Få bruten nyckel ur tändningslåset...

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Köpte ny hoj häromdagen och när jag skulle ta nyckeln ur låset efter första turen...”klick!” Halva nyckeln kvar i tändningslåset.

:brinnerup

Otur såklart, men också tur att det hände hemma i garaget och inte 15 mil hemifrån längs någon ödslig landsväg. Har efter en hel del skruvande fått loss själva låscylindern och trodde då att det skulle vara rättså lätt att få ur nyckelbiten (vita pilen på en av bilderna). Men...

På alla Youtube-klipp jag kan hitta är det lätt som en plätt att med en tång dra ur låsets alla metallbleck med en tång. Men mina sitter som berget. Vad ska jag göra?

:(
 

Bifogat

  • IMG_1610.jpg
    IMG_1610.jpg
    1.5 MB · Visningar: 87
  • IMG_1632.jpg
    IMG_1632.jpg
    400.2 KB · Visningar: 74
  • IMG_C9D241D75FBA-1.jpg
    IMG_C9D241D75FBA-1.jpg
    659.1 KB · Visningar: 105

Tommy Gsson

Medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Enköping
Hoj
-00 Honda VFR800F Rothmans
Blecken (grindarna) går inte att få ur när nyckeln är kvar i låset, jag brukar lyckas pilla ur nyckelhalvan med hjälp av 2st små instrumentmejslar, greppar tag på kanten av nyckeln. nu när du fått ur cylindern så kan du prova att trycka in dom 2 översta grindarna och knacka låset upponer så kanske nyckeln kommer ut en liten bit. OBS! grindarna kommer att ramla ur när nyckeln är borta så tejpa runt först!
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Precis som Tommy skriver så finns tillräckligt mycket nyckel kvar för att blockera tillhållarblecken från att skjutas ut (fjäderbelastade).
Finns inget sätt att kroka fast något uppifrån så skulle jag nog försöka borra ett litet hål snett nedifrån så man kan trycka ut nyckeln med ett uträtat gem eller annan hyfsat styv ståltråd.

Men som sagt, tejpa löst runt tillhållarna eller håll med handen när nyckeln avlägsnas så de inte flyger ut.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Jag förstår. Attans! Men borde inte de två första blecken, som syns tydligt på den andra bilden, gå att dra ur med tång? De sitter benhårt...
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jo, de har ju faktiskt fjädrat ut en bit och även om bilderna faktiskt är bra så ser man inte djupet på tredje bilden men vore de frilagda borde de inte synas ovanför nyckeln i så fall?
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Ett alternativ är att i samband med att du beställer ny nyckel så beställer du även en ny cylinder kodad till nyckeln.

Vill minnas att BMWs cylindrar är billigare än nyckeln;)

Annars så är tipset att se till att grindarna inte trycker mot nyckelämnet och därefter försöka skaka eller lyfta ur det som är kvar av nyckeln.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag är ledsen men jag kan inte riktigt tolka hur mycket av tillhållarna som täcks av nyckeln genom bilderna men är det som du säger att de två som sticker ut är frilagda så jo, då ska de t.o.m hoppa ut av sej själva.

Kan de kanske blivit skadade när nyckeln gick av?
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
[...] se till att grindarna inte trycker mot nyckelämnet och därefter försöka skaka eller lyfta ur det som är kvar av nyckeln.
Det är ju exakt det som jag undrar hur jag ska lyckas med.

:lol :fakta

Alla grindar utom den första/sista (kan inte terminologin) är rörliga och kan bereda fri passage; den första/sista går däremot inte att rubba pga nyckelbiten som jag tror har hamnat snett längst in/ut.

Har en låssmed verktyg/metoder för detta?
 

SoX

#2752
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Gefle
Hoj
no
En låssmed har verktyg för att ta ut en avbruten nyckel, jo jag är låssmed
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Har det här hålet något syfte för att kunna lossa blecken?
Om det är nyckeln som syns i hålet så är det väl bara att trycka upp den med något smalt.
Alla blecken ska ligga i nivå med cylindern så den kan vridas runt med nyckeln. Att de två översta blecken sticker ut är väl för att nyckeln har kunnat tryckas ned för långt nu när den gått av.
Vad händer om du försöker peta upp nyckeln?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag har på grund av egen klantighet blivit tvungen att pilla lite i en av mina låscylindrar för en tid sedan och jag tror följande:

1 - Nyckeln ska sitta i för att Du ska få loss cylindern utan att blecken trillar ut och Du tappar bort alla små fjädrar som belastar blecken. Det har Du ju också lyckats med - cylindern ser ut att vara loss.
2 - Nyckeln har gått av lite långt ned - därför har de två översta blecken hoppat ut. Jag tror att de två blecken hindrar Dig att få ut nyckeln. Att blecken inte går att få ut kanske kan bero på att någon rest av nyckeln blockerar dem?
3 - Håll in eller tejpa in blecken runt om - Då borde Du kunna få ut nyckeln om Du får grepp runt den vill säga. Här kan säkert låssmedens verktyg vara till stor hjälp.
4 - Trä för guds skull in den friska nyckeln innan Du tar bort tejpen/släpper blecken - annars har Du ett rejält pussel framför Dig... Säkerställ att de nu utfällda blecken har en fjäder innanför sig om de varit loss - finns inte fjädern där kommer inte låset att funka. Been there, done that:3freak

Vet inte om detta hjälper Dig men så funkar i alla fall cylindrarna på min hoj/packväskor.

Lycka till! /R
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Nu var det information om att låssmeder kan lås som ts behövde.

Ett klipp som jag kollat på. Kanske kan vara intressant för andra.
https://youtu.be/5P120yIWEIw

Jag har ett tändningslås där nyckeln går att dra ur när tändningen är på. Borde gå att fixa.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Nu var det information om att låssmeder kan lås som ts behövde.
Nja, snarare att det bara tar ”några minuter” för en låssmed att lösa problemet. Fick ett mycket fint bemötande på Låspunkten i Sundbyberg i morse och det lugnande beskedet att kostnaden inte skulle vara något att oroa sig över. Klart imorgon, gissar jag.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top