Video Is chain lube a scam? Does your bike really need it?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Folk får såklart göra som de vill med sina kedjor då det förhoppningsvis är de själva som får ta ev negativa konsekvenser vare sej det handlar om lite tappad effekt eller att få torka av bakfälgen då och då :tummenupp

App, app, app, detta är SportHoj, så kan du inte resonera! :7peta
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag byter alltid kedjan när jag köper en hoj. Det går liksom inte att veta på nåt sätt om den som haft hojen innan har skött den eller bytt den.
Man skulle ju annars kunna kolla på dreven hur de ser ut och kanske snurra runt och känna på kedjan lite för att se om den går trögt. Sådär som man brukar göra när man köper hoj.
Fast nytt drivpaket kanske är enklare :cool:
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
App, app, app, detta är SportHoj, så kan du inte resonera! :7peta

Hahaha, du har rätt, det finns folk som lägger ut x antal kr på filter, avgas, powercommander med en generisk map som kanske ger ett par hästar eller kanske rent av tar några så jag gör mej inga illusioner att logiskt tänkande alltid skulle gälla något så trivialt som en en kedja :D
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag är glad att jag har kardan...

Antalet kardanhojar som står hemma med transmissionshaveri = 2

Dito kedjehojar = 0

Antal haverier som krävt bärgning:

Kardan 1 - Kedja 1

Antal ägda kardanhojar: färre än 10
Antal ägda kedjehojar: fler än 20

Jag är inte jätteimponerad, om man säger...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Antalet kardanhojar som står hemma med transmissionshaveri = 2

Dito kedjehojar = 0

Antal haverier som krävt bärgning:

Kardan 1 - Kedja 1

Antal ägda kardanhojar: färre än 10
Antal ägda kedjehojar: fler än 20

Jag är inte jätteimponerad, om man säger...
Du kanske skulle köra lite lugnare med kardanhojarna :hihi

3pa5w8T.gif
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Man skulle ju annars kunna kolla på dreven hur de ser ut och kanske snurra runt och känna på kedjan lite för att se om den går trögt. Sådär som man brukar göra när man köper hoj.
Fast nytt drivpaket kanske är enklare :cool:

Ja, mycket enklare.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Drivpaket är ju jämfört med ca 15 år sedan snorbilligt idag. För att inte tala om att dom är också bättre. Smörja och rengöra för effektens skull vet jag inte. Många liter sporthojar har ju feta tunga dyra 530 kedjor. Idag kan man med säkerhet gå ner till lätta 520 kedjor och drev. Finns nog en hel del effekt att hämta ut där. Betydligt billigare också om man håller sig till typ JT ståldrev. Vill man snäppa upp det lite mer(utan att gå på aludrev) så finns ju lättviktsdrev från typ Dreven.

Jag personligen brukar se till att hojen är i skick när jag åker iväg på långresor.(typ +1000 mil) Det gäller då däck, bromsar, olja osv.
Drivpaket kollar jag bara att det ser okej ut. Byter när det är kaputt. När en länk skär ihop så brukar det innebära att den skurna länken är den tajta länken och rycker i hela kedjan vid varje varv. Plötsligt har man fått fel spel och med det så börjar man spänna den. Felet blir att man då också stramar åt vid den skurna länken och med det så rycker det i kedjan ännu hårdare.
När jag märker att en länk har skurit så byter jag givetvis drivpaketet så fort som möjligt. Men.....är man långt borta i sydeuropa så...…...(jag bor ju en bra bit bort också, Norrbotten)…….så gör jag tvärtom, jag slakar istället kedjan ännu mer. Min senaste kedja skar ihop 300 mil hemifrån.


Kompisens kedja skar ihop strax före Karlskrona. Vi höll den slak hela vägen ner till bl a Turkiet och tillbaka hem till Norrbotten :)
140915-16b5.jpg
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Om det vore så, att kraftöverföring med kedja/drev var helt friktionsfritt skulle smörjning vara onödigt.
Jag har då svårt att se att så är fallet, och smörjer glatt vidare.

:dummer
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kört på någon PFTE baserad torrsmörja, funkar fint utan att skita ner och min "race only" kedja har hållt sålänge den ska och ett tag till så jag fortsätter nog med det som funkat. :)
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Du kanske skulle köra lite lugnare med kardanhojarna :hihi

3pa5w8T.gif

Men vår vän ser slankare ut än jag kommer ihåg! :tummenupp


Ja jädrar vilken liten fågelunge. Han behöver säkert använda traktor för att få in sina hösilagebalar i stallet...

Stiligt uthopp, flykt och landning.

Nätet är fö fullt av bilder på brustna... ...ja, Paralevers är det ju.

U7kpGDl.jpg


Nå, det måste ju inte vara kopplat till just kardandrift.

KvVRR5M.jpg

Bilder från www.ukgser.com

Det kan ju vara märkesrelaterat också...


Mitt transmissionsstrul på BMW har dock hållit sig invärtes.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Träffade på en spanjor som tagit smörjning av o-ringskedja till en högre nivå,
Han ansåg att alla hade missuppfattat o-ringskedjor fullständigt som smorde kedjan utanpå o-ringarna, oljan måste ju in innanför o-ringen tyckte han. Så Han satt med en spruta med nål och tryckte in olja innanför varje o-ring, en i taget. på en coop-parkering.
Idén om att o-ringskedjor är engångssmorda från fabrik hade han nog inte uppfattat.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
-

Hmm... Att hjulet snurrar bättre (mindre friktion) efter att kedjan är smord kan jag bekräfta med mina erfarenheter. Beror dock kanske på vilken smörja man använder.

(Ser framför mig att du sitter på en pall iklädd mekoverall, med en BETA oljekanna i ena handen och ett löst bakdäck i den andra handen.
Förstår dock inte hur du lyckas snurra på hjulet som är monterad i svingen på hojen? Sparkar du med fötterna på däcket så att hjulet snurrar?
:tungan )

/H
-

Knepet är depåstöd först, nollan i, sedan klarar jag snurra på däcket . :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag byter alltid kedjan när jag köper en hoj. Det går liksom inte att veta på nåt sätt om den som haft hojen innan har skött den eller bytt den.

Det är inte så svårt kolla kedjan innan köp. Ställ upp bakhjulet på depåstöd (hade med i bilen vid sista hojen jag kollade på)
Sedan är det bara att långsamt dra runt bakhjulet baklänges och kolla på kedjan mellan bakre kedjedrev och fram mot framre kedjedrev.
Är kedjan inte helt rak utan har små knickar, ja då är kedjan skuren och drivpaketet måste bytas.

Är kedjan helt rak, inget misstänkt, ja då är det bara och och lägga M8 skruv överlindad med tejp på undre delen av kedjan baktill vid bakre kedjedrevet och dra hjulet framåt. Då sträcks kedjan.
Sedan fram med stållinjalen och mät mellan två nitar.
Och kolla i bifogad tabel hur sträckt kedjan är. Lite mer noga gör man mätningen på 3 eller 6 ställen av kedjan.
 

Bifogat

  • Kedjeförlängning4.pdf
    29.5 KB · Visningar: 13

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Antalet kardanhojar som står hemma med transmissionshaveri = 2

Dito kedjehojar = 0

Antal haverier som krävt bärgning:

Kardan 1 - Kedja 1

Antal ägda kardanhojar: färre än 10
Antal ägda kedjehojar: fler än 20

Jag är inte jätteimponerad, om man säger...

Antal mil körda med hoj med kardan, ca 16000, antal problem under dom milen, 0.

Visst, oljan i slutväxeln ska bytas enl. intervall så helt underhållsfritt är det inte, men för mig har det funkat;)
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Träffade på en spanjor som tagit smörjning av o-ringskedja till en högre nivå,
Han ansåg att alla hade missuppfattat o-ringskedjor fullständigt som smorde kedjan utanpå o-ringarna, oljan måste ju in innanför o-ringen tyckte han. Så Han satt med en spruta med nål och tryckte in olja innanför varje o-ring, en i taget. på en coop-parkering.
Idén om att o-ringskedjor är engångssmorda från fabrik hade han nog inte uppfattat.
Jag ser inget fel i det. Har du läst VS inlägg ovan om den skurna länken? Jag har varit med om att länkar kärvar men inte haft tillgång till sprutor då. Nu har jag inga kärvande länkar. Varför dömma ut det utan att ha testat?

Visst, man kan byta kedja, lämna in hela hojen eller köpa ny hoj. Att mecka är för fattiglappar. :fakta
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det är inte så svårt kolla kedjan innan köp. Ställ upp bakhjulet på depåstöd (hade med i bilen vid sista hojen jag kollade på)
Sedan är det bara att långsamt dra runt bakhjulet baklänges och kolla på kedjan mellan bakre kedjedrev och fram mot framre kedjedrev.
Är kedjan inte helt rak utan har små knickar, ja då är kedjan skuren och drivpaketet måste bytas.

Är kedjan helt rak, inget misstänkt, ja då är det bara och och lägga M8 skruv överlindad med tejp på undre delen av kedjan baktill vid bakre kedjedrevet och dra hjulet framåt. Då sträcks kedjan.
Sedan fram med stållinjalen och mät mellan två nitar.
Och kolla i bifogad tabel hur sträckt kedjan är. Lite mer noga gör man mätningen på 3 eller 6 ställen av kedjan.

Jag byter den som regel inte för att den är sliten utan för att jag vill ha en annan. När jag köpte min r1:a så satt det en relativt ny guldfärgad X-ring kedja på den. Inget fel med den men det var en Biltema kedja. Jag vill inte chansa på en sån så jag bytte till en RK. När jag köpte min R6:a så ville jag göra en 520 conversion så jag köpte nytt pga det. När jag hade min YZf så la jag märkte till att hojen inte var så välskött som jag trodde från början så jag bytte en drös saker inklusive kedjan pga detta.
Så jag vet hur man kollar om den är sliten men bryr mig egentligen inte om det då de inte är dyra och det finns idag väldigt mycket att välja på i kedja och drev-väg som många verkar missa när de köper drivpkt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag byter den som regel inte för att den är sliten utan för att jag vill ha en annan. När jag köpte min r1:a så satt det en relativt ny guldfärgad X-ring kedja på den. Inget fel med den men det var en Biltema kedja. Jag vill inte chansa på en sån så jag bytte till en RK. När jag köpte min R6:a så ville jag göra en 520 conversion så jag köpte nytt pga det. När jag hade min YZf så la jag märkte till att hojen inte var så välskött som jag trodde från början så jag bytte en drös saker inklusive kedjan pga detta.
Så jag vet hur man kollar om den är sliten men bryr mig egentligen inte om det då de inte är dyra och det finns idag väldigt mycket att välja på i kedja och drev-väg som många verkar missa när de köper drivpkt.

Är det så det är knickar på kedjan vid kontroll, ja då är ju hojen inte skött.
Som jag ser det.
Vad mer har det slarvats med ?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag byter den som regel inte för att den är sliten utan för att jag vill ha en annan. När jag köpte min r1:a så satt det en relativt ny guldfärgad X-ring kedja på den. Inget fel med den men det var en Biltema kedja. Jag vill inte chansa på en sån så jag bytte till en RK. När jag köpte min R6:a så ville jag göra en 520 conversion så jag köpte nytt pga det. När jag hade min YZf så la jag märkte till att hojen inte var så välskött som jag trodde från början så jag bytte en drös saker inklusive kedjan pga detta.
Så jag vet hur man kollar om den är sliten men bryr mig egentligen inte om det då de inte är dyra och det finns idag väldigt mycket att välja på i kedja och drev-väg som många verkar missa när de köper drivpkt.


Förstår dig fullt ut. Speciellt nu när det dyker upp så mycket kinaskit man inte vet något om.

Mitt enda kedjehaveri hittills var på en nyköpt hoj.
Ny kedja, såg bra ut - pang iväg nästa helg.
Big mistake…

PKOPNPm.jpg


Much drama:

qNMyTcE.jpg

lpeDNr3.jpg


Ovärt, på det hela taget.

Nu är jag mycket mer skeptisk till grejerna som sitter på hojar jag köper.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top