Är det värt att skaffa tvåtaktare?

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
Hej! Jag vill verkligen skaffa en husqvarna te 125 2t, som har blivit omgjord till en lätt mc. Jag har hört att det krävs ganska mycket jobb för att uppbehålla hojen och jag har själv inget garage.

Min kompis säger att det inte är värt att skaffa 2t pga uppbehållningen.

Tycker ni att det blir/inte blir värt det att skaffa en?

Tack!
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Tänker du köra lagligt? Om ja så skit i det och skaffa en 4-t istället.

2-takt innebär skruva men vill du lära dig så är det ju nyttig kunskap.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Sportrider69

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2019
Ort
Farsta
Hoj
Kawasaki Ninja H2R
Då det kan va kul med 2t så tycker jag att det inte är värt det, 2taktare behöver mycket fokus, och utan garage kan det vara svårt att mecka på den, dessutom så kommer kolvbytet vara jobbigt ifall du inte har mycket erfarenhet, och då det kan vara kul så är det inte riktigt värt det enligt mig
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om du gillar att skruva och har en till hoj så är tvåtakt skoj.
Om du inte gillar att skruva och det är den enda hojen kan det vara lite frustrerande. Speciellt om du inte sköter det förebyggande underhållet på den. Tvåtakt kräver mer arbete, speciellt om du tänker köra med högt effektuttag.
 

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
Om du gillar att skruva och har en till hoj så är tvåtakt skoj.
Om du inte gillar att skruva och det är den enda hojen kan det vara lite frustrerande. Speciellt om du inte sköter det förebyggande underhållet på den. Tvåtakt kräver mer arbete, speciellt om du tänker köra med högt effektuttag.

Jag har ingen annan hoj och så har jag ingen erfarenhet med att skruva, men jag har vänner som har crossar som skulle kunna lära mig och det tror jag skulle kunna vara kul.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har ingen annan hoj och så har jag ingen erfarenhet med att skruva, men jag har vänner som har crossar som skulle kunna lära mig och det tror jag skulle kunna vara kul.

Det största besväret är när kolvarna skär eller får ett stort fint hål i toppen mitt under pågående högsäsong eller under en resa pga att man inte har ordning på prylarna eller bara för att de kände för det just där och då. Själva mekandet med tvåtakt är annars skapligt enkelt, sålänge det inte är en motor med ventiler eller nåt annat påhittigt.
Tycker du det verkar skoj så kör på det. Jag hade en RD350 att köra på ett tag och den var rolig som attans.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
När man själv körde 125 så va dom flesta 2-taktare. Fanns förstås Honda CB125 som va 4-takt, å fanns inge tröttare än den... Trimmad moppe va de mer drag i..
Värkar vara fortfarande så att 2-taktare är mer klös i då.. Vet när grabben skulle börja köra hoj å då införskaffades en Ktm 125 exc som motard kittades. . Me HGS trim system så gick den kanon..
Jag skulle satsa på 2-taktare för att de är roligare då..
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Jag är stormförtjust i min GasGas EC 250 Reeeejsing. Men som alla föregående uppmärksammat dig om:
En 125:a behövs varvas riktigt hårt för att upplevas som kul, på gatan går dom dessutom hårdare än på en crossbana.

Samt då, det finns inga lagliga fulleffekts 125 2T att köra med lagligt idag.
Klart man kan köra ostrypt, men då kan du lika gärna sätta en skylt på 250-300.
Då behöver du inte varva lika hårt, dom lär hålla längre på gatan..:tummenupp:tummenupp
 

Sportrider69

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2019
Ort
Farsta
Hoj
Kawasaki Ninja H2R
Samt då, det finns inga lagliga fulleffekts 125 2T att köra med lagligt idag.
Klart man kan köra ostrypt, men då kan du lika gärna sätta en skylt på 250-300.
Då behöver du inte varva lika hårt, dom lär hålla längre på gatan..:tummenupp:tummenupp

Såklart det finns lagliga fulleffekts på 125 2T, en A1 mc är en A1 mc och får bara ha 15 hk oberoände på om det är 2t eller 4t
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Samt då, det finns inga lagliga fulleffekts 125 2T att köra med lagligt idag.
Klart man kan köra ostrypt, men då kan du lika gärna sätta en skylt på 250-300.
Då behöver du inte varva lika hårt, dom lär hålla längre på gatan..:tummenupp:tummenupp
Nja. Både du och jag får köra en 125a med 100hk och som väger 90kg tankad och klar. Inga fordon har någon som helst klassning, däremot styr körkortsreglerna vilka hojar man får köra, och vissa hojar får man inte strypa så att man får köra dom med tex A2.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Rent generellt är det stor skillnad på driftsäkerhet mellan 2T och 4T. De senare har en mycket mer effektiv smörjning genom att de är trycksmorda medans 2T smörjs via oljan i bränslet. Det gör att ram och vevstakslagringar håller sämre i en 2T mot en 4T som kan gå i decennier med bara oljebyten. Så saker som styr valet är varför man skaffar ett fordon och hur det kommer att användas. Är det ett hobbyfordon som inte kommer att köras mycket eller användas för daglig transport kan 2T vara intressant. Inte minst för att de ger hög effekt kontra cylindervolym. De är också ofta lätta att trimma till relativt låga kostnader men det kräver kunskaper för att inte sluta med haverier och man får vara beredd på att det kan bli stora kostnader i samband med haveri av cylindrar och vevpartier.

För egen del har jag och uppskattar båda motorvarianterna. Men för långa och snabba körningar t.ex. en semesterresa är det en effektstark 4T som gäller för min del.
 

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
Rent generellt är det stor skillnad på driftsäkerhet mellan 2T och 4T. De senare har en mycket mer effektiv smörjning genom att de är trycksmorda medans 2T smörjs via oljan i bränslet. Det gör att ram och vevstakslagringar håller sämre i en 2T mot en 4T som kan gå i decennier med bara oljebyten. Så saker som styr valet är varför man skaffar ett fordon och hur det kommer att användas. Är det ett hobbyfordon som inte kommer att köras mycket eller användas för daglig transport kan 2T vara intressant. Inte minst för att de ger hög effekt kontra cylindervolym. De är också ofta lätta att trimma till relativt låga kostnader men det kräver kunskaper för att inte sluta med haverier och man får vara beredd på att det kan bli stora kostnader i samband med haveri av cylindrar och vevpartier.

För egen del har jag och uppskattar båda motorvarianterna. Men för långa och snabba körningar t.ex. en semesterresa är det en effektstark 4T som gäller för min del.

Jag kommer själv använda den för att köra till skolan varje dag, så jag kommer använda den ungefär 3 tim, 75 km om veckan.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag kommer själv använda den för att köra till skolan varje dag, så jag kommer använda den ungefär 3 tim, 75 km om veckan.

Med de förutsättningarna, att den måste fungera varje dag och du inte har så bra möjlighet att meka själv skulle jag satsa på en 4T.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Din fråga påminner mig om min erfarenhet att köra en Honda CR 500 R på landsväg. Använde den för grusvägar och en del runt stan. Förstås vansinnigt roligt, men du får verkligen inte glömma att motorns specifikationer inte är anpassade för landsvägskörning. Din tvåtaktare mår bäst när du kör såhär: mycket gas - ingen gas - mycket gas - ingen gas - mycket gas - ingen gas osv. Min kolv fastnade i cylindern när jag körde på E4:an mellan Sthlm och Uppsla på väg hem från en gokartbana. Var dumt gjort av mig, att chansa på att den skulle klara av körning med så lite variation i gashandtaget. Men ifall du kör mycket aktivit och inte som jag gjorde då tycker jag du ska fullfölja din idé. Tvåtaktare är ju svårslagna, så länge de fungerar.
 

Bifogat

  • legends-of-the-past.jpg
    legends-of-the-past.jpg
    72.6 KB · Visningar: 20

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Rent generellt är det stor skillnad på driftsäkerhet mellan 2T och 4T. De senare har en mycket mer effektiv smörjning genom att de är trycksmorda medans 2T smörjs via oljan i bränslet. Det gör att ram och vevstakslagringar håller sämre i en 2T mot en 4T som kan gå i decennier med bara oljebyten. Så saker som styr valet är varför man skaffar ett fordon och hur det kommer att användas. Är det ett hobbyfordon som inte kommer att köras mycket eller användas för daglig transport kan 2T vara intressant. Inte minst för att de ger hög effekt kontra cylindervolym. De är också ofta lätta att trimma till relativt låga kostnader men det kräver kunskaper för att inte sluta med haverier och man får vara beredd på att det kan bli stora kostnader i samband med haveri av cylindrar och vevpartier.
När jag körde 125:a var det nästa bara 2-taktare, de var bara Honda som var 4-takt. Inte var det nåt problem med hållbarheten på 2-taktarna, de bara gick och gick. Men effektuttaget var ganska måttligt, ca 15 hk oavsett om de var 1-cyl eller 2-cyl. Luftkylning var det också på den tiden. De toppade ca 110, men hade man tjejen bakpå fick man var glad om man kom upp i 80 km/t.
Suzuki GP/GT 125, Zündapp KS 125, Yamaha AS3/RD 125 var det som gällde.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Inte var det nåt problem med hållbarheten...

[...]

Suzuki GP/GT 125, Zündapp KS 125, Yamaha AS3/RD 125 var det som gällde.
TS frågar om att köra en modern hard core tävlingshoj på landsväg, vad har det med landsväghojar från 1970-talet att göra?

:va
 

Bifogat

  • 2015-Husqvarna-TC-125-TE-125-Engine-Photo_H_Mitterbauer.jpg
    2015-Husqvarna-TC-125-TE-125-Engine-Photo_H_Mitterbauer.jpg
    66.4 KB · Visningar: 14
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
TS frågar om att köra en modern hard core tävlingshoj på landsväg, vad har det med landsväghojar från 1970-talet att göra?

:va

Det är inte 2-takt i sig som är ett problem, möjligen hur den används och trimningsgrad. Men en 4-taktare lär inte hålla bättre med en extrem trimningsgrad, där finns kamaxlar, ventiler, vipparmar och ventilfjädrar som sätter gränsen.
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Såklart det finns lagliga fulleffekts på 125 2T, en A1 mc är en A1 mc och får bara ha 15 hk oberoände på om det är 2t eller 4t

En Husky TE 125 lämnar bortåt 35-40 kusar på topp, det är att betrakta som en fulleffekts-maskin.

Jag fick med besiktningskit till min 250, den är reggad för Euro 4 med 20 hk! (Utan besiktningskit runt 45-50, miljöklass Asien -3)

Är vi överens om begreppet fulleffekt?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top