband med skadan typ kör onykter, utan körkort, vårdslöshet etc. Att köra med passagerare trots att det är förbjudet, överskrida fordonets maxlast och en hög andra saker man de facto gör sig skyldig till kan absolut medföra nedsättning av ersättning från bolaget.

Jag hade sett till att noga läst allt det finstilta i den polska försäkringen innan jag gav mig på det.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Får man inte ha passagerare på lätt mc? Är detta något nytt eller har jag missat något gammalt?
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Förr, på den gamla goda tiden. När jag var ung för ca ett sekel sedan, fick man skjutsa på lätt mc och på alla andra också för den delen, så länge föraren var minst 18 år. Motorcykeln måste också vara godkänd för passagerare. Tror att den regeln gäller fortfarande. Men en googling borde räcka för att få svar.
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Får man inte ha passagerare på lätt mc? Är detta något nytt eller har jag missat något gammalt?

Den regeln har funnits länge. Min grabb skjutsade på sin 125:a ganska ofta. (Preskibrerat idag) Blev aldrig stoppad. Kan bero på att han körde en Yamaha TDR. Den var ungefär lika stor som en 650.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Den regeln har funnits länge. Min grabb skjutsade på sin 125:a ganska ofta. (Preskibrerat idag) Blev aldrig stoppad. Kan bero på att han körde en Yamaha TDR. Den var ungefär lika stor som en 650.

Really? Jag skjutsade ofta på min och min trafikskolelärare gjorde det samma, vad är det för dum regel?
 

Closet

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Honda CBR650 -19
Really? Jag skjutsade ofta på min och min trafikskolelärare gjorde det samma, vad är det för dum regel?

I syndabocksamhället måste man vara 18 för att kunna vara ansvarig för passagerare. Men ja, den regeln är mig veterligen gammal som gatan och en släkting tog A1-kort förra året och sa att det gäller ännu, för han får inte skjutsa förrän vid 18. Vilket är skumt med dagens EU-moppar där man får skjutsa.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Regeln att man inte får skjutsa på en 125 är intressant. Den är en kvarleva från det gamla Sverige. Tänk 75kg lättviktare.

När lagen om lättviktsmotorcyklar reviderades och fick cylindervolym isf tjänstevikt som grund 1970 så behöll man förbudet för minderårig att skjutsa, även om hojen tekniskt kunde hantera den extra vikten.

Nyckelordet är "minderårig".
Skall någon som själv inte är fullt ut ansvarig för sitt eget liv - som står under målsman plötsligt vara ansvarig för någon annans liv, genom att skjutsa denne på ett motorfordon i allmän trafik?

Jag tycker det är vackert.
Det är ett juridiskt tänkande som fått klinga ut, det är omsorg om individen - både föraren och den hypotetiska passageraren och det är en tydlig markering att "du håller på att bli vuxen, men du är inte där än".

Enter EU-moppen. Ni vet, den som trumfades igenom med argumentet att den inte skulle gå att trimma, som harmoniserades med EUs regelverk att kidsen fick skjutsa varandra - men blev en särling i svensk trafik där den i praktiken inte lagligen kan användas för att pendla vissa sträckor, och tvingas ut i helt omöjliga trafikmiljöer på andra ställen.
Exempel: FÅR inte framföras genom Tingstadstunneln, men SKALL framföras bland lastbilar och övrig trafik på Älvsborgsbron.

Modern lagstiftning - hafs och slafs, ingen tanke innan, och knappt någon efter heller.

Nej, en lag som knappt någon känner till, och med poliser som har tusen andra saker att syssla med, skall man bry sig om den...?

Tja, nu vet du bakgrunden i vart fall.

Soppan är billigare i Luxemburg, weed är typ lagligt i Holland, i England har man fortfarande 0,8 promille som gräns för rattonykterhet, Frankrike tillåter 130 km/h med husvagn. Listan kan göras hur lång som helst.

Men, det går inte att plocka en bukett av de lagar som passar en själv bäst.

Välkommen (tillbaka?) till Sverige!
En typisk svensk grej är att vi respekterar lagar för att dom bygger vårt samhälle.

Vi gillar inte allt, vi fuskar lite grann ute på kanten - mest för att det får oss att må bra.

Som sagt, nu vet du bakgrunden.
Du är inte myndig. Dina göranden och låtanden kan få konsekvenser för din målsman - den som skall föra din talan och tillvarata dina intressen fram till det att du blir myndig och självständig.

Ser du på "olovlig paråkning" med samma ögon nu?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Tack för fina förklaringar - men tolkar jag det rätt om jag motsäger allt :D och hävdar att man visst får skjutsa på 125:a, så länge man är över 18 år och mc:n är godkänd för passagerare? Eller är det totalt verboten även för mig som 44-åring med A-kort?

Min halvbror vill ta kort för 125:a, jag är intresserad av att veta om jag får skjutsa honom på hans hoj...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack för fina förklaringar - men tolkar jag det rätt om jag motsäger allt :D och hävdar att man visst får skjutsa på 125:a, så länge man är över 18 år och mc:n är godkänd för passagerare? Eller är det totalt verboten även för mig som 44-åring med A-kort?

Min halvbror vill ta kort för 125:a, jag är intresserad av att veta om jag får skjutsa honom på hans hoj...

Är föraren över 18 och hojen godkänd för två personer så får man skjutsa.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top