REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Växjö
    Hoj
    Olika
    Inlägg
    8

    Måla oxiderad motor

    Köpte en XT660R -05 i förra helgen för en billig peng.
    Absolut inga problem med motorn, men den ser hemsk ut. Massor med korrosion som kryper under lacken.
    Jag är inte intresserad av att klyva motorn eftersom den funkar.

    Har försökt läsa mig till hur man renoverar utsidan på en aluminium-motor bäst och det verkar vara;
    1. Blästra med soda/vatten
    2. Grunda med betande primer
    3. Måla med hård färg.

    Någon som kanske gett sig på samma sak har och har tips?

  2. #2
    nissenys Klockringarens avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Klosterdalen
    Hoj
    Räka
    Inlägg
    3 726
    Ja exakt , kan dock kanske bli nödvändigt att motorfärgen iaf pallar 150-200 grader för bra livslängd.
    Rattar hyllan

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Växjö
    Hoj
    Olika
    Inlägg
    8
    Det här med att inte plocka isär motorn då?
    Blir det ett helvete den dagen man måste dela något och färgen har limmat ihop delarna?
    Färgen lär ju sätta fast skruvar ganska rejält?

  4. #4
    nissenys Klockringarens avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Klosterdalen
    Hoj
    Räka
    Inlägg
    3 726
    Nä , blir dock inte snyggt.

    Finns latex som du skulle kunna pensla på skrufvhuven o så innan lack , jävla pill o lägga på snyggt så färgen missar skrufven exakt så det ser snyggt ut.

    Observera LATEX - inget annat - annat kan sabba lackeringen

    Allt 2 är efter lack börja skruva bort en skruvf åt gången o byta ut den - göres med fördel utanför skruvnasare med hojen med att hålla tidsåtgången under 231 år...kan ju bara ta en åt gången,mät,tjacka ny skrufv,skruv i osv.

    Brukar gå o göra så utan problem med ett undantag - var väldigt försiktig om motorn är en bärande del av ramen...
    Senast redigerat av Klockringaren den 2019-10-08 klockan 06:11.
    Rattar hyllan

  5. #5
    Friherre Sydneys avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    V-ås
    Hoj
    H1
    Inlägg
    2 185
    Det kan nog bli hyfsat bra om du slipar bort skorv och sedan sprayar med tunna lager så det inte ser kladdigt ut runt skruvskallar. Mycket bättre än innan i alla fall. Lägg på ett par tunna lager grundfärg först men bara så det nästan lyser igenom med t.ex. Hagmans spraygrund. Motorn blir inte speciellt varm så det är ingen faktor man behöver tänka på.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Essingeleden i motljus.

Björn F
Vill du annonsera ovan? Klicka här