REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Kawa Z500 80

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Malmö
    Hoj
    Kawasaki Z500, GSX-R 600
    Inlägg
    29

    Kawa Z500 80

    Hej alla goa!

    Håller på att bygga om min andra Z500, son egentligen skulle vara reservdelshoj men kliade lite väl i händerna.

    Hon vägrade starta efter jag plockat isär henne - bytte därför tändspole (1-4) då den blev väldigt varm. Hon startar och går men även den nya spolen blir varm.. Kopplat efter schemat. Dvs båda kablarna från brytspetständningen till minus på tändspolarna, och plus från spol till startknapp.
    Blir konfunderad på detta eftersom själva tändningen i sig får ju jord i fästet, hur kan de då kopplas båda till minus på spolarna?..

    Hoppas någon kan hjälpa mig få en aha-upplevelse.

    Må gott!

    /Adam
    Bifogad fil 450930
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	Screenshot_20191008_172303_com.google.android.apps.docs.jpg
Visningar:	17
Storlek:	564,5 KB
Id:	450929  

  2. #2
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    5
    Inlägg
    11 013
    En tändspole har två olika lindningar, primär och sekundär. Både primär och sekundär matas med +12 volt. Primär jordas av brytarna. Sekundären jordas av joniseringen över gnistgapet.

    https://sv.wikipedia.org/wiki/T%C3%A4ndspole
    https://sv.wikipedia.org/wiki/T%C3%A4ndstift

    Dina Kawa's tändspolar har en primär och två sekundärlindingar och genererar en "waste spark".

    Hojar med brytarspetsar skall INTE stå med tändingen påslagen när motorn inte snurrar. Risken finns att man bränner upp tändspolen.
    /anders -98bandit1371 -91Intruder1400 -97bandit1157 -81GPz1100 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x 2

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Malmö
    Hoj
    Kawasaki Z500, GSX-R 600
    Inlägg
    29
    Stort tack för ditt svar Anders!!
    Dom du säger, tändningen skall inte vara på allt för länge på dessa hojar för då blir tändspolarna varma. Men hur kommer det sig att bara en blir varm? Den andra är fine vid påslagen tändning. Ursäkta min okunnighet inom just detta ämnet - inte stött på problemet tidigare.

    /Adam

  4. #4
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    5
    Inlägg
    11 013
    Det är bara en av dubbelspolarna som kan vara "jordad" åt gången då det skiljer 180 grader för gnistan.
    /anders -98bandit1371 -91Intruder1400 -97bandit1157 -81GPz1100 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x 2

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Malmö
    Hoj
    Kawasaki Z500, GSX-R 600
    Inlägg
    29
    Så klart. Jag har fått min aha-upplevelse. Tack Anders, du är en riktig räddare i nöden! ha de gött.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Ja. Blev lite andra "issues" också som jag skrev i inlägg #6 Skrev mest i den här tråden nu bara för att säga hur det gick och tacka Comeback för iden. Det [...]

HayabusaMan
Vill du annonsera ovan? Klicka här