Resultat 1 till 18 av 18
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2019
    Hoj
    -

Passagerare på lätt mc?

Tja, jag tog nyligen A1 körkort (jag är 16 år gammal) utomlands (I Polen) och jag kommer köpa en hoj där, men köra den i sverige, jag vet att man inte får ha passagerare på lätt mc i sverige men jag planerar fortfarande ha det, frågan är om det blir lättare för mig att undvika böter eller spela dum på grund av att jag kör på polska körkortet och plåten.

Dessutom så ville jag också fråga om polisen har rätt att provköra min hoj för att se till att den inte är trimmad, jag planerar inte göra det, men jag är obekväm med iden att ngn polis som jag aldrig sett förut ska köra min älskade hoj.

Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Citat Ursprungligen postat av Tanner1213 Visa inlägg
    Tja, jag tog nyligen A1 körkort (jag är 16 år gammal) utomlands (I Polen) och jag kommer köpa en hoj där, men köra den i sverige, jag vet att man inte får ha passagerare på lätt mc i sverige men jag planerar fortfarande ha det, frågan är om det blir lättare för mig att undvika böter eller spela dum på grund av att jag kör på polska körkortet och plåten.

Dessutom så ville jag också fråga om polisen har rätt att provköra min hoj för att se till att den inte är trimmad, jag planerar inte göra det, men jag är obekväm med iden att ngn polis som jag aldrig sett förut ska köra min älskade hoj.

Haha ja polisen får verkligen göra vad de vill både med dig och med din hoj, så länge det är hyfsat motiverat.

En dålig idé att planera för lagbrott eftersom det kan innebära att du får vänta 2 år till både på B och A2. Värt det?

Buy quality, cry once
    Buy quality, cry once.

Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Blogginlägg
    37
    Du är medveten om att det finns en begränsning för hur länge du får köra med ett polskt körkort i Sverige med hoppas jag?

Men ja, om de skäligen misstänker att ditt fordon är trimmat så kan de till och med skruva isär och kolla upp alla delar i det. De ska lämna tillbaka det i samma skick som de tog det, meeen...

Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Hoj
    .
    Jag skulle inte bekymra mig för pålisen....

Man får ju köra moppe och andra mc med passagerare så de lär inte ha koll eller orka bry sig. Men du kan ju gissa vad försäkringsbolaget kommer att säga om du vurpar med passagerare.
    Boris KTM Service - Följ mina äventyr i garaget

Medlem
    Reg.datum
    maj 2019
    Hoj
    -
    Citat Ursprungligen postat av Ulvhamne Visa inlägg
    Du är medveten om att det finns en begränsning för hur länge du får köra med ett polskt körkort i Sverige med hoppas jag?

Men ja, om de skäligen misstänker att ditt fordon är trimmat så kan de till och med skruva isär och kolla upp alla delar i det. De ska lämna tillbaka det i samma skick som de tog det, meeen...
    Jag har aldrig hört om begränsning på själva körkortet, doc vet jag att man bara får köra 3 månader i sträck på utomländsk plåt, vilket inte är ett problem för mig

Reg.datum
    okt 2010
    Hoj
    Blogginlägg
    37
    Jag har aldrig hört om begränsning på själva körkortet, doc vet jag att man bara får köra 3 månader i sträck på utomländsk plåt, vilket inte är ett problem för mig
    Polen är inom EES, så det är safe, men det finns en sådan regel.

Medlem
    Reg.datum
    maj 2019
    Hoj
    -
    Polen är inom EES, så det är safe, men det finns en sådan regel.
    Men tillbaks till passagerar frågan, Tror ni jag kommer kunna köra med passagerare, speciellt om man tänker på att det inte är många poliser som bryr sig när folk kör med passagerare

Reg.datum
    okt 2010
    Hoj
    Blogginlägg
    37
    Men tillbaks till passagerar frågan, Tror ni jag kommer kunna köra med passagerare, speciellt om man tänker på att det inte är många poliser som bryr sig när folk kör med passagerare
    Om du i övrigt sköter dig så är det antagligen ingen fara. Kör du som ett mongo kan polisen stanna dig och bokföra dig för alla regelbrott de kommer på.
    Som sagts tidigare så är det försäkringen du nog ska tänka mer på än polisen.

Medlem
    Reg.datum
    maj 2019
    Hoj
    -
    Om du i övrigt sköter dig så är det antagligen ingen fara. Kör du som ett mongo kan polisen stanna dig och bokföra dig för alla regelbrott de kommer på.
    Som sagts tidigare så är det försäkringen du nog ska tänka mer på än polisen.
    I Polen så får man göra det, så jag tror inte försäkringen skulle bry sig

Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Hoj
    .
    I Polen så får man göra det, så jag tror inte försäkringen skulle bry sig
    Jag vet inte hur det är med polska försäkringsbolag men svenska bolag har ökat självrisk och nedsättning av ersättningen vid skada om du gör något brottsligt i samband med skadan typ kör onykter, utan körkort, vårdslöshet etc. Att köra med passagerare trots att det är förbjudet, överskrida fordonets maxlast och en hög andra saker man de facto gör sig skyldig till kan absolut medföra nedsättning av ersättning från bolaget.

Jag hade sett till att noga läst allt det finstilta i den polska försäkringen innan jag gav mig på det.
    Boris KTM Service - Följ mina äventyr i garaget

Medlem
    Reg.datum
    jan 2009
    Hoj
    Street Triple RS -18
    Får man inte ha passagerare på lätt mc? Är detta något nytt eller har jag missat något gammalt?
    Föredettahojar: ZZR 1100 -96 | Z1000 -09 | Street Triple R -13

Medlem Millihaffs avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Hoj
    Cagiva Elefant 900
    Förr, på den gamla goda tiden. När jag var ung för ca ett sekel sedan, fick man skjutsa på lätt mc och på alla andra också för den delen, så länge föraren var minst 18 år. Motorcykeln måste också vara godkänd för passagerare. Tror att den regeln gäller fortfarande. Men en googling borde räcka för att få svar.

f.d. Handledare FJ1200s avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Hoj
    Ducati MS 1100S
    Citat Ursprungligen postat av doolar Visa inlägg
    Får man inte ha passagerare på lätt mc? Är detta något nytt eller har jag missat något gammalt?
    Den regeln har funnits länge. Min grabb skjutsade på sin 125:a ganska ofta. (Preskibrerat idag) Blev aldrig stoppad. Kan bero på att han körde en Yamaha TDR. Den var ungefär lika stor som en 650.

Medlem Thorpeds avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Hoj
    KTM 1190 Adventure -14
    Citat Ursprungligen postat av FJ1200 Visa inlägg
    Den regeln har funnits länge. Min grabb skjutsade på sin 125:a ganska ofta. (Preskibrerat idag) Blev aldrig stoppad. Kan bero på att han körde en Yamaha TDR. Den var ungefär lika stor som en 650.
    Really? Jag skjutsade ofta på min och min trafikskolelärare gjorde det samma, vad är det för dum regel?
    Stockholmare är som spermier, finns en jäkla massa men det är bara få det blir folk av.

https://www.blocket.se/goteborg/KTM_....htm?ca=15&w=3

Medlem
    Reg.datum
    mar 2019
    Hoj
    Kawasaki Ninja 650 (ER6F) 2018
    Citat Ursprungligen postat av Thorped Visa inlägg
    Really? Jag skjutsade ofta på min och min trafikskolelärare gjorde det samma, vad är det för dum regel?
    I syndabocksamhället måste man vara 18 för att kunna vara ansvarig för passagerare. Men ja, den regeln är mig veterligen gammal som gatan och en släkting tog A1-kort förra året och sa att det gäller ännu, för han får inte skjutsa förrän vid 18. Vilket är skumt med dagens EU-moppar där man får skjutsa.

Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Regeln att man inte får skjutsa på en 125 är intressant. Den är en kvarleva från det gamla Sverige. Tänk 75kg lättviktare.

När lagen om lättviktsmotorcyklar reviderades och fick cylindervolym isf tjänstevikt som grund 1970 så behöll man förbudet för minderårig att skjutsa, även om hojen tekniskt kunde hantera den extra vikten.

Nyckelordet är "minderårig".
    Skall någon som själv inte är fullt ut ansvarig för sitt eget liv - som står under målsman plötsligt vara ansvarig för någon annans liv, genom att skjutsa denne på ett motorfordon i allmän trafik?

Jag tycker det är vackert.
    Det är ett juridiskt tänkande som fått klinga ut, det är omsorg om individen - både föraren och den hypotetiska passageraren och det är en tydlig markering att "du håller på att bli vuxen, men du är inte där än".

Enter EU-moppen. Ni vet, den som trumfades igenom med argumentet att den inte skulle gå att trimma, som harmoniserades med EUs regelverk att kidsen fick skjutsa varandra - men blev en särling i svensk trafik där den i praktiken inte lagligen kan användas för att pendla vissa sträckor, och tvingas ut i helt omöjliga trafikmiljöer på andra ställen.
    Exempel: FÅR inte framföras genom Tingstadstunneln, men SKALL framföras bland lastbilar och övrig trafik på Älvsborgsbron.

Modern lagstiftning - hafs och slafs, ingen tanke innan, och knappt någon efter heller.

Nej, en lag som knappt någon känner till, och med poliser som har tusen andra saker att syssla med, skall man bry sig om den...?

Tja, nu vet du bakgrunden i vart fall.

Soppan är billigare i Luxemburg, weed är typ lagligt i Holland, i England har man fortfarande 0,8 promille som gräns för rattonykterhet, Frankrike tillåter 130 km/h med husvagn. Listan kan göras hur lång som helst.

Men, det går inte att plocka en bukett av de lagar som passar en själv bäst.

Välkommen (tillbaka?) till Sverige!
    En typisk svensk grej är att vi respekterar lagar för att dom bygger vårt samhälle.

Vi gillar inte allt, vi fuskar lite grann ute på kanten - mest för att det får oss att må bra.

Som sagt, nu vet du bakgrunden.
    Du är inte myndig. Dina göranden och låtanden kan få konsekvenser för din målsman - den som skall föra din talan och tillvarata dina intressen fram till det att du blir myndig och självständig.

Ser du på "olovlig paråkning" med samma ögon nu?
    IBA #40701

Medlem
    Reg.datum
    jan 2009
    Hoj
    Street Triple RS -18
    Tack för fina förklaringar - men tolkar jag det rätt om jag motsäger allt och hävdar att man visst får skjutsa på 125:a, så länge man är över 18 år och mc:n är godkänd för passagerare? Eller är det totalt verboten även för mig som 44-åring med A-kort?

Min halvbror vill ta kort för 125:a, jag är intresserad av att veta om jag får skjutsa honom på hans hoj...
    Föredettahojar: ZZR 1100 -96 | Z1000 -09 | Street Triple R -13

Reg.datum
    okt 2010
    Hoj
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av doolar Visa inlägg
    Tack för fina förklaringar - men tolkar jag det rätt om jag motsäger allt och hävdar att man visst får skjutsa på 125:a, så länge man är över 18 år och mc:n är godkänd för passagerare? Eller är det totalt verboten även för mig som 44-åring med A-kort?

Min halvbror vill ta kort för 125:a, jag är intresserad av att veta om jag får skjutsa honom på hans hoj...
    Är föraren över 18 och hojen godkänd för två personer så får man skjutsa.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Det är ju en korvätarhjälm!? Den kan väl aldrig bli cool/kewl eller vad det nu heter på modärn svenska? Bara för att någon gör det på youtube så innebär d [...]

RymdBörje
Vill du annonsera ovan? Klicka här