Kapell när motorn är varm?

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
Hej! Jag ska skaffa motorcykel snart (i sommaren) och så har jag inget garage, vilket betyder att hojen kommer behöva stå ute.

Jag har tänkt på att skaffa ett mc kapell, men mina vänner har sagt att när motorn är varm, så smälter kapellet på metallen.

Jag vill inte att det ska hända på min hoj, men jag har inte någon lösning till det heller. Kan någon snälla hjälpa?




Och för de som vill säga att man ska vänta tills motorn blir kall - tänk om det regnar?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Motor cyklar tål otroligt nog vatten oavsett om det är regn eller om du tvättar den.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Biltemakapell funkar utmärkt på varm hoj :tummenupp

Edit: dina vänner har alltså fel, eller jäkligt dåliga kapell...
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Har inte heller något garage, hojarna har stått ute året runt. Körde med kapell i typ ett år sen sket jag i det. Märker ingen skillnad på slitaget utan kapell, det som sliter är att de står ute, oavsett om det är under tak/kapell. Har slängt på kapell på stekheta motorer utan problem.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag har två dåliga kapell från xlmoto. De tål inte värme. De smälter på avgasrören som sedan ska göras rena. De tål inte uv-strålningen så bra. De blir spröda så man får långa revor när man lägger på dem. Lätta att sy i om man gillar att laga dem.
Jag har ett silverfärgat av okänt ursprung som följde med hojen. Också skadat av solljus och blåst. Tunt och hål här och var.
Jag går ut och lägger på kapellet när motorn kallnat.

Två saker som är bra med kapell, de skyddar motorcykeln från uv-strålning och blekning av mätare, rödmarkeringen t ex och de skyddar också mot klåfingriga fyllskallar.
Jag skulle nog inte säga att motorcyklar tål att stå ute i ur och skur. Däck t ex ska ju förvaras mörkt och svalt. Står ofta i annonser bl a. Husvagnar som står ute året runt har ofta skydd över däcken. Andra gummigrejer på hojen kan få torrsprickor.
Om man har hojen i ett parkeringsgarage så blir hojen väldigt skitig redan efter en vecka eller två. Hade två grannar med nya hojar som stod utan kapell i fem månader. De såg inte så fina ut. Onödigt.
En nackdel med kapell utomhus är att blåsten sliter i kapellet och det nöter på lacken på utsatta ställen. Spetsen på framskärmen t ex.
Jag ska kolla på Biltemas kapell. Behöver ett nytt och är inte så impad av xlmotos produkter.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är väl lite sunt förnuft som gäller, skulle nog tro att det finns risk kapellet smälter om det skulle komma i direkt kontakt med avgassystemet närmast motorn och kanske även cylinder på en luftkyld hoj men annars är det nog lugnt.

Biltemas kapell tål i alla fall inte direkta gnistor från vinkelslipen, det har jag testat ;) Turligt nog blev det inga märken på hojen. Har kapell på hojarna i garaget under vintern för att slippa damma ner dom med tex slipdamm från vinkelslip.
 
Last edited:

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Jag använder kapell ibland, mest för att dölja hojen ( på resor t.ex). Det enda jag undviker är ljuddämparen. Man behöver ju inte lägga kapellet direkt på ljuddämparen så fort man parkerat. stå och chilla 5 minuter, ta en cigg eller nåt och sen är det lugnt. Jag har ett Biltemakapell och det funkar perfekt. Helt ärligt så känns det bättre när hojen står torrt under ett kapell än ute i regn och rusk.. :) När jag är hemma står hojen alltid i varmgarage. Sommar utan kapell, vinter med kapell.
 
Last edited:

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Finns i o f s värmetåliga mc-kapell, också, även om det är duktigt overkill. Funkar alltså utmärkt, som redan nämnts, med Biltemas snikkapell, undantaget avgasröret om det saknar skydd. Däremot - om du har hojen ute blir det lätt elaka repor på lackerade ytor, då vinden kan få kapellet att fladdra. Så lägg gärna en mjuk duk över t ex tanken som skydd...
Sedan skadar det väl heller inte, när höst- och vinterstormarna drar in, om man försöker ställa upp hojen mot vindriktingen, så kastbyarna inte får så mycket fäste...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har Biltema kapell. Den äldre typen som gick ner ända till marken...........
Numera har Biltema snålat några m2 tyg nertill när man ser på fotona.....
eller har man bara fotat med rätt höga hojar. ?
Köp det största, då har du störst chans få ner det ända till marken och kan tom kanske ställa minst ett hjul på kapellet.
Minskar "exponeringen" av hojen.


För den äldre Biltema typen, inte har jag smält några kapell men det kanske beror på
vattenkylda motorer
lägger inte på kapell mot avgasrören (på mina hojar är avgasrören inte så framträdande, värre på luftkylda boxers kan jag tänka mig.)
och kanske för att jag inte är så snabb med kapellet
(packningen ska ju av först, använder kapell enbart på resa, garage hemma.)
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Biltemakapell kör jag också, haft samma kapell i säkert 10 år. Lägger det över hojen med varm motor och avgasrör, inga problem. Men jag ser alltid till att kapellet inte ligger över ljuddämparen. På min nuvarande hoj sticker pipan utåt lite, och det är kolfibertopp så den blir inte så varm.
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
kapell från xlmoto.
Just essentialmodellen i large passade min hoj som handen. Som det står i deras beskrivning är dessa inte så tåliga mot värme från motordelar men har inte råkat ut för något vid övertäckning. Kan vara att kapellet inte tagit emot något utan hängt fritt. Materialet påminner mycket om paraplytyg och har den på i garaget som dammskydd.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vart har du bråttom...? Om du nu är orolig att kapellet smälter, varför inte vänta några minuter innan du lägger på det...?
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Har haft BIltema snikkapell och smält det men av bromsskivan.
Tråkigaste var att det inte var vattentätt.

Har nu ett Oxford Stormex Motorcykel Cover och är kanonnöjd. Enorm skillnad.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tyvärr är Oxford Stormex Motorcycle cover inget för hoj när motorn är varm.....citat
Important: Do not allow this cover to come into contact with hot exhausts, engine parts or sharp objects.
slut citat från
http://oxford-shop.co.uk/cat266_1.htm
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tyvärr är Oxford Stormex Motorcycle cover inget för hoj när motorn är varm.....citat
Important: Do not allow this cover to come into contact with hot exhausts, engine parts or sharp objects.
slut citat från
http://oxford-shop.co.uk/cat266_1.htm
Och samma text har dom antagligen även på sina tillbehör i rostfritt och svetshandskarna ;) Du har ju läst D-ringstråden, tillverkarna skriver in alla möjliga friskrivningar så att inget stolpskott ska kunna stämma dom. Det är ju trots allt skillnad på en kopplingskåpa en höstdag och ett grenrör efter en förmiddag i bänken, när rören glöder sådär mysrött, men båda är ju varma, jämfört med när dom är kalla :hihi
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Och samma text har dom antagligen även på sina tillbehör i rostfritt och svetshandskarna ;) Du har ju läst D-ringstråden, tillverkarna skriver in alla möjliga friskrivningar så att inget stolpskott ska kunna stämma dom. Det är ju trots allt skillnad på en kopplingskåpa en höstdag och ett grenrör efter en förmiddag i bänken, när rören glöder sådär mysrött, men båda är ju varma, jämfört med när dom är kalla :hihi

Du har rätt !
Själv ser jag Oxford mest som att slänga bort pengarna £109,99 (+ eventuella avgifter osv) jämfört med ett Biltema XXL för 289kr.
Sedan inbillar jag mig att hojen står svalare under ett "Silverkapell" än under ett "Svartkapell" (kanske inga problem där med det engelska vädret ?)
Och jag hatar vara märkesannonsör.
Speciellt när man vill att hojen inte ska märkas i omgivningen.
Det här är väl nära botten om man inte vill hojen ska dra till sig uppmärksamhet ?
https://www.amazon.com/Ducati-Panig...ducati+motorcycle+cover&qid=1570520559&sr=8-6
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Du har rätt !
Själv ser jag Oxford mest som att slänga bort pengarna £109,99 (+ eventuella avgifter osv) jämfört med ett Biltema XXL för 289kr.
Sedan inbillar jag mig att hojen står svalare under ett "Silverkapell" än under ett "Svartkapell" (kanske inga problem med det engelska vädret ?)
Och jag hatar vara märkesannonsör.
Speciellt när man vill att hojen inte ska märkas i omgivningen.
Det här är väl nära botten om man inte vill hojen ska dra till sig uppmärksamhet ?
https://www.amazon.com/Ducati-Panig...ducati+motorcycle+cover&qid=1570520559&sr=8-6


De kapellet i ett ghetto liksåm :hihi
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top