Resultat 1 till 20 av 20
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    -
    Inlägg
    30

    Är det värt att skaffa tvåtaktare?

    Hej! Jag vill verkligen skaffa en husqvarna te 125 2t, som har blivit omgjord till en lätt mc. Jag har hört att det krävs ganska mycket jobb för att uppbehålla hojen och jag har själv inget garage.

    Min kompis säger att det inte är värt att skaffa 2t pga uppbehållningen.

    Tycker ni att det blir/inte blir värt det att skaffa en?

    Tack!

  2. 2019-10-08, 19:13

  3. #2
    Moriwaki Engineering MRJaggus avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Electric City
    Hoj
    HRC baby.
    Inlägg
    1 448
    Tänker du köra lagligt? Om ja så skit i det och skaffa en 4-t istället.

    2-takt innebär skruva men vill du lära dig så är det ju nyttig kunskap.

    Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  4. #3
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2019
    Ort
    Farsta
    Hoj
    Kawasaki Ninja H2R
    Inlägg
    2
    Då det kan va kul med 2t så tycker jag att det inte är värt det, 2taktare behöver mycket fokus, och utan garage kan det vara svårt att mecka på den, dessutom så kommer kolvbytet vara jobbigt ifall du inte har mycket erfarenhet, och då det kan vara kul så är det inte riktigt värt det enligt mig

  5. #4
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    16 670
    Blogginlägg
    37
    Om du gillar att skruva och har en till hoj så är tvåtakt skoj.
    Om du inte gillar att skruva och det är den enda hojen kan det vara lite frustrerande. Speciellt om du inte sköter det förebyggande underhållet på den. Tvåtakt kräver mer arbete, speciellt om du tänker köra med högt effektuttag.

  6. #5
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    -
    Inlägg
    30
    Citat Ursprungligen postat av Ulvhamne Visa inlägg
    Om du gillar att skruva och har en till hoj så är tvåtakt skoj.
    Om du inte gillar att skruva och det är den enda hojen kan det vara lite frustrerande. Speciellt om du inte sköter det förebyggande underhållet på den. Tvåtakt kräver mer arbete, speciellt om du tänker köra med högt effektuttag.
    Jag har ingen annan hoj och så har jag ingen erfarenhet med att skruva, men jag har vänner som har crossar som skulle kunna lära mig och det tror jag skulle kunna vara kul.

  7. #6
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    16 670
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av Tanner1213 Visa inlägg
    Jag har ingen annan hoj och så har jag ingen erfarenhet med att skruva, men jag har vänner som har crossar som skulle kunna lära mig och det tror jag skulle kunna vara kul.
    Det största besväret är när kolvarna skär eller får ett stort fint hål i toppen mitt under pågående högsäsong eller under en resa pga att man inte har ordning på prylarna eller bara för att de kände för det just där och då. Själva mekandet med tvåtakt är annars skapligt enkelt, sålänge det inte är en motor med ventiler eller nåt annat påhittigt.
    Tycker du det verkar skoj så kör på det. Jag hade en RD350 att köra på ett tag och den var rolig som attans.

  8. #7
    Medlem JPTs avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skarlunda
    Hoj
    Par stycken Ktm:er
    Inlägg
    1 897
    När man själv körde 125 så va dom flesta 2-taktare. Fanns förstås Honda CB125 som va 4-takt, å fanns inge tröttare än den... Trimmad moppe va de mer drag i..
    Värkar vara fortfarande så att 2-taktare är mer klös i då.. Vet när grabben skulle börja köra hoj å då införskaffades en Ktm 125 exc som motard kittades. . Me HGS trim system så gick den kanon..
    Jag skulle satsa på 2-taktare för att de är roligare då..

  9. #8
    RR på sommaren, MX/Enduro resten av året RookieMs avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Stenungsund
    Hoj
    En Japan, en Österrikare & en Spanjorska
    Inlägg
    391
    Jag är stormförtjust i min GasGas EC 250 Reeeejsing. Men som alla föregående uppmärksammat dig om:
    En 125:a behövs varvas riktigt hårt för att upplevas som kul, på gatan går dom dessutom hårdare än på en crossbana.

    Samt då, det finns inga lagliga fulleffekts 125 2T att köra med lagligt idag.
    Klart man kan köra ostrypt, men då kan du lika gärna sätta en skylt på 250-300.
    Då behöver du inte varva lika hårt, dom lär hålla längre på gatan..
    Anterior:

    Triumph Street Triple R 2010
    Kawasaki Z750 2010

    Praesens:

    Honda VTR1000
    KTM 520 EXC
    GasGas EC 250 Racing

  10. #9
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2019
    Ort
    Farsta
    Hoj
    Kawasaki Ninja H2R
    Inlägg
    2
    Citat Ursprungligen postat av RookieM Visa inlägg
    Samt då, det finns inga lagliga fulleffekts 125 2T att köra med lagligt idag.
    Klart man kan köra ostrypt, men då kan du lika gärna sätta en skylt på 250-300.
    Då behöver du inte varva lika hårt, dom lär hålla längre på gatan..
    Såklart det finns lagliga fulleffekts på 125 2T, en A1 mc är en A1 mc och får bara ha 15 hk oberoände på om det är 2t eller 4t

  11. #10
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    20 485
    Citat Ursprungligen postat av RookieM Visa inlägg
    Samt då, det finns inga lagliga fulleffekts 125 2T att köra med lagligt idag.
    Klart man kan köra ostrypt, men då kan du lika gärna sätta en skylt på 250-300.
    Då behöver du inte varva lika hårt, dom lär hålla längre på gatan..
    Nja. Både du och jag får köra en 125a med 100hk och som väger 90kg tankad och klar. Inga fordon har någon som helst klassning, däremot styr körkortsreglerna vilka hojar man får köra, och vissa hojar får man inte strypa så att man får köra dom med tex A2.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  12. #11
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Örsundsbro
    Hoj
    Honda Transalp - 08, Honda CBR1000F - 87, Husaberg TE250 - 11, avverkat:Yamaha Super Ténéré, Triumph STR, Dragstar 650, Bandit 600 S
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Sportrider69 Visa inlägg
    Såklart det finns lagliga fulleffekts på 125 2T, en A1 mc är en A1 mc och får bara ha 15 hk oberoände på om det är 2t eller 4t
    15hk ur 125 cc tvåtakt ser nog få vuxna som full effekt utan det är en nedtonad variant.

  13. #12
    Friherre Sydneys avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    V-ås
    Hoj
    H1
    Inlägg
    2 185
    Rent generellt är det stor skillnad på driftsäkerhet mellan 2T och 4T. De senare har en mycket mer effektiv smörjning genom att de är trycksmorda medans 2T smörjs via oljan i bränslet. Det gör att ram och vevstakslagringar håller sämre i en 2T mot en 4T som kan gå i decennier med bara oljebyten. Så saker som styr valet är varför man skaffar ett fordon och hur det kommer att användas. Är det ett hobbyfordon som inte kommer att köras mycket eller användas för daglig transport kan 2T vara intressant. Inte minst för att de ger hög effekt kontra cylindervolym. De är också ofta lätta att trimma till relativt låga kostnader men det kräver kunskaper för att inte sluta med haverier och man får vara beredd på att det kan bli stora kostnader i samband med haveri av cylindrar och vevpartier.

    För egen del har jag och uppskattar båda motorvarianterna. Men för långa och snabba körningar t.ex. en semesterresa är det en effektstark 4T som gäller för min del.

  14. #13
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    -
    Inlägg
    30
    Citat Ursprungligen postat av Sydney Visa inlägg
    Rent generellt är det stor skillnad på driftsäkerhet mellan 2T och 4T. De senare har en mycket mer effektiv smörjning genom att de är trycksmorda medans 2T smörjs via oljan i bränslet. Det gör att ram och vevstakslagringar håller sämre i en 2T mot en 4T som kan gå i decennier med bara oljebyten. Så saker som styr valet är varför man skaffar ett fordon och hur det kommer att användas. Är det ett hobbyfordon som inte kommer att köras mycket eller användas för daglig transport kan 2T vara intressant. Inte minst för att de ger hög effekt kontra cylindervolym. De är också ofta lätta att trimma till relativt låga kostnader men det kräver kunskaper för att inte sluta med haverier och man får vara beredd på att det kan bli stora kostnader i samband med haveri av cylindrar och vevpartier.

    För egen del har jag och uppskattar båda motorvarianterna. Men för långa och snabba körningar t.ex. en semesterresa är det en effektstark 4T som gäller för min del.
    Jag kommer själv använda den för att köra till skolan varje dag, så jag kommer använda den ungefär 3 tim, 75 km om veckan.

  15. #14
    Friherre Sydneys avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    V-ås
    Hoj
    H1
    Inlägg
    2 185
    Citat Ursprungligen postat av Tanner1213 Visa inlägg
    Jag kommer själv använda den för att köra till skolan varje dag, så jag kommer använda den ungefär 3 tim, 75 km om veckan.
    Med de förutsättningarna, att den måste fungera varje dag och du inte har så bra möjlighet att meka själv skulle jag satsa på en 4T.

  16. #15
    Medlem Klosses avatar
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Essinge församling
    Hoj
    BMW
    Inlägg
    517
    Din fråga påminner mig om min erfarenhet att köra en Honda CR 500 R på landsväg. Använde den för grusvägar och en del runt stan. Förstås vansinnigt roligt, men du får verkligen inte glömma att motorns specifikationer inte är anpassade för landsvägskörning. Din tvåtaktare mår bäst när du kör såhär: mycket gas - ingen gas - mycket gas - ingen gas - mycket gas - ingen gas osv. Min kolv fastnade i cylindern när jag körde på E4:an mellan Sthlm och Uppsla på väg hem från en gokartbana. Var dumt gjort av mig, att chansa på att den skulle klara av körning med så lite variation i gashandtaget. Men ifall du kör mycket aktivit och inte som jag gjorde då tycker jag du ska fullfölja din idé. Tvåtaktare är ju svårslagna, så länge de fungerar.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	legends-of-the-past.jpg
Visningar:	16
Storlek:	72,6 KB
Id:	450940  

  17. #16
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda cb400n -81
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Sydney Visa inlägg
    Rent generellt är det stor skillnad på driftsäkerhet mellan 2T och 4T. De senare har en mycket mer effektiv smörjning genom att de är trycksmorda medans 2T smörjs via oljan i bränslet. Det gör att ram och vevstakslagringar håller sämre i en 2T mot en 4T som kan gå i decennier med bara oljebyten. Så saker som styr valet är varför man skaffar ett fordon och hur det kommer att användas. Är det ett hobbyfordon som inte kommer att köras mycket eller användas för daglig transport kan 2T vara intressant. Inte minst för att de ger hög effekt kontra cylindervolym. De är också ofta lätta att trimma till relativt låga kostnader men det kräver kunskaper för att inte sluta med haverier och man får vara beredd på att det kan bli stora kostnader i samband med haveri av cylindrar och vevpartier.
    När jag körde 125:a var det nästa bara 2-taktare, de var bara Honda som var 4-takt. Inte var det nåt problem med hållbarheten på 2-taktarna, de bara gick och gick. Men effektuttaget var ganska måttligt, ca 15 hk oavsett om de var 1-cyl eller 2-cyl. Luftkylning var det också på den tiden. De toppade ca 110, men hade man tjejen bakpå fick man var glad om man kom upp i 80 km/t.
    Suzuki GP/GT 125, Zündapp KS 125, Yamaha AS3/RD 125 var det som gällde.

  18. #17
    Medlem Klosses avatar
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Essinge församling
    Hoj
    BMW
    Inlägg
    517
    Citat Ursprungligen postat av Tammer Visa inlägg
    Inte var det nåt problem med hållbarheten...

    [...]

    Suzuki GP/GT 125, Zündapp KS 125, Yamaha AS3/RD 125 var det som gällde.
    TS frågar om att köra en modern hard core tävlingshoj på landsväg, vad har det med landsväghojar från 1970-talet att göra?

    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	2015-Husqvarna-TC-125-TE-125-Engine-Photo_H_Mitterbauer.jpg
Visningar:	10
Storlek:	66,4 KB
Id:	450941  
    Senast redigerat av Klosse den 2019-10-09 klockan 16:48.

  19. #18
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda cb400n -81
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Klosse Visa inlägg
    TS frågar om att köra en modern hard core tävlingshoj på landsväg, vad har det med landsväghojar från 1970-talet att göra?

    Det är inte 2-takt i sig som är ett problem, möjligen hur den används och trimningsgrad. Men en 4-taktare lär inte hålla bättre med en extrem trimningsgrad, där finns kamaxlar, ventiler, vipparmar och ventilfjädrar som sätter gränsen.

  20. #19
    Medlem Klosses avatar
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Essinge församling
    Hoj
    BMW
    Inlägg
    517
    Citat Ursprungligen postat av Tammer Visa inlägg
    Det är inte 2-takt i sig som är ett problem [...]
    Just det och det verkar ju som att TS förstår det när han i första inlägget skriver att han har ”hört att det krävs ganska mycket jobb” för att hålla modellen i fråga på bra humör.
    Senast redigerat av Klosse den 2019-10-09 klockan 20:44.

  21. #20
    RR på sommaren, MX/Enduro resten av året RookieMs avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Stenungsund
    Hoj
    En Japan, en Österrikare & en Spanjorska
    Inlägg
    391
    Citat Ursprungligen postat av Sportrider69 Visa inlägg
    Såklart det finns lagliga fulleffekts på 125 2T, en A1 mc är en A1 mc och får bara ha 15 hk oberoände på om det är 2t eller 4t
    En Husky TE 125 lämnar bortåt 35-40 kusar på topp, det är att betrakta som en fulleffekts-maskin.

    Jag fick med besiktningskit till min 250, den är reggad för Euro 4 med 20 hk! (Utan besiktningskit runt 45-50, miljöklass Asien -3)

    Är vi överens om begreppet fulleffekt?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Det är ju en korvätarhjälm!? Den kan väl aldrig bli cool/kewl eller vad det nu heter på modärn svenska? Bara för att någon gör det på youtube så innebär d [...]

RymdBörje
Vill du annonsera ovan? Klicka här